|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח מבקר המדינה על מערכת הביטחון

הפסדי עתק לתע"א בפרויקט מטוס מנהלים

פרויקט G-280 אושר תוך התעלמות מגורמי סיכון, נמשך כאשר הסיכונים התממשו ומתנהל ללא בקרה של ממש מצד הדירקטוריון ורשות החברות למרות זאת, אישר הדירקטוריון להמשיך באותה אסטרטגיה
29/12/2014  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 65ב (2014)   |   תגובות
G-280. תחזיות בלתי מציאותיות [צילום: תע"א]

ההמלצות העיקריות
המבקר קובע: "על הנהלת תע"א לערוך בהקדם עבודת מטה מעמיקה ויסודית לניתוח הסיבות לאי-עמידתה בתוכניות העסקיות של פיתוח וייצור מטוסי מנהלים, ולבחון את פעילותה של החברה בתחום זה על בסיס המסקנות והלקחים שיעלו מעבודה זו; זאת, על סמך הערכות ונתונים שלמים ומבוססים, ותוך התייחסות לכלל החלופות העומדות בפני תע"א.

"על דירקטוריון תע"א לקיים פיקוח ובקרה על תהליך זה, ולקבל החלטות בנוגע לדרך פעילותה של החברה בתחום מטוסי המנהלים מתוך ראייה עסקית ארוכת טווח, נוכח המתואר לעיל. על רשות החברות להעמיק את הפיקוח והבקרה על פעילותה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים, ולדווח לשרים הממונים על תוצאותיה".

התעשיה האוירית צברה הפסדים של עשרות מיליוני דולרים בפרויקט מטוס G-280, פרויקט הדגל שלה בתחום מטוסי המנהלים, וזאת בין היתר בשל תחזיות בלתי מציאותיות והעדר פיקוח של הדירקטוריון ורשות החברות הממשלתיות. כך קובע (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

בדצמבר 2005 אישר דירקטוריון תע"א את תוכנית ה-G-280, על בסיס התוכנית שהציגה לו הנהלת תע"א. אולם בבדיקה כעת מתברר, כי ההנהלה לא בחנה את ההסתברות להתממשותם של הסיכונים בפרויקט ואת ההשלכות של מימושם, ולא הגדירה את ההשקעה הנדרשת על-מנת לטפל בהם ולהפחיתם. הנהלת תע"א לא התבססה על סקר שוק עצמאי ובלתי תלוי לבחינת הפוטנציאל של נתח השוק של ה-G-280.

בעת אישור התוכנית העסקית של ה-G-280, ניתוחי הרגישות שביצעה הנהלת תע"א לא כללו את מלוא הסיכונים השיווקיים בתוכנית, את סבירות התממשותם ואת השפעתם על החשיפה בראייה רב-שנתית. בסיכונים שבתוכנית לא באו לידי ביטוי השינויים האפשריים בשוק מטוסי מנהלים, לרבות האפשרות של ירידה משמעותית במכירות; שינויים, שהיה בהם כדי להביא להגדלת הסיכונים בתוכנית.


הדירקטוריון לא קיבל דיווחים


על אף דרישת הדירקטוריון מדצמבר 2005, הנהלת תע"א לא דיווחה לוועדת הכספים או לדירקטוריון אחת לרבעון על מצב התקדמות התוכנית. העדר הדיווח מצד ההנהלה מקבל משנה חשיבות נוכח החריגות מהתוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון, ונוכח דרישתו להביא לידיעתו או לידיעת ועדת הכספים חריגות מתוכנית הפיתוח, ללא קשר לדיווח הרבעוני.

מספטמבר 2010 ועד סיום הביקורת (יולי 2013), לא התקיימו דיונים שבהם דיווחה הנהלת תע"א לוועדת הכספים ולדירקטוריון על מצב התוכנית העסקית של פרויקט G-280, אף שבתקופה זו המשיכו להצטבר בתע"א חריגות נוספות מלוחות הזמנים ומעלויות הפרויקט; זאת, בניגוד לקביעת הדירקטוריון בדצמבר 2005. התנהלות זו של הנהלת תע"א אינה תקינה. הדירקטוריון מצידו לא דרש לקבל דיווחים אלו, ובכך לא קיים בקרה ופיקוח נאותים על התוכנית.

