מטרופולין בתנועה. קואליציה מטרופולינית ראשונה מסוגה, המבקשת לקדם את התחבורה הציבורית בגוש-דן, התכנסה (יום ד', 26.11.14) בעיריית תל אביב. שותפים בה סגני ראשי ערים וחברי מועצה הממונים על התחבורה ברשויות המקומיות ברחבי המטרופולין. במפגש השתתפו נציגים מרמת גן, מפתח תקוה, מגבעתיים, מבת ים, מרעננה, מכפר סבא, מראש העין ומהוד השרון. במפגש השתתפו גם בקי שליסלברג שריכזה את כתיבת פרק התחבורה בוועדת ספיבק-יונה וסטלה אבידן יועצת לשיתוף ציבור ויושב-ראש "תחבורה בדרך שלנו" - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. מאחורי היוזמה עומדת סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, מיטל להבי.
בשנת 2011 נכתב בדוח ועדת טרכטנברג על הצורך בהקמת רשות תחבורה מטרופולינית ועל הפער הקיים בין הרצון של הרשויות המקומיות לשתף פעולה בנושאי תחבורה לבין המצב בפועל שמקשה על שיתוף פעולה זה. למרות החלטת ממשלה בנושא ולמרות ממצאי דוח
מבקר המדינה בנושא, משתהה
משרד התחבורה בנושא. נציגי הרשויות המקומיות במטרופולין גוש-דן הכריזו במפגש על הקמת קואליציה שתפעל לקידום הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה במטרופולין.
מיטל להבי סקרה בפני הנוכחים את מצב התחבורה במטרופולין ואת קשיי הרשויות בנושא, ועמדה על הצורך בביזור מגורים ובעירוב תרבותי. להבי ציינה כי "הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה היא צו השעה. על-אף הקביעות החוזרות ונשנות בדוח טרכטנברג, דוח ועדת ספיבק-יונה, וכן דוחות מבקר המדינה, הממשלה לא פעלה ולא פועלת להקמת רשות מטרופולינית. עלינו כסגנים ונבחרי ציבור מוטלת המשימה לפעול ולקדם הקמת רשות כזו מראייה של טובת האזרחים ברשויות המקומיות".
שמעון ועקנין מעיריית בת ים אמר כי "צמצום השימוש בתחבורה פרטית הוא משימה עליונה, אבל משרד התחבורה צריך להירתם יותר בקלות וביעילות למשימות המקומיות כמו שדרוג מסוף האוטובוסים המיושן בבת ים".
רועי ברזילי מעיריית רמת גן אמר כי תפקיד נבחרי הציבור ברשויות הוא להתעלות מעל המחלוקות בין הרשויות ולדאוג לאינטרס הציבורי הכללי. ברזילי הציג מספר פעולות מידיות שיכולה הקואליציה לקדם לצמצום הגודש ולהגברת הנגישות כבר כעת בהם: העדפת השימוש ברכבים היברידיים ושיתוף פעולה להנעת השימוש באופניים.
מיכאל מלמד מעיריית ראש העין ציין כי עירו זוכה לתקציבים בגלל שמדובר בפרויקט לאומי, אבל עדיין התחבורה מבוססת על תכנון מלפני 40 שנה וכך קורה שתושב ראש העין שרוצה להגיע לירושלים צריך לנסוע קודם לאלעד או לפתח תקוה, ורק משם לקחת אוטובוס נוסף לירושלים. הוא הציע להתחיל בניסוח אמנה ואז "השמיים הם הגבול", כלשונו.
ויוי וולפסון מעיריית גבעתיים אמר כי מהקואליציה יכולים לצאת הרבה פרויקטים משותפים ואפשר להגיע להשגים משמעותיים בתחום.
עמירם מילר מעיריית כפר סבא הציע שהקואליציה תעסוק גם בסוגיות שאפשר לפתור באופן מיידי דוגמת נתיבי התחבורה הציבורית. לדבריו, ייעול התחבורה הציבורית יהיה הנושא הראשון לשיתוף פעולה בין הרשויות.
עדית דיאמנט מעיריית רעננה אמרה: "גוש-דן כשמו כן הוא, גוש ערים מחוברות, שחייבות לשתף פעולה בטיפול בבעיה הבוערת של התחבורה, הן כחלק מהאחריות שלנו לחיי היום-יום של התושבים שלנו והן מהמחויבות לעתיד. יצירת אלטרנטיבה אמיתית לתחבורה הפרטית היא תנאי מקדים להקטנת השימוש ברכב פרטי וזה יכול לקרות אם הערים תשתפנה פעולה בנושא התחבורה הציבורית. הצלחת הקואליציה בגוש-דן יכולה להוות מודל וקטליזטור להתאגדויות מטרופוליניות אחרות ולהוביל שינוי במדינה".
ישראל פרידמן מעיריית פתח תקוה ביקש שהקואליציה המטרופולינית תקיים מפגשים תכופים אליהם יוזמנו גם אנשי מקצוע מהרשויות המקומיות וממשרדי הממשלה הרלוונטיים.
להבי סיכמה את המפגש ואמרה: "אם דוח טרכטנברג לא מיושם על-ידי הממשלה מלמעלה למטה, חובה עלינו לפעול במסגרת הכלים שבידינו כדי ליישם את ההמלצות החשובות שעלו מהדוח מלמטה למעלה. גוש-דן מתקרב ליום שבו יהפוך לפקק אחד ענק ואסור לנו לאפשר מצב שכזה. על-מנת לספק פתרונות תחבורתיים לשלושה מיליון וחצי תושבי גוש-דן יש להעביר סמכויות ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות - בדיוק כמו באיגודן".
על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, נהגי ישראל מבזבזים מדי יום 7.1 מיליון שעות בנסיעה אל מקום העבודה וממנו. גודש התנועה והפקקים גורמים להפסד של 15 מיליארד שקלים בשנה למשק, וההוצאה המשפחתית השנתית הממוצעת על תחבורה מגיעה לכ-6,000 ש"ח בשנה - פי 12 ממשפחה ממוצעת במדינות ה-
OECD. בראייה לעתיד המצב נראה עוד פחות טוב, כאשר בשנת 2030, הפסד שעות העבודה בגין גודש התנועה בכבישים צפוי לעלות למשק 25 מיליארד שקל בשנה. כל נוסע ברכב צפוי לבזבז בפקקים מעל שעה נוספת בממוצע ביום.בהתאם לכך, סך השעות המבוזבזות בגודש בדרכים יגיע ל-850 מיליון שעות בשנה.