התוכנית לבנות אלפי דירות על מתחם שדה דב בתל אביב היא בבחינת מגדלים באוויר - כך מעריכים גורמי נדל"ן. ההליך עשוי להימשך 10 שנים ואף יותר. בינתיים, ייסגר שדה התעופה הפנימי המרכזי של ישראל, על כל ההפסדים הכרוכים בכך.
בידי News1 נמצא פרוטוקול הוועדה המחוזית בתל אביב מלפני כחודשיים, ב-23 ביוני. נאמר בו: "הוחלט לפרסם הודעה בדבר הכנת תוכנית על-פי סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה, בדבר: (א)יצירת מסגרת תכנונית לקידומו של תכנון רובע עירוני". ההחלטה כוללת שלושה סעיפים נוספים, אך די בסעיף הראשון.
פירוש הסעיף הוא, שהוועדה המחוזית או גוף אחר יקדמו צעדים ראשונים לקראת הצעד הבא, שהוא תכנון הבנייה במתחם. הניסיון בישראל הוא, שהכנת תוכניות נמשכת שנים לאחר מכן יהיה צורך לאשר את התוכניות בוועדות לבניין ערים, לדון בהתנגדויות וכו'. התאחדות בוני הארץ וגורמים בענף מעריכים, שהליכים אלו נמשכים בדרך כלל 8 עד 13 שנים.
החלטת הוועדה המחוזית מפנה גם לסעיף 78 של החוק. נאמר בו כי האישור לעריכת התכנון הוא ל-3 שנים, עם אפשרות להארכה, ועם אפשרות להגשת ערעור למועצה הארצית לתכנון ולבנייה. במילים אחרות: גם לפי סעיף זה מדובר על כמה שנים עד לסיום התכנון.
לאחר מכן יהיה כמובן צורך להוציא מכרזים למגרשים. הזוכים יצטרכו לסיים את התכנון ולקבל היתרי בנייה - תהליך של עוד שנתיים ויותר.
הצעד הראשון - 20 חודש לאחר החלטת הממשלה
להלן הוכחה לאיטיות התהליך: הממשלה החליטה באוקטובר 2012 לפנות את שדה דב. ההליך הראשון הוא תכנון מחדש של המתחם, לבניית אלפי דירות. ישיבת הוועדה המחוזית בעניין זה נערכה ביוני השנה, כלומר 20 חודשים(!) לאחר החלטת הממשלה.
כפי שפורסם ב-News1, הדחיות רק החלו. חיל-האוויר אמור לפנות את הבסיס הצבאי עד סוף 2016, אך הוא כבר מדבר על דחייה ליוני 2017.קצין בכיר הודיע ביולי אשתקד, לוועדת הכלכלה של הכנסת: "העתקת הפעילות משדה דב יוצרת פער מבצעי שיש לגשר עליו. ולא בא בחשבון שהעתקת הבסיס תפגע בביטחון. הצגנו את המשמעות של הפינוי". המשמעות ברורה.
ברור, שאם חיל-האוויר לא יפנה את השדה שלו, לא יהיה טעם בכך שארקיע תפנה את השדה שלה, שהרי שני השדות משתמשים באותם מסלולים.
ארקיע הציעה באחרונה חלופה לפינוי השדה: במקום לחסל הכל,, אפשר להעביר את מסוף הנוסעים מערבה, לקצה רחוב אבן גבירול. אפשר להעביר גם את מתחם החניות של המטוסים לאותו מקום. על-ידי כך מפנים חלק גדול משטחו של שדה דב, ואפשר לבנות עליו מספר גדול של דירות. ארקיע הציעה את התוכנית ל
משרד התחבורה, אך לא קיבלה עד היום התייחסות עניינית.