|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

בנק ישראל מותיר את הריבית במשק על 0.1%

הריבית למאי תישאר על-כנה ציפיות האינפלציה נותרו בתוך יעד יציבות המחירים נמשכת עליית מחירי הדירות, והיקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה
27/04/2015  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
פלוג. לא הפתיעה [צילום: פלאש 90]

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להותיר את הריבית לחודש מאי 2015 ללא שינוי ברמה של 0.1%. כך הודיע (יום ב', 27.4.15) הבנק, בהתאם לציפיות מרבית האנליסטים.

בוועדה אומרים כי ההחלטה להותיר את הריבית לחודש מאי ללא שינוי ברמה של 0.1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

עוד מציינים בוועדה כי מדד המחירים לצרכן עלה במארס ב-0.3%, בהובלת מחירי הדלק וסעיף הדיור. בשנים עשר החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית של 1%. הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מהמקורות השונים מצויות סביב הגבול התחתון של יעד האינפלציה, או מעט מתחתיו. הציפיות לטווחים הארוכים נותרו יציבות סביב מרכז היעד.

עם זאת, מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-22 במרס, ועד ל-24 באפריל, התחזק השקל מול הדולר בכ-3%, ומול האירו - ב-1.3%. במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי התחזק השקל ב-1.7%. התחזקות השקל משפיעה לרעה על היצוא, המהווה כשליש מצמיחת התוצר.

כמצופה על-רקע סביבת הריבית הנמוכה, בוועדה מציינים כי נמשכת עליית מחירי הדירות, והיקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה. מספר העסקות התמתן מעט בפברואר, גם בקרב המשקיעים.

בכלי ההרחבה הכמותית ימשיך להיעשות שימוש ובהודעת הוועדה נאמר כי הבנק ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם ובשווקים הפיננסיים. "בנק ישראל ישתמש בכלים העומדים לרשותו, ויבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים, על-מנת להשיג את מטרותיו - יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה, ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית - ובהיבט הזה, ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוקי הנכסים ובכלל זה שוק הדיור", נמסר.

"הפוגה זמנית בתוכנית ההרחבה הכמותית"

  • אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי, מסר בתגובה לפרסום הריבית: "בהתאם לציפיות לא שינתה הנגידה את הריבית, עם זאת אנו מעריכים כי מדובר בהפוגה זמנית בלבד בתוכנית ההרחבה הכמותית של בנק ישראל. לאחר מדד חודש אפריל נחזור לסביבת אינפלציה הנמוכה מיעד בנק ישראל, והמשך מלחמות המטבעות בעולם יאלצו את בנק ישראל לנקוט בצעדים מונטריים נוספים, בניהם הורדת ריבית נוספת והגברת קצב רכישות המט"ח".

  • חן הרצוג, הכלכלן הראשי ב-BDO Consulting Group: מסר: "נראה כי בנק ישראל מבקש לדחות החלטה לגבי המשך הורדת הריבית, עד שתתבהר המדיניות הכלכלית של הממשלה החדשה, כנראה מתוך חשש שהלחצים הקואליציוניים יגרמו לפריצת מסגרת התקציב וליצירת לחצים אינפלציוניים. להערכתנו, בפועל לא רק שאין חשש מיצירת לחצים אינפלציוניים, אלא להפך - בשנתיים הקרובות בנק ישראל לא צפוי לעמוד ביעד האינפלציה העומד על 1% עד 3%. שר האוצר החדש הציב לעצמו יעד ברור להביא להורדת מחירי הדיור. משקל מרכיב מחירי הדירות מהווה כ-15% במדד המחירים לצרכן. לכן, כל ירידה של 10% במחירי הדיור, תביא לירידה של 1.5% במדד המחירים לצרכן. אנו סבורים שבנק ישראל חייב לפעול תחת הנחה של מימוש יעד המדיניות המרכזי של שר האוצר הנכנס להורדת מחירי הדירות. בתנאים אלו צפויה אינפלציה אפסית ואולי אף שלילית, ולכן מתחייבת המשך הורדת הריבית, כדי להביא להמשך עידוד הפעילות במשק ועמידה ביעד האינפלציה. עם זאת, חשוב לזכור כי המשק כבר הפנים מצב של ריבית אפסית, ולכן עידוד הפעילות המשק מחייב צעדים אקטיביים של הממשלה הנכנסת, ולא יכול להסתמך רק על המדיניות המוניטרית".

  • רוני סולומון, מנהל מחלקת יעוץ בחברת בטוחה משכנתאות" "ההחלטה הנוכחית מעידה על התייצבות האינפלציה ביעד הבנק, מכיוון שבהחלטת הריבית בחודש הקודם נטען כי הצעד הוא פועל יוצא של האינפלציה הנמוכה. נראה כי הדבר מרגיע את בנק ישראל ומצביע על רצונם של הבנקים להעלות את הריבית בהמשך השנה אך לא נראה שמגמה זאת תחל לפני תחילת 2016. בנוגע לשוק המשכנתאות נראה כי סביבת הריבית הנוכחית גורמת לקהל הרחב להמשיך ולרכוש נכסים כאלטרנטיבה לריביות הנמוכות, במיוחד כאשר כיום, הריבית מאפשרת לרכוש נכס בתנאים מועדפים שמעולם לא היו וספק אם יחזרו. אין ספק כי שוק המשכנתאות כיום, זו האלטרנטיבה הכדאית ביותר להשקעה ואני לא צופה ירידה במס' לוקחי המשכנתאות או בהיקפי המשכנתאות בטווח הקרוב".

  • איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות 'יצירות', מסר: "הוועדה המוניטרית בחרה להמתין לפרסומם של נתונים נוספים לפני שתנקוט בצעד קיצוני של הפחתת הריבית לאפס, שכן המשתנים המקרו-כלכליים שהתפרסמו לאחרונה, כולל המדד המשולב שפורסם היום, לא תומכים בהפחתת ריבית במשק".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר: "לפני בחינת נתוני האינפלציה בחודשי האביב-קיץ, קיימת סבירות נמוכה למהלך הורדת ריבית של בנק ישראל, במיוחד עכשיו כשציפיות האינפלציה חזרו למקומן הטבעי. בנק ישראל יעדיף לראות לאן נושבת האג'נדה הכלכלית של הממשלה הבאה ומי יעמוד בראש משרד האוצר לפני שיחליט ללכת על מהלך של ריבית שלילית. לגבי הרחבה כמותית, עליה כבר רמז בנק ישראל לפני מספר חודשים, נראה כי מדובר במהלך שנכון לעכשיו רחוק מאיתנו, שכן קשה מאוד לבצע הרחבה כמותית במשק כה קטן. יהיה מעניין מאוד לראות כיצד יושפע המשק אם בנק ישראל ילך לכיוון זה. בסופו של יום, נראה כי סביבת ריבית נמוכה תלווה אותנו בתקופה הקרובה וכי אין חשש מהעלאת ריבית. נכון לעכשיו, אין חדשות טובות באופק לזוגות הצעירים בנוגע לסיכוי שלהם לקנות דירה, בנק ישראל מציין כי נמשכת עליית מחירי הדירות ומודע לכך שהיקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה".

  • ציון בקר – סמנכ"ל החטיבה הפיננסית בבנק מרכנתיל: "על-מנת לנתח את החלטות הריבית יש להדגיש את הסיבות העיקריות או המקוריות לתופעת הריבית הנמוכה או הריבית השלילית בחלק מהמדינות: הסיבה הראשונה היא לחצי מטבע - התחזקות המטבע המקומי מקשה מאוד על הבנק המרכזי להעלות ריבית. כידוע, מאז הורדת הריבית האחרונה מ-0.25 ל 0.1, השקל נסחר כמעט ללא שינוי מול סל המטבעות. הסיבה השנייה היא עקום התשואות - הבנקים המרכזיים דחפו מטה את התשואות על אג"ח ממשלתיות ארוכות באמצעות רכישות. סיבה זו אינה מהווה גורם מרכזי בשיקולי בנק ישראל כאשר ממילא תשואות האג"ח לטווח ארוך בישראל נסחרות בשפל היסטורי ובקורלציה גבוהה לתשואות אג"ח ממשלתיות במדינות אחרות. כרגע, בתקופה נתונה זו בלבד, לא תוואי הצמיחה, לא תקציב המדינה, לא גובה החוב ולא סיבות אחרות, מהותיות ככל שתהיינה, אינם נמצאים בלב השיקולים האם להוריד את הריבית אם לאו. לכן, אנו סבורים כי עדיין קיימת אפשרות להורדת ריבית נוספת ולהנהגת ריבית שלילית לתקופה מסוימת גם בישראל, למרות שללא ספק, משטר ריבית שכזה עלול להמשיך ו"לתדלק" את שוק הנדל"ן. הנגידה הנוכחית וגם קודמה ממשיכים קו ברור של מלחמה בשער החליפין וככל שגובר הלחץ, כך גובר האינסנטיב של הבנק המרכזי להוריד את הריבית. אגב, יוזמות ממשלתיות אמיתיות להילחם במחירי הנדל"ן יכולות בהחלט לסייע לבנק המרכזי דווקא להמשיך ולהוריד את הריבית ברגע שאכן יהיה סבור כי מחירי הנדל"ן מטופלים בידי הממשלה. לפיכך, המלצותינו העיקריות נשארו כשהיו - מניות (ריבית מאוד נמוכה תמשיך לתמוך במדדי המניות המובילות בכל העולם), הגנה על חשיפות מטבעיות (לכל העוסקים בסחר בינ"ל וכ"ב), וכן, ניצול הריבית הנמוכה לאשראי קבוע לטווח ארוך. יש לשים לב גם לשוק המיזוגים והרכישות שנמצא בשיא, הוא ממומן בגיוסי חוב ענקיים בריביות נמוכות מאי פעם".

  • עוזי לוי, אנליסט ראשי, אינפיניטי מחלקת מחקר: "פלוג פועלת נכון. בנק ישראל לא מפתיע, הריבית לחודש מאי ללא שינוי וברמה של 0.1%. במכלול הנתונים הריאליים, צודקת נגידת בנק ישראל בצעדיה השקולים ביחס לריבית. פעולותיה נועדו לשמור על רמתו של השקל נמוכה ולתמוך בפיחות השקל במונחי סל וזאת במטרה לא לפגוע בפעילות הריאלית. בהחלטה זאת, למרות שיש מספר אפשרויות לפעולה, בחרה הנגידה להמתין ולא לבזבז נשק יקר על-ידי הפחתת הריבית לאפס. עם זאת, התחזקות השקל במונחי סל מאז סוף חודש פברואר, מעלה משמעותית את הסיכוי להפחתה נוספת של הריבית בחודשים הקרובים, וסביר להניח כי בנק ישראל ימתין למדד אפריל ולתקציב הממשלה החדשה".

  • אלכס זבז'ינסקי, מיטב דש ברוקראז': "ההודעה הקודמת של בנק ישראל ניסתה להפיג את הציפיות להורדה מיידית של הריבית שעלו בצורה מוגזמת לקראת ההחלטה לאחר פרסום הסקירה של HSBC. הפעם, נראה שהודגשו דווקא התרחישים, שאם יתממשו, עשויים להוביל לנקיטת צעדים מוניטריים בהמשך: בנק ישראל מציין שתחזיות הצמיחה לסחר העולמי הורדו ע"י קרן המטבע ובשיקולים להחלטת הריבית מציין ש"ירידה בקצב החזוי של צמיחת הסחר העולמי והמשך הייסוף של השקל עלולים להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר". יש בכך רמז שכדי לסייע למגזר היצואני ולחברות שמתמודדות עם התחרות מול יבוא ייתכן שידרשו צעדים מצד בנק ישראל. אם בהודעת הריבית הקודמת נרשם שעל-פי תחזיות החזאים וחטיבת המחקר של בנק ישראל, האינפלציה צפויה לחזור אל תוך תחום היעד ב-12 החודשים הבאים, הפעם משפט זה נעדר מההודעה. במקומו כתוב שציפיות האינפלציה לטווחים קצרים ממקורות שונים מצויות סביב הגבול התחתון של יעד האינפלציה או מתחתיו, מה שיכול לסמן שפחת ביטחון הוועדה המוניטארית בכך שהאינפלציה בכיוון חזרה אל תוך היעד. בנק ישראל מציין אומנם שהחודש לא נערכו שינויים בריביות של הבנקים המרכזיים השונים, לאחר הפחתות ריבית בחודש הקודם, אך מציין שנדחה מועד התחלת העלאת הריבית בארה"ב. דחיית מועד הפחתת הריבית בארה"ב מאריכה את התקופה במהלכה בנק ישראל צריך להתמודד עם הלחצים לייסוף השקל ביחס לדולר. בהודעה נותר המשפט שהופיע בהחלטות הריבית בחודשיים האחרונים שבנק ישראל "יבחן את הצורך בשימוש בכלים שונים על-מנת להשיג את מטרותיו". כפי שהדגישו דוברים שונים של הבנק בתקופה האחרונה, משפט זה לא מופיע "סתם" בהחלטות הריבית. למרות פיזור רמזים לגבי האפשרות לצעדים מוניטארים מקלים נוספים, אנו מעריכים שהסיכוי לכך די נמוך נוכח הסיכונים הרבים הכרוכים בצעדים אלה ועל-רקע התנאים הקיימים במשק הישראלי והעולמי. הסיכוי לנקיטת צעדים מסוג אלה יעלה, אילו מדד המחירים לחודש אפריל יהיה משמעותית נמוך מהציפיות ו/או השקל יתחזק בשיעור ניכר ביחס לסל המטבעות. אנו מעריכים שבתרחיש המרכזי הריבית בישראל תישאר ללא שינוי בחודשים הבאים ולא ינקטו צעדים מרחיבים משמעותיים נוספים".

תאריך:  27/04/2015   |   עודכן:  28/04/2015
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בנק ישראל מותיר את הריבית במשק על 0.1%
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
180 שעות שירות לתועלת הציבור - זהו עונשו של מאיר כהן, חרדי בן 21 שהצית מזרן בעת הפגנה נגד גיוס לצה"ל, שהתקיימה בירושלים באפריל 2014. כך קבע (יום ב', 27.4.15) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי.
27/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
ישי סימן-טוב המשיך לשרת במשטרה למרות שהורשע פעמיים בתקיפת אזרחים, ואף זכה לדברי שבח בלתי מסויגים מצד מפקדיו. כך עולה מגזר דין שפרסם (יום ב', 27.4.15) שופט בית משפט השלום בתל אביב, עידו דרויאן.
27/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מכשיר C.T חדש שהוצב באחרונה במכון לרפואה משפטית באבו כביר מסייע באבחוני נסיבות המוות של אנשים שגופותיהם הובאו למכון, עד כדי ביטול הצורך בביצוע ניתוחים שלאחר המוות - כך נודע לסטודנטים מבית הספר למשפטים במרכז האקדמי כרמל בחיפה, שערכו סיור לימודי במכון. במהלך הסיור שמעו הסטודנטים הרצאה מד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, שהציג בפניהם אבני יסוד ברפואה המשפטית, ותיאר את ה"אני המאמין" שלו לגבי פעולת המכון לרפואה משפטית.
27/04/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
חברת ננו-דיימנשן, בהמשך לדיווח לפיו היא בוחנת את האפשרויות לרישום והנפקה בארה"ב וכניסה לשוק ההון
27/04/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
שירות הביטחון הכללי, בשיתוף עם צה"ל ומשטרת ישראל, חשף חוליית מחבלים שביצעה כבר מספר פיגועי השלכת מטעני צינור ובקבוקי תבערה לעבר המכינה הקדם צבאית "אלישע" והישוב חלמיש. הפיגועים אירעו במהלך החודשים ינואר ופברואר 2015.
27/04/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
דן מרגלית
דן מרגלית
מישהו יודע אם האיש הזה מספיק אטום או נוכל, שלאחר הכתבה ב"אולפן שישי" בערוץ-12 הוא יצא בשבת מביתו? מישהו זוכר על איזשהו זגזוג סיטוני, שקרים ונוכלויות כאלה אצל מישהו באיזושהי מפלגה י...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il