|
|
ליאורה רוזין - סנצ'ו פנצ'ו [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
תום רזניקוב [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
מה קורה לאוביקט המעוצב, או לאוביקט העיצוב, כשהוא נכנס לחלל המוזיאלי? על שאלה זו ואחרות עונים בדרכם 26 מעצבי מוצר ומעצבים גרפים ב-18 עבודות חדשות, שיוצגו בתערוכה שתיפתח ב-11 בספטמבר בבית האמנים בתל אביב.
מעצבי המוצר התבקשו על-ידי אוצר התערוכה, יובל סער, לעצב אוביקטים שמהותם, או כוונת השימוש שלהם (אם קיימת) לא תהיה לגמרי ברורה. בשלב מתקדם של העבודה צוותו לכל מעצבי המוצר מעצבים גרפים, שיצרו עבודות שעומדות בפני עצמן, ועם זאת כוללות הד לעבודות מעצבי המוצר - מבחינה רעיונית, אסתטית, חומרית, צורנית כן הלאה.
המעצבים, בוגרי בתי ספר לעיצוב מהעשור האחרון, נפגשו במשך כשנה וחצי עם אוצרים, מעצבים ומנהלי מוזאונים, ביניהם גלית גאון, עזרי טרזי, רויטל פרץ בן אשר, שלומית באומן ומרסל קליין, ועסקו בסוגיות כמו מה ההבדל בין תערוכת עיצוב לבין תערוכת אמנות? מה החוויה שאנו מייעדים למבקר בתערוכת עיצוב: להתרגש או להבין, להתבונן או לגעת? מה קורה למבקר כשהוא נכנס למוזאון וצופה בכסאות, באופניים, בגופי תאורה, או בכל אוביקט שימושי אחר, מבלי שהוא יכול להתנסות בו, לשבת עליו, לגעת בו?
״אנחנו כבר מכירים את הנוהל", אומר יובל סער, אוצר התערוכה. "נכנסים לחלל, ידיים מאחורי הגב, נזהרים לא לגעת בשום דבר, לא להפיל משהו בטעות, לא לחצות את הקו המסומן (או הדמיוני); מדברים בשקט, כמעט לוחשים, ודאי שלא מדברים בטלפון הנייד או מנהלים שיחה של יותר משני אנשים; מדי פעם מתקרבים לקיר, מנסים לקרוא מה כתוב מבלי להפריע, מנסים להבין את הטקסט אבל נבוכים להודות אם לא הבנו.
״כל עוד מדובר באמנות פלסטית - ציורים, פסלים, רישומים, מייצבים וכן הלאה - הרצון לגעת בעבודה מובן אבל בדרך כלל לא הכרחי כדי להבין אותה או לעבור איתה ומולה חוויה רגשית. אולם, מה קורה כשמדובר בתערוכת עיצוב, שדה שהתוצרים שלו נוצרו כמעט תמיד לשימוש ולא יועדו במקור לתצוגה? החוויה שנשענת לרוב על התרשמות חזותית בלבד גורמת פעמים רבות לתסכול".
המרחק בין להבין לבין להרגיש עומד אף הוא בבסיס התערוכה: ״פעמים רבות מספרים אוצרים ואמנים, שהדבר החשוב להם ביותר בתערוכה הוא שהצופה יעבור חוויה רגשית. לעומת זאת, אוצרי עיצוב ומעצבים יציינו שהדבר החשוב להם הוא שהמבקר בתערוכה ילמד משהו חדש על העולם שמסביבו. התערוכה הנוכחית מנסה לערער על ההנחות האלו, לשלב ביניהן, להפגיש ביניהן, לשבור היררכיות, ולעורר במקביל גם רגש וגם סקרנות. כך, המעצבים שמשתתפים בתערוכה ׳מוזאון עיצוב בבית האמנים׳ עוסקים בשאלות אלו באופן ישיר או עקיף, ומציגים מנעד רחב של התייחסות לשאלה מה קורה לעיצוב כשהוא נכנס למוזאון״.