|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

סקר שביעות רצון בבתיה"ח

בילינסון מנצח את איכילוב ושיבא

לפי הסקר שמפרסם לראשונה משרד הבריאות, 75% מהמאושפזים בבתיה"ח מרוצים מהטיפול והיחס, אבל איש לא שאל את בני המשפחה שמכירים יותר את הבעיות ואיפה גדלים הסיכויים שתשכבו במסדרון?
24/02/2015  |   globes globes   |   חדשות   |   תגובות
מאת: שי ניב  |    |  גלובס  |  תגובות
הבדלים חדים בשביעות הרצון [צילום: פלאש 90]

משרד הבריאות מפרסם היום (ג') לראשונה תוצאות של סקר מיוחד על שביעות הרצון של המאושפזים בבתי החולים הכלליים בארץ. סקר כזה, שבוחן את "חווית המטופל" מספר ימים לאחר שהשתחרר מאשפוז, נהוג מזה שנים במדינות המערביות אבל לא נערך בישראל מעולם.

החדשות הטובות יחסית שעולות מן הסקר הן שרוב הנשאלים (75%) הביעו שביעות רצון חיובית מתנאי האשפוז במחלקה לרבות היחס של הצוותים הרפואיים, וכי 74% מהם הביעו נכונות להמליץ לאחרים על בית החולים בו אושפזו.

החדשות הרעות, מעבר לעובדה כי עדיין מדובר בפער ניכר מקופות החולים שזוכות באופן עקבי לרמת שביעות רצון גבוהה מאוד של למעלה מ-90%, הן שהסקר לא כולל הרבה מאוד פרמטרים: לא נבדקו מחלקות המיון העמוסות וגם לא מחלקות נשים ויולדות, לא נבדקה שביעות הרצון מאורך התורים לבדיקות או ניתוחים ומעל הכל: מי שענו לסקר הטלפוני הם רק המאושפזים עצמם ולא בני המשפחה ששהו לצידם, ובמקרים רבים יודעים לענות הרבה יותר טוב על אופן ההתנהלות של המחלקה, השירות והיחס.

האם המטופל יודע שראו אותו בעיקר מתמחים וסטאז'רים ולא רופאים מומחים? או עד כמה בני המשפחה שלו נאלצו להתרוצץ בשביל לקבל תשובות? הוא לא נשאל על זה אפילו.

תוצאות הסקר מלמדות, באופן לא מפתיע, על פערים מובהקים בין בתי החולים הקטנים בפריפריה לבין בתי החולים במרכז ובעיקר "מרכזי העל" הגדולים. כך, בעוד הנשאלים שאושפזו בבתי החולים הפריפריאליים העניקו ציונים גבוהים יותר על היחס האישי של הצוות הרפואי ועל ההסברים שקיבלו לעומת הציונים שהעניקו המאושפזים בבתי החולים במרכז הארץ, היחס הזה מתהפך כששואלים על התנאים הפיזיים של בית החולים, על רמת הניקיון ועל שביעות הרצון הכללית מאופי הטיפול.

כשבוחנים את הממוצע של בתי החולים יחד, שביעות הרצון מצוות האחיות היא הגבוהה ביותר ועומדת על 83%. אחריהן ניצבים הרופאים עם שביעות רצון ממוצעת של 81%, טיפול צוות המחלקה באופן כללי (80%), תהליך השחרור (79%), סביבה ותנאים פיזיים (76%) ומתן מידע והסברים (73%). ככל שהגיל של המאושפזים מבוגר יותר כך יורדת רמת שביעות הרצון, וכך גם ככל שההשכלה של הנשאלים גבוהה יותר. המשכילים בעיקר לא מרוצים מהנגישות למידע והסברים. גם חולים כרוניים העניקו ציונים מעט נמוכים יותר בכל המדדים השונים.