העדר סיכומים מדיוני ההנהלה על פרויקט G-280 בתקופה שבין פברואר 2011 לסיום הביקורת, אינו מתיישב עם כללי מינהל תקין. זאת במיוחד נוכח הפגיעה ביכולת תע"א לקיים מעקב ובקרה על החלטות הנוגעות לניהול הפרויקט, לרבות הפגיעה ביכולת החברה לקיים תהליכי הפקת הלקחים בפרויקטים מסוג זה ולנקוט צעדי תיקון נדרשים.


הסיבות לחריגות לא נבדקו


תע"א לא עמדה בתוכנית העסקית של ה-G-280 שאישר הדירקטוריון, בין היתר נוכח התממשות הסיכונים השיווקיים ואלה הנובעים מהחשיפה שתע"א נטלה על עצמה, ונוכח החריגות מאומדני עלויות הפיתוח ומהערכות לוחות הזמנים. חריגות אלו חייבו את הנהלת תע"א ואת הדירקטוריון להגביר את הפיקוח והבקרה על הפרויקט. למרות זאת, תהליכי הפיקוח והבקרה לא רק שלא תוגברו כנדרש, אלא אף לא עמדו באמות המידה שקבע הדירקטוריון.

על אף העלאה חלקית של סוגיית החריגות בפרויקט G-280 מפעם לפעם, תע"א לא ערכה ניתוח מלא וממצה של הסיבות שהביאו לגידול בעלויות הפיתוח, ולדחייה בלוחות הזמנים שנקבעו לסיום הפיתוח. חריגות אלה היו בין הגורמים העיקריים לכך, שבמקום ערך נוכחי נקי חיובי בפרויקט, בהתאם להערכות התוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון בדצמבר 2005, הפרויקט במועד סיום הביקורת צפוי להסתיים בערך נוכחי נקי שלילי, בהתאם להערכות מיוני 2013.


עבודת מטה חלקית


תחום מטוסי המנהלים הוא אחד מתחומי הפעילות המרכזיים של תע"א, אך הוא התאפיין בהפסדים ובהשקעות הנאמדות בעשרות רבות של מיליוני דולרים, שהניבו לה תשואה שלילית לאורך השנים ושחקו את ההון העצמי שלה. השקעות והפסדים אלה, שמומנו בעיקר מרווחי תע"א בתחומים הצבאיים, השפיעו על יכולתה של החברה להשקיע בתשתיות ובמחקר ופיתוח, ומכאן עלולים לפגוע ביכולת התחרות שלה ובצמיחתה.

למרות עובדה זו, עבודת המטה שקיימה ועדה שמינה יו"ר הדירקטוריון לקראת הדיון בדירקטוריון בפברואר 2013, שבו אישר הדירקטוריון את האסטרטגיה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים, הייתה חסרה, מאחר שלא התייחסה למספר נושאים מרכזיים. מידע מהותי שיכול היה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות בדירקטוריון, לא הוכן לקראת הדיון בדירקטוריון ולא הוצג לו. מסקנות חברת ייעוץ אסטרטגי הוגשו רק ליו"ר הדירקטוריון, ולא הוצגו לשאר חברי הדירקטוריון.

כמו-כן, לא הוצגו לדירקטוריון בחינות וניתוחים מהותיים בנוגע לאי-עמידתו של פרויקט G-280 ביעדי התוכנית העסקית שאישר הדירקטוריון, וכן לא נותחו וממילא לא הוצגו החלופות בנוגע לדרך פעילותה של החברה. המסקנה היא, שדירקטוריון תע"א אישר את האסטרטגיה בתחום מטוסי המנהלים על בסיס עבודת מטה לקויה וחסרה.

רשות החברות לא קיימה בקרה מספקת על פעילות תע"א בתחום מטוסי המנהלים, ולא העירה לה בנוגע לתוצאות העסקיות של הפעילות בתחום זה; זאת, למרות ההשקעות הניכרות, החריגות של תע"א מיעדיה העסקיים בתחום זה וההפסדים של עשרות מיליוני דולרים. עד יוני 2013 הרשות גם לא דיווחה לשרים הממונים, שר האוצר ושר הביטחון, על פעילותה של תע"א בתחום מטוסי המנהלים.‏ בכך לא הפעילה הרשות את הבקרה והפיקוח על תע"א, כפי שהיה עליה לעשות על-פי חוק.
תהליכי קבלת החלטות בתחום פיתוח וייצור מטוסי מנהלים / דוח מבקר המדינה
הפסדים כבדים לתעשייה האווירית בפרויקט מטוס המנהלים G-280, בין היתר בשל תחזיות בלתי מציאותיות והתעלמות מסיכונים; עבודת מטה חלקית לפני החלטת הדירקטוריון על המשך האסטרטגיה בתחום מטוסי המנהלים

תאריך:  29/12/2014   |   עודכן:  02/02/2015
איתמר לוין
+תעש מעסיקה יועצים תוך הימנעות ממכרזים
16:38 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
יועצים למנכ"ל אבי פלדר מקבלים עשרות אלפי שקלים בחודש, למרות שלא ברור מה הם נותנים בתמורה  ▪  מפעל גבעון הפך את החריג לכלל ומתקשר באופן קבוע עם יועצים ללא מכרזים
(פלדר. סתירה בגרסאות [צילום: יח"צ])
+פגיעה קשה באימוני המילואים ובמוכנות למלחמה
15:53 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פערים משמעותיים במערך התחזוקה של המילואים  ▪  כמעט ואין פיקוח של הדרג המדיני על מערך זה  ▪  שפירא ממליץ לקבוע תקציב מינימום למילואים שבו לא יפגע צה"ל בשום מקרה
(לא כולם מתאמנים [צילום: AP])
+אין הגנה של ממש למתקנים אזרחיים רגישים
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הליקוי העיקרי הנמשך מזה עשור: לא קיים גורם אחד שתפקידו לרכז את הטיפול בנושא  ▪  גם הוראה של נתניהו לקדם את המיגון לא הביאה להשגת המטרה
(האיום גובר [צילום: AP])
+אין קביעה מה חיוני בתעשיות הביטחוניות
15:52 29/12/14  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שבע שנים לאחר המלצות שנבעו מלקחי מלחמת לבנון השנייה, עדיין לא ברור אלו קווי ייצור חיוניים בתעשיות הביטחוניות - ולכן אין קני מידה להשקעות של משרד הביטחון בשימורם
(לקבוע כמויות שנתיות מינימליות [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפסדי עתק לתע"א בפרויקט מטוס מנהלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן ה
30/12/14 03:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
משרד הביטחון לא קבע אלו קווי ייצור של התעשיות הביטחוניות חיוניים למדינה, קביעה שהיא חיונית לצורך השקעה בשימורם. זאת, למרות שכבר בשנת 2007 הוחלט שיש מקום לקביעה כזו, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה. כך אומר (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
אזרחי ישראל חייבים לרשויות המקומיות 27.5 מיליארד שקל בגין ארנונה שלא שולמה - מגלה (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח הביקורת על השלטון המקומי. מדובר ב-9 מיליארד שקל יותר מכלל חובותיהן של כל הרשויות המקומיות. עוד מגלה הדוח, כי בשנת 2012 גבו הרשויות - באופן מצרפי - רק 42% מסכומי הארנונה שהטילו.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"דוח זה העלה ממצאים חמורים בהליך קבלת ההחלטות של עיריית פתח תקוה בנושא ההקצבות לחינוך המוכר ומתן תמיכות למוסדות חינוך מוכרים ולמוסדות דת. על העירייה לנהוג ביתר זהירות בכספי הציבור ולהקפיד על הקצאות באופן שוויוני ושקוף". במילים אלו מסכם (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, את ממצאיו על התמיכות הניכרות שמעניקה עיריית פתח תקוה לגורמים חרדיים. מדובר ב-41-36 מיליון שקל בשנה בשנים 2013-2010, מקופתה של עירייה הסובלת מגרעון מצטבר של 177 מיליון שקל.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השלטון המקומי כושל בטיפולו הן בילדים והן בזקנים - כך עולה מכמה מפרקי הדוח שמפרסם (יום ב', 29.12.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
29/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"להבעת הערכתי על פועלך ועמידתך האיתנה על כך שתיערך בדיקה בנושא זה, מצאתי לנכון לכבדך ולשלוח אליך באופן אישי עותק של חוות הדעת" - דברי מבקר המדינה, יוסף שפירא, במכתב ששיגר לעו"ד פיני פישלר.
22/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il