ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה (יום ג', 18.11.14) תיקונים לתקנות התעבורה שנועדו להגביר את בטיחות הולכי הרגל, במסגרת ציון שבוע הבטיחות בדרכים. לפי התקנות שאושרו, נהגים יחויבו להאט לפני מעברי חצייה אם בסמוך להם עומד הולך רגל ויתנו לו זכות קדימה.
כמו-כן נקבע כי נהגים יחויבו להאט או לעצור במקרה שרכב בנתיב אחר האט או עצר בסמוך למעבר חציה.
יושב-ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב שיינין, הציג בפני הוועדה נתונים על ירידה מ-500 הרוגים בשנה בשנת 2005 ל-360 הרוגים ב-2010 והכוונה להגיע אל מתחת ל-300 הרוגים עד 2015. עם זאת הוא ציין כי אומנם המגמה הרב-שנתית היא של ירידה, אך יש עצירה בירידה. שיינין ציין כי לצד זאת יש עלייה בלתי הגיונית במספר הולכי הרגל שנפגעו ונהרגו, ולדבריו זה השינוי הבעייתי ביותר. הוא הוסיף כי האוכלוסיות הפגיעות ביותר הן תינוקות במגזר הערבי וקשישים במגזר היהודי. יו"ר הרשות הציג נתונים על שיעור ההרוגים בקרב הולכי רגל בארה"ב, שעומד על 14% לעומת 20% בארץ ונתונים נוספים על הנעשה בארה"ב. יושב-ראש הישיבה, ח"כ
מיכל רוזין. העירה כי הנתונים מארה"ב אינם מלמדים אותנו דבר על הבעיות בארץ. שיינין סיכם את סקירתו ואמר כי תקציב הרשות קוצץ מ-550 מיליון שקל ב-2005 עד ל-230 מיליון שקל לשנה הבאה. "בתקציב הזה אי-אפשר להגיע ליעד שהצבנו", אמר.
במהלך הדיון עלה נושא הטיפול בתאונות החצר, נציגת בטרם, עו"ד גלית גלעד, אמרה כי המשטרה אינה סופרת את ההרוגים בדרכים הפרטיות כנפגעי תאונות דרכים. לדבריה, מתוך 15 הרוגים בתאונות בנסיעה לאחור המשטרה ספרה רק 5. היא הוסיפה כי בכוונת בטרם לשתף פעולה עם הרשות כדי להילחם בתופעה של דריסת ילדים בנסיעה לאחור במגזר הבדואי.
ח"כ
חמד עמאר (ישראך ביתנו) ציין כי באמצעות טיפול נכון ניתן בתוך שנתיים להגיע ליעד שנקבע לשנת 2020, ולהיות בין חמש המדינות הבטוחות בעולם. הוא הוסיף וקרא להחזיר לרשות תקציב נורמלי, בדומה לתקציבה ב-2005, ואמר כי בתקציב הנוכחי הרשות לא צריכה לרכוש ניידות או לממן מעקות בטיחות ועליה להשאיר זאת למשרד לביטון הפנים ול
משרד התחבורה.
סגנית היועץ המשפטי של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה את התיקון לתקנות בה דנה הוועדה, ואמרה כי כיום רק כאשר הולך הרגל מוריד רגל לכביש הנהג חייב לעצור, והתיקון יחייב את הנהגים להאט גם אם הולך הרגל רק עומד סמוך למעבר החציה. עוד ציינה עו"ד ראובני כי הנהגים יחויבו להאט או לעצור גם כאשר רכב בנתיב אחר האט או עצר לפני מעבר חצייה.
ח"כ
בועז טופורובסקי (יש עתיד) הביע חשש שלא ניתן יהיה לאכוף את התקנה המחייבת להאט לפני מעבר חציה, או לעצור אם הולך הרגל התכוון לחצות את הכביש. לדבריו, לא ניתן יהיה להוכיח שהולך רגל התכוון לחצות ונהגים שיקבלו דוחות ויבחרו להישפט עלולים ליצור פקק בבתי משפט. הוא ציין כי כל זה בהנחה שהתקנה תיאכף. ח"כ רוזין הוסיפה כי צריך לתת לנהגים מספיק זמן להכיר את התיקון ולתת לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים זמן להיערך להסברה. לכן הציעה לקבוע כי התיקונים ייכנסו לתוקף רק לאחר 60 ימים מיום פרסומן ברשומות, והצעתה אושרה.