|
אחת הנתבעות [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה כנגד פז, דלק וספרינט מוטורס המפעילות עשרות סניפים של רשתות נוחות המופעלות על ידן בתחנות התדלוק השונות - ילו (yellow) של פז, מנטה של דלק וסו-גוד (SOGOOD) של ספרינט, חברה-בת של סונול.
זאת בטענה כי הן אינן מסמנות במתכוון את מחירי מוצרי הגלידה על גבי האריזות, כדי להעלים לחלוטין ולפחות לטשטש את גובה המחיר המופקע של המוצר.
בתביעה נאמר כי הרכישה בחנויות הנוחות מתאפיינת בכך שהיא מתבצעת בדרך כלל במהירות, לעיתים בזמן התדלוק, כך שלצרכן אין זמן להתעכב וכי עובדה זו מנוצלת לרעה בידי הנתבעות.
לדברי התובעים: שירן אמיר, שלמה צוקרמן וניסים בן-וקיל, הנתבעות מוכרות בחנויות הנוחות עשרות רבות של מוצרי גלידה במחירים מופקעים, והן מפרות במתכוון את חובת סימון המחירים על-מנת להעלים לחלוטין ולטשטש את גובה המחיר, ולהקשות בכך על הצרכן לקבל החלטה צרכנית מושכלת.
לדברי התובעים, באמצעות עוה"ד אמיר ישראלי ושלומי כהן, הוראות תקנות הגנת הצרכן אינן כוללות כל סייג הפוטר את הנתבעות מחובתן לסמן את מחירם של מוצרי הגלידה על גבי האריזה, אך בסניפי חנויות הנוחות של הנתבעות לא ניתן למצוא ולו מוצר גלידה אחד אשר על גבי אריזתו מסומן מחירו.
בחלק ניכר מהסניפים לא ניתן למצוא סימון מחירים בכלל בקשר עם מוצרי הגלידה, ואילו בסניפים אחרים בחרו הנתבעות לסמן את מחירי המוצרים באמצעות רשימות ארכניות בלתי קריאות או מדבקות שקופות ונעלמות מהעין הכוללות סימון מטעה ומבלבל של עשרות מוצרי גלידה בו זמנית, בין אם נמכרים לצרכן באותה העת אם לאו.
סימון בלתי חוקי זה, נאמר בכתב התביעה, מקשה עד מאוד את ביצוע השוואת המחירים, בפרט בהינתן שהרכישה מתבצעת במהירות בעת התדלוק או בסמוך לו, וחזקה כי הדבר נעשה במתכוון.
התנהלות זו של הנתבעות, טוענים התובעים, מאפשרת להן לגבות מחירים מופקעים בעבור מוצרי הגלידות, ובנוסף נגרמת לצרכנים עוגמת נפש עקב הקושי והמאמץ באיתור המחיר אם וככל שהדבר הינו כלל אפשרי.
בנוסף לסעד הכספי המצרפי, המוערך ב-30 מיליון שקלים, מתבקש בית המשפט להורות לנתבעות לסמן את מחירי מוצרי הגלידה בהתאם לדין על גב אריזתם ואם וככל שמוצבים שלטים, להציב שילוט ברור ולא מטעה.