משרד האוצר מציע שורה של צעדים שמטרתם להוציא גורמי פשיעה מתחום מתן שירותי המטבע (צ'יינג'ים). במרכז הצעדים: רגולציה הדוקה, חובת רישום, פיקוח של האוצר וענישה פלילית ומינהלית למפרי החוק. הצעדים כלולים בתזכיר חוק שהפיץ משרד האוצר (יום ד', 25.8.15) לקבלת תגובות.
ההצעה מבוססת על עבודתו העקרונית של צוות בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה,
אבי ליכט, ועל ההמלצות ליישום של צוות בראשות היועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס. בשלבים הבאים של עבודתו יעסוק צוות בריס בהסדרת תחומי שירותי התשלום, הסליקה, הבנקאות הזעירה והגמ"חים.
משרד האוצר אומר, כי לצ'יינג'ים חשיבות ותועלת רבה למשק, אך כיום הם כמעט ואינם מפוקחים. התוצאה היא "שלצד גורמים לגיטימיים, נכנסו גורמים עברייניים לענף ונוצרה תשתית להעלמת מיסים ולהלבנת הון בהיקף נרחב. לעיתים משמשים נותני שירותי המטבע כ'צינור החמצן' הכלכלי של ארגוני הפשע.
"למעורבותם של ארגוני הפשע בענף נותני שירותי המטבע השלכה לא רק על מערכת אכיפת החוק אלא גם על הצרכנים של ענף זה. צרכנים אלה נדרשים לא אחת לקבל שירות פיננסי או אשראי מגורמים עברייניים, מה שמפגיש אותם עם גורמים אלו, למשל: בעת פעילות גביית חובות. כמו-כן, מעורבותם של גורמים עבריינים כאמור, מכתימה את התחום כולו ובכך עלולה למנוע את התפתחותו של שוק אשראי חוץ-בנקאי לגיטימי".
דרישות סף לרישום
על-פי ההצעה, תוקם במשרד האוצר יחידת "המפקח על נותני שירותים פיננסיים", בה יהיו עשרות עובדים ובשלב ראשון יועמד לרשותה תקציב של 20-10 מיליון שקל בשנה. לצידו של המפקח תוקם ועדה ציבורית מייעצת. הגופים המפוקחים יחולקו לשניים: "שולחני" - מי שעוסק במתן שירותים פיננסיים אשר אין בהם רכיב של אשראי דוגמת המרת נכסים פיננסיים ופדיון נכסים; ו"נותן שירותי אשראי" - מי שעוסק במתן שירותים פיננסיים בעלי רכיב אשראי, דוגמת מתן הלוואות וניכיון.
בלב החוק המוצע עומדות הדרישות בהן יצטרך לעמוד מי שיבקש להירשם כנותן שירותי מטבע, כאשר הן ישתנו בהתאם למחזור הכספי של המבקש. המפקח יוכל לסרב לרשום מי שהורשע בעבירות כלכליות ופיסקליות חמורות, וכן מי שהורשע בכל עבירה אחרת שלדעת המפקח מונעת את רישומו.
בנוסף לכך, יבדוק המפקח את יושרם ויושרתם של מי שמחזיקים ביותר מ-10% באמצעי השליטה בנותן השירותים, או ביותר מ-5% מהשליטה בשלושה תאגידים כאלו, וכן של כל נושא משרה בהם. בהקשר זה אומר האוצר: "בחינת 'יושר ויושרה' של אדם רחבה יותר משאלת עברו הפלילי. כך, למשל, ניתן לשקול לעניין זה גם הפרת דין שבשלה הוטל על אדם כופר או עיצום כספי, או שנגזרו עליו שעות שירות ללא הרשעה, ולמנוע בשל כך מלכהן כנושא משרה או מלהיות בעלי שליטה או נהנה בנותן שירותים פיננסיים, אם סוג ההפרה מצדיק זאת".
עד שנת מאסר בפועל
המפקח גם יוסמך לקבוע כשירות מקצועית של נושאי משרה בתאגידים אלו, ויוכל לשלול את הרישום או את הכהונה במקרים של שינויים לרעה באותם קריטריונים. התזכיר גם כולל את הסמכתה של רשות המיסים (לתקופה של עד חמש שנים) לסגור צ'יינג' שפעל ללא רישיון או שבמסגרת פעילותו בוצעו עבירות מס חמורות.
עוד מוצע, ששר האוצר יוכל לקבוע דרישות של הון עצמי מינימלי, ביטוח אחריות מקצועית, נזילות וצעדים אחרים למניעת סיכון פיננסי. השר גם יוכל לקבוע כללים למינוי דירקטורים בתאגידים אלו ולסדרי עבודת הדירקטוריון. כמו-כן, ייקבעו כללים להגשת דוחות תקופתיים ומיידיים, אשר יפורסמו לציבור.
על-פי ההצעה, שורה של מעשים יהוו עבירה פלילית שהעונש המירבי עליה יהיה שנת מאסר, ובהם: עיסוק במתן שירותי מטבע ללא אישור, מסירת פרטים מטעים בדיווחים, כהונה כנושא משרה בעת השעיה, והעברת השליטה בתאגיד למי שלא קיבל מראש אישור של האוצר לשלוט בו. שישה חודשי מאסר יוטלו, בין היתר, על מי שיעשה עסקה עם קטין, יתן שירותים פיננסיים למרות שרשיונו נמחק ומי שהפר הוראות של המפקח בתחום הניהול התקין. התזכיר גם כולל שורה של עיצומים כספיים על הפרות שונות, הנעים בין 3,000 שקל ל-500,000 שקל.