שנה לאחר החלטת הממשלה לאמץ את אחת ההמלצות המרכזיות של ועדת גרמן ולהקים רשות חדשה לניהול בתי החולים הממשלתיים, התפטרה יו"ר הרשות, אסתר דומיניסיני. כך נודע ל"
גלובס". דומיניסיני אישרה בשיחה עם "גלובס" כי היא החליטה לפרוש לאחר שהבינה ממחזיק תיק הבריאות, סגן השר
יעקב ליצמן, כי הוא אינו מעוניין בפעילות הרשות. גם בסביבתו של ליצמן אישרו את הדברים.
"הבנתי שליצמן לא מאמין ברשות וכדי להיות הגונים איתו צריך לומר שגם בעבר הוא לא האמין בצורך הזה", הסבירה דומיניסיני. "לכן היה לי ברור שאין טעם להישאר כשאין לכך גיבוי מלמעלה. הקמת הרשות היא מהלך אסטרטגי, ובלי המחויבות של השר אי-אפשר להתקדם", היא הוסיפה. על השאלה האם הופתעה מכך שגם במשרד האוצר התיישרו לצד ליצמן למרות שהקמת הרשות הייתה בבחינת "הבייבי" של אגף התקציבים, השיבה: "אני מופתעת מהרבה דברים היום אחרי שנוכחתי שאנשים לא עומדים בעקרונות שבהם הם מאמינים ומתיישרים לפי הכיוון בו נושבת הרוח בלי להביע את דעתם".
לדברי דומיניסיני, היא מקווה כי ליצמן יפעל בכל זאת להכפיף את בתי החולים לגוף מיוחד, אולי במתכונת של "מנהלת" כפי שהעדיפו בתחילת הדרך אנשי משרד הבריאות שהתנגדו למתכונת של רשות המנותקת לחלוטין ממשרד הבריאות. דומיניסיני מוסיפה כי היה מצופה שממשלה חדשה תכבד את החלטות הממשלה הקודמת. "לצערי כל שר חדש שמגיע, בכל משרד ממשלתי, מבטל את כל העשייה של קודמו. השרים רוצים היום לקטוף פירות מהר ככל הניתן ולא חושבים על הטווח הארוך".
יצוין כי הקמת הרשות לוותה בהתנגדות חריפה מצד מנהלי בתי החולים הממשלתיים הגדולים, בראשם פרופ'
זאב רוטשטיין משיבא ופרופ'
גבי ברבש מאיכילוב. ההתנגדות שלהם זכתה לרוח גבית מצד בכירים במשרד הבריאות שחששו בין היתר מאובדן הכח של המשרד. בקרב מנהלי בתי החולים היו מי שכינו את דומיניסיני "השוטרת", רמז לעברה כבכירה במשטרה, וחלקם החרים הלכה למעשה את עבודת ההקמה של הרשות והתיאום מול בתי החולים.
ליצמן כבר הצהיר עוד לפני הבחירות כי הוא נוטה שלא לאמץ את מרבית ההמלצות של ועדת גרמן, ונראה כי ההתפטרות של דומיניסיני היא רק יריית הפתיחה. על-פי הערכות, ליצמן מתנגד גם לעיקרון שהתוותה הוועדה, ולפיו אין טעם בחיזוק המערכת הציבורית ללא צעד מקביל שירסן את המערכת הפרטית.
היסטוריה של המלצות
מאז 1978 התקבלו שורה של החלטות ממשלה והוגשו אינספור המלצות מצד ועדות ציבוריות, שלכולן מסקנה משותפת אחת: יש לנתק את בתי החולים הממשלתיים ממשרד הבריאות, לאור ניגוד העניינים המובנה של המשרד כמי שמשמש הן כבעלים של בתי החולים והן כרגולטור שאמור לפקח עליהם. במסגרת הוועדה לחיזוק הרפואה הציבורית (ועדת גרמן) שהקימה שרת הבריאות לשעבר
יעל גרמן, הוחלט למנות ועדת משנה בראשות הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים,
רונית קן, שתמליץ על המודל הנכון בעניין.
ועדת קן פסלה את המודל שהציעו בכירים במשרד הבריאות ולפיו תוקם מנהלת תחת מנכ"ל משרד הבריאות, כמו גם מודלים אחרים כמו תאגוד בתי החולים או העברתם לידי קופות החולים. הוועדה המליצה בסוף על רשות עצמאית המנותקת לחלוטין ממשרד הבריאות אך כפופה לשר הבריאות. לפי המודל שהומלץ, אשר אומץ גם על-ידי הממשלה, הרשות החדשה אמורה הייתה לפעול במנותק ממשרד הבריאות תוך כפיפות ישירה לשר הבריאות. אל הרשות יעברו כל סמכויות הפיקוח בכל הקשור להיבטים ארגוניים וכלכליים, ואילו משרד הבריאות ימשיך לפקח על בתי החולים בכל הקשור למדיניות רפואית.
במסגרת עבודת המטה בראשה עמד יוני דוקן, הממונה על מערכת הבריאות בנציבות שירות המדינה, הומלץ בין היתר כי הרשות של דומיניסיני תקבל סמכויות לפטר מנהלי בתי חולים ושורה של בכירים נוספים בבתי החולים - המלצה שזכתה להתנגדות חריפה במערכת.