כשבוחנים את שביעות הרצון לפי חלוקה לבתי חולים, מגלים בין היתר כי בתי חולים שעברו הליך אקרדיטציה (מעין "תו תקן" בינלאומי לאיכות ובטיחות), קיבלו באופן כללי ציונים גבוהים יותר מבתי החולים שעדיין לא עברו הליך כזה (פרט לסוגיית ההסברים והליך השחרור).

מדדים מסכמים של בתי חולים

עם בתי החולים שהשלימו את ההליך נמנים כל בתי החולים של שירותי בריאות כללית (בילינסון, סורוקה, מאיר ועוד) וכן כמה מבתי החולים הממשלתיים: שיבא, איכילוב, אסף הרופא ופוריה.

מבין בתי החולים הקטנים, "מעייני הישועה" שבבני ברק זכה לציון הגבוה ביותר עם שביעות רצון כללית של 88%. מנגד, בית החולים לניאדו בנתניה זכה לציון הנמוך ביותר עם 67%. מקרב בתי החולים הבינוניים בגודלם, הציונים הנמוכים ביותר נרשמו בבתי החולים הלל יפה בחדרה וברזילי באשקלון, עם שביעות רצון של 68%, לעומת שביעות רצון של 81% בבני ציון בחיפה, 79% בבי"ח כרמל בחיפה ושערי צדק בירושלים ו-78% בהדסה עין כרם.

בית החולים בילינסון בפתח תקוה, השייך לשירותי בריאות כללית, זוכה לרמת שביעות הרצון הגבוהה ביותר מקרב מאושפזי בתי החולים הגדולים (81%). אחריו ניצבים שיבא (תל השומר) עם 78%, איכילוב ורמב"ם עם 77% ואחריהם, במקום האחרון מקרב הגדולים - סורוקה (72%). סורוקה, השייך לכללית, סובל מעומס רב בשל היותו בית חולים יחיד בכל הנגב, אך גם מהיעדר תחרות. לאחרונה החליטה הממשלה להגדיל את הקיבולת של סורוקה בין היתר באמצעות תוספת מיטות אשפוז ותקנים, ובמקביל הוחלט על הקמת בית חולים נוסף באזור באר שבע בעוד כעשור.

באופן בלתי מוסבר, קיים פער בין רמת שביעות הרצון לבין הנכונות של הנשאלים להמליץ על בית החולים שלהם. כך למשל, אף שבילינסון זכה כאמור בציון הגבוה ביותר מקרב בתי החולים הגדולים ברמת שביעות הרצון ובפער משמעותי ביחס לאיכילוב ושיבא, המאושפזים של שיבא ואיכילוב הביעו נכונות גבוהה להמליץ על בתי החולים שלהם בדומה לנכונות שהביעו המאושפזים מבילינסון.

עוד עולה מהסקר כי מאושפזים שזכו מצד קופת החולים שלהם לאפשרות לבחור בעצמם את בית החולים, הביעו שביעות רצון גבוהה בהרבה (80%) ביחס לאלה שלא קיבלו זכות לבחור (69%). באותה מידה, הנכונות של אלה שזכו לבחור את בית החולים להמליץ לאחרים על בית החולים גבוהה למדי (81%), ביחס לאלה שלא זכו לאפשרות הזו (66%).

נתוני הסקר מראים כי ל-43% מהנשאלים לא ניתנה זכות בחירה שכזו, כאשר בקרב מבוטחי קופת חולים כללית השיעור גבוה עוד יותר. הנתונים מראים עוד כי היעדר הבחירה בולט במיוחד בפריפריה, גם באזורים שבהם יש היצע של מספר בתי חולים. לא פעם נמתחה ביקורת על כך שהכללית מעדיפה לשלוח את מבוטחיה אל בתי החולים שבבעלותה, ואילו קופות חולים אחרות מעדיפות לשלוח מבוטחים לבתי חולים שמעניקים להן הנחות גבוהות יותר.

9% במסדרון

מה עם הזקנה במסדרון? גם על כך יש נתונים בסקר של משרד הבריאות. 7% מהנשאלים העידו כי שהו במסדרון בחלק ממהלך האשפוז, ואילו 2% נוספים העידו כי שהו במסדרון כל תקופת האשפוז. איפה מבלים יותר במסדרון? בלניאדו (20%), ברזילי (20%), וולפסון (19%), אסף הרופא (18%), סורוקה (17%), רמב"ם (15%) ואיכילוב (13%).

איכות השירות וחווית המטופל הנתפסת הם נושאים בעלי חשיבות רבה במערכת הבריאות", כתב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק, בדברי הפתיחה להצגת הסקר. "הגדרת סטנדרט איכות השירות ומדידת חווית המטופל הם צעדים ראשונים הכרחיים בדרך לשיפור השירות הניתן במערכת הבריאות בישראל.

משרד הבריאות הגדיר את תחום השירות במערכת הבריאות וקידום חווית המטופל כאחד מנושאי הליבה לשנים הבאות. עובדה זו מציבה את מערכת הבריאות בקו אחד עם ארגונים מובילים בארץ ובעולם. אנו רק בתחילת הדרך, סקרי חווית מטופל לאומיים יבוצעו בכל שנה וישוקפו לציבור המטופלים ולהוגי המדיניות מתוך ראיית המטופל במרכז. פרסום הדוח הינו צעד ראשון וחשוב בהדברות של מערכת הבריאות עם הציבור, במטרה להביא לשיפור השירות ולמצבו כמטרה מרכזית בפני כל איש צוות במערכת הבריאות", הוסיף אפק.

בבילינסון מברכים, בסורוקה מבטיחים להשתפר

מבית החולים סורוקה, שקיבל את הציון הנמוך ביותר מקרב בתי החולים הגדולים, נמסר בתגובה: "השירות וחווית המטופל נמצאים בראש מעיינינו. תוכניות רבות לשיפור שביעות רצון מבשילות בימים אלה, ואנו בטוחים שהערכות המטופלים יהיו גבוהות יותר כבר בעתיד הקרוב, ונוביל גם בתחום זה".

ד"ר ערן הלפרן, מנהל בית חולים בילינסון שזכה לציון הגבוה ביותר בקרב בתי החולים הגדולים, מסר: "אני מצדיע לאלפי עובדי בית החולים, שעושים לילות כימים ומעניקים רפואה מצוינת לצד שירות, יחס, מידע ואשפוז בתנאי מלונאות. קיבלנו הוכחה נוספת שאכן בבילינסון מובילים את הרפואה בישראל. כיום לא ניתן להסתפק רק ברפואה מצוינת ומתקדמת אלא יש צורך וחשיבות מכרעת לספק למטופלים מעטפת שלמה של מידע, יחס ותנאים הולמים.

"אנחנו חיים בעידן של הסתכלות אחרת על החולה, בו לאמפטיה, לשירות ולתנאים יש חשיבות משמעותית והם חייבים להתקיים כחלק מרפואה איכותית. ההישגים הללו נבנו בעמל רב, שנים ארוכות של חינוך, הטמעה, דוגמה אישית וערכי יסוד שלאורם בית החולים פועל. אנו מנהלים את בית החולים בסביבה לא פשוטה, מערכת הבריאות הציבורית בישראל מצויה בשעה קשה של חסר גדול במשאבים למול צרכי האוכלוסייה. לזכות באמון הציבור ובחיבוק כל כך גדול של קהל המטופלים שלנו בשעה קשה זו, במערכת הבריאות, זה לא עניין שמובן מאליו".
סקר חווית המטופל מחלקות אשפוז בבתי חולים כלליים - ממצאי הסקר הראשון (פברואר 2015) / סקר
משרד הבריאות הוביל בחציון השני של שנת 2014 את סקר חווית המטופל הלאומי בבתי החולים הכלליים. הסקר נערך בפעם הראשונה בישראל, במהלך זה מצטרפת ישראל למדינות ה-OECD בהם מבוצעים סקרי חווית המטופל כבר מספר שנים. הסקר יבוצע מעתה אחת לשנה ויכלול את כל בתי החולים הכלליים. בין המטרות המרכזיות של הסקר שנערך: הטמעת סטנדרט של איכות השירות במערכת הבריאות בישראל תוך יצירת תרבות ארגונית של מדידה רציפה ושיקוף המידע לציבור, איתור נושאים לשיפור השירות הן ברמת מערכת הבריאות והן ברמת בית חולים, העצמת המטופל במפגש עם מערכת הבריאות ומתן כלי לקבלת החלטות. אוכלוסיית הסקר כללה 11,098 מטופלים מעל גיל 18 שהיו מאושפזים לפחות שני לילות ב-24 בתי חולים. הסקר בוצע בכל מחלקות בית החולים (למעט חולים ששוחררו ממערך הנשים, ילדים, טיפול נמרץ, פסיכיאטריה, שיקום, המחלקה לרפואה דחופה [חדרי מיון] ומרפאות חוץ). לכל בי"ח נקבע מספר ראיונות זהה (n=500) עפ"י דגימת שכבות בחלוקה לפי מחלקות פנימיות (n=200), מחלקות כירורגיות (n=200) ושאר מחלקות בית החולים (n=100). הפניה למטופלים התקיימה תוך 14 יום מהשחרור מבית החולים באמצעות ראיון טלפוני בחודשים מאי-אוגוסט. הריאיון בוצע עם המטופלים עצמם בשפה המועדפת על המטופל. אחוז ההיענות עמד על 46%. 55% מהמטופלים דירגו את שביעות הרצון הכללית שלהם מהאשפוז בציונים 9-10, ואילו 12% היו מאוד לא מרוצים ודירוגו את השאלה בציונים 1-5. השיעור הגבוה של מטופלים מרוצים בולט בבלינסון (81%) ובשיבא (78%) בקרב חמשת מרכזי העל, בבני ציון (81%) בקרב בתי חולים בגודל גדול - בינוני, ובבתי חולים קטנים המונים עד 300 מיטות במעייני הישועה (88%).

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  24/02/2015   |   עודכן:  24/02/2015
שי ניב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בילינסון מנצח את איכילוב ושיבא
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטופל שבקיא
27/02/15 18:42
2
הרב שטאט
27/02/15 19:01
3
מבין עניין
27/02/15 21:57
4
אדם פשוט
28/02/15 20:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם כולנו מיליונרים? משק-בית ממוצע בישראל מחזיק נכסים פיננסיים בהיקף של 1 מיליון שקלים בממוצע, כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
24/02/2015  |  עמירם ברקת  |   חדשות
נחת אמריקני, שנעלם מיחידתו לפני כעשור בעירק, הורשע בבית-דין צבאי מחנה לז'ון בקרוליינה הצפונית בעריקה ובאבדן אקדחו הצבאי.
24/02/2015  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
יו"ר ועדת הבחירות, השופט סלים ג'ובראן, דחה (יום ג', 24.2.15) את העתירה שהוגשה נגד העיתון ישראל היום בדרישה למנוע מעורכי העיתון להימנע מפרסום תעמולת בחירות אסורה לטובת ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאור האהדה אליו, כך שבעצם תימנע חלוקתו. היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, המליץ לדחות על-הסף את העתירה נגד העיתון.
24/02/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
פסטיבל סרטי הנשים של ארגון "מבוי סתום", הנאבק למען מסורבות הגט בישראל, חוגג עשור להיווסדו בחגיגה שכולה הצדעה לנשים מעוררות השראה. במהלך הפסטיבל יוקרנו סרטים העוסקים בהתמודדותן של נשים בזירה הציבורית, הפוליטית דתית ובצבא.
24/02/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
איתן חמרי (51) מונה לסמנכ"ל התפעול בחברת רד. במסגרת תפקידו יהיה חמרי אחראי על מערך התפעול בישראל, בברזיל ובסין.
24/02/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il