בדיון מיוחד שהתקיים (30.7.14) בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, בנושא התאמות והקלות במוסדות להשכלה הגבוהה - בתקופת "צוק איתן', אמרה מיכל נוימן, סמנכ"לית כספים במועצה להשכלה גבוהה: "אנחנו יודעים שהמוסדות להשכלה גבוהה נערכו למצב ונותנים כבר מענה נקודתי. אנחנו כמל"ג לא רוצים להוציא הנחיה אחידה לכל המוסדות בגלל הריבוי והגיוון במקרים. עם זאת, לא יהיה מצב, וזאת התחייבות שלנו, שסטודנט שיצא למילואים או בן זוגו/זוגתו, לא יסיים את שנת הלימודים בגלל המלחמה".
הדיון התקיים לבקשת התאחדות הסטודנטים וקבוצת הפייסבוק "הכיכר המרכזית" בעקבות פניות של סטודנטים שגויסו לצו 8 ואינם מצליחים לעמוד בדרישות התואר. נציגי הסטודנטים דרשו בדיון שתצא הנחיה ברורה מצד המועצה להשכלה גבוהה שתמנע אפליה בין הסטודנטים המשרתים במילואים ולומדים במוסדות שונים. בין דרישות הסטודנטים: תוספת זמן לבחינות, קיום שלושה מועדים לבחינה, אפשרות לבחירת הציון הגבוה, עוברים בינאריים (עובר, לא עובר), הארכת הזכאות לתואר ועוד.
לדברי מנכ"ל התאחדות הסטודנטים הארצית, עמיחי גרין: "אלפי סטודנטים מגויסים ומגויסות. יש אי-ודאות עצומה לגבי סוף השנה האקדמית שלהם והמצב היום הוא שאף אחד לא יודע להגיד מה יהיה בפועל".
לא רואים את הקצה
מורן ברנס, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת ספיר התייחס גם ליום שאחרי: "אנחנו נצטרך התאמות לאחר 'צוק איתן'. המכללה סגורה, אין שגרה אקדמית, אין לימודים ואין מבחנים".
ד"ר זיו חורב, מנכ"לית המכללה האקדמית אחווה התייחסה לסמסטר הקיץ בו היו אמורים ללמוד כ-700 סטודנטים וש"שליש ממנו כבר הלך", לדבריה. "המכללה סגורה מה-8 ביולי ואנחנו לא רואים את הקצה. אנחנו מתקשים גם להיערך לשנה הבאה מבחינת קליטת הסטודנטים ושיווק המכללה".
אופיר נציג צה"ל בדיון אמר כי צה"ל בשיתוף המוסד לביטוח לאומי ישלם בשבוע הבא מקדמות לסטודנטים עצמאיים שגויסו בצו 8. "נשלם גם למעסיקים שיבטיחו את השכר של חודש יולי למגויסים. קיימת חוסר בהירות לגביי סיום המבצע אך מצופה שייצאו הבהרות לסטודנטים. אלינו מגיעות פניות של סטודנטים על מועדי ג', צמידות של מבחנים ועוד ועוד. חשוב להבהיר עבורם את התמונה".
יו"ר הוועדה ח"כ
עמרם מצנע קרא למזער את הפגיעה בסטודנטים: "לא מדובר במלחמת יום הכיפורים. לא כל הסטודנטים מגויסים ולכן ניתן לטפל גם בבעיות ייחודיות ואישיות". היו"ר מצנע פנה למל"ג בבקשה לקבוע הנחיות כלליות ומכוונות לכל המוסדות להשכלה גבוהה המתוקצבים והלא מתוקצבים, וכן לאפשר לכל מוסד לטפל בבעיות פרטניות. "אין תחליף לשכל ישר, לרגישות ולנכונות להקשיב לכל אחת ואחת מהבעיות. אני מציע שנציגי הסטודנטים, ראשי המוסדות ונציגי המל"ג יגבשו פתרונות לבעיות נפוצות וייצרו אחידות בטיפול במילואימניקים".