מנכ"ל סיטיפס ירון רביד מגלה כי החלפת מכונות הכרטוס ברכבת הקלה בירושלים תארך לפחות שנה. רביד גילה את הדברים במהלך דיון בוועדה לפניות הציבור של הכנסת שהתכנסה לפני כשבועיים.
35,000,000 שקלים לטובת סיטיפס אישרה המדינה כדי להחליף את מערך מכונות הכרטוס ולשדרוג לוח הזמנים שלה. מעל שנה וחצי חלפה מאז אך בפועל דבר אינו מתקדם, ולכן סיטיפס אינה מקבלת שקל. סיטיפס נוקטת בסחבת בטענה שעלות ההחלפה גבוהה יותר, ומציגה אומדנים הגבוהים פי שניים. גורמים ב
משרד התחבורה אומרים כי החברה מנסה לגזור קופון ולהרוויח מכספי ציבור, ואף קרובים להפקיע ממנה את החלפת המכונות, כולל התוכנה והחומרה, ולהעביר נושא זה לידי המדינה.
המדינה חשופה לתביעות
במשרד התחבורה מבינים היטב כי ההתנהלות בעצלתיים של סיטיפס חושפת את המדינה לתביעות מצד נוסעים הנפגעים מהשירות של מפעילת הרכבת הקלה. נוסעים אינם מקבלים הנחות המגיעות להם, וחלקם אף נאלצים להשתמש בשני כרטיסי רב-קו כדי לנסוע גם באוטובוס וגם ברכבת הקלה.
בחלקים נרחבים בישראל מונהג ערך צבור. בניגוד לערך החוזי בכרטיס הרב-קו, מאפשר הערך הצבור טעינת "ארנק" של סכום כסף מסוים ואף לקבל הנחות. מערכות הכרטוס הכושלות של סיטיפס אינן מאפשרות זאת ותוקעות מזה תקופה ארוכה רפורמה בתעריפים במטרופולין ירושלים, בדומה לרפורמת התעריפים שהונהגה בגוש-דן ובחיפה.
יושב-ראש הוועדה לפניות הציבור, ח