רמת המוכנות למצבי חרום של 97 מבין 257 הרשויות המקומיות נמוכה עד בינונית, על-אף אירועי החרום שאירעו בשנים האחרונות. כך מגלה (יום ד', 9.9.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח על מוכנות השלטון המקומי לשריפות גדולות, סופות שלג ופגעי מזג אוויר אחרים.
על-פי הדוח, המסגרת הנורמטיבית של ההיערכות לאירועי חרום בזירה האזרחית ולטיפול בהם (כגון שריפות יער, סופות שלגים, שיטפונות והצפות רחבי היקף בעוצמתם או במשכם) מטילה תפקידים על גופים ממלכתיים רבים ומקנה להם סמכויות, אך אינה מגדירה בבהירות את חלוקת האחריות ביניהם. בין היתר מדובר ברשות החרום הלאומית, משק לשעת חרום (מל"ח), רשות פס"ח (פינוי, סעד, חללים), פיקוד העורף, המשטרה ורשות כבאות והצלה.
תלויים ברצון לקיים את ההנחיות
התשתית הנורמטיבית אינה מסמיכה גוף כלשהו לאכוף על הרשויות המקומיות קיום הנחיות הנוגעות להיערכות למצבי חרום, ובכלל זה אירועי שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים; טרם נקבע מדד מחייב ואוביקטיבי לבחינת מוכנותן למצבי חרום; טרם נקבע תקן מזערי מחייב לציוד ייעודי לשעת חרום ולאירועי שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים שעל רשות מקומית להחזיק במחסניה.
לפיכך, מוכנותה של כל רשות מקומית למצבים אלה תלויה ברצונה לקיים את ההנחיות הניתנות לה בעניין זה ובמשאבים שהיא בוחרת להקצות לכך, וחלק מהרשויות המקומיות אינן ערוכות ואינן מצוידות כראוי להתמודדות עם מצבי חרום וממילא עם אירועי שריפות ופגעי מזג אוויר חריגים.
הרשויות המקומיות שנבדקו לא יישמו את ההנחיות המעודכנות לבטיחות וכיבוי אש ביישובים הסמוכים ליער שהוצאו במאי 2012, בעקבות השריפה בכרמל. בשל מחלוקת על מקור המימון, לא אושרו עד מארס התקנות והכללים להגנה על יישובים מפני שריפות יער, הקובעים את חובותיהם של יישובים ורשויות מקומיות בתחום מניעת שריפות היער.
לא מקבלים תחזית מזג אוויר
אף על-פי ששלג אינו מחזה נדיר בישראל וסופות שלג גרמו לנזקים בעבר, משרד הפנים לא יזם חקיקה שתחייב את הרשויות המקומיות להיערכות מיוחדת לסופות אלה.
השירות המטאורולוגי, המעביר התרעות ואזהרות על מזג אוויר בחינם ובאופן שוטף למשרדי הממשלה, לגופים ממלכתיים ולציבור הרחב, אינו מעביר אותן לרשויות המקומיות, והן נאלצות לרכוש שירותי חיזוי מזג אוויר מחברות פרטיות.
שפירא דורש משר הביטחון, משה יעלון, והשר לביטחון פנים,
גלעד ארדן, להביא לאישור הממשלה הגדרת מצב חרום הנובע משריפות או מפגעי מזג אוויר חריגים, וחלוקה ברורה של תחומי אחריות וסמכויות בין משרדיהם בנושא זה. כמו-כן עליהם להמליץ בפני הממשלה על גורם ממלכתי אחד כאחראי לההיערכות לשריפות ופגעי מזג אוויר חריגים ועל הטיפול בהם, ולהגדיר את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו. הממשלה גם צריכה להעניק לרגולטורים סמכות לאכוף על הרשויות המקומיות לבצע את הנחיותיהם.
על רשות החרום הלאומית לגבש בהקדם מדד מחייב ואוביקטיבי למוכנות הרשויות המקומיות למצבי חרום, ולקבוע תקן מזערי ומחייב לציוד ייעודי לשעת חרום שעל רשות מקומית להחזיק במחסני החרום שלה. על הרשויות המקומיות, בשיתוף מחזיקים נוספים בקרקע, ליישם את לקחי השריפה בכרמל ולהכין תוכניות הגנה מפני שריפות יער ליישובים הנמצאים בתוך יער או בקרבתו. עליהן לפעול בהקדם להכשרת קווי חיץ ודרכים היקפיות ולהתקנת ברזי כיבוי כנדרש.
על הרשויות המקומיות באיזורים מועדים לשלג לקבוע נהלים ותוכניות פעולה להתמודדות עם אירועי שלג. עליהן ליזום גיזום עצים כדי למנוע את קריסתם בזמן סופה; לחתום על הסכמים להספקת כלים לפינוי שלג ולפיזור מלח על הכבישים כדי למנוע הצטברות קרח; להצטייד בציוד ייעודי לעבודה בשלג; ולתרגל את פעילות אגפיהן בהתאם לנהלים שקבעו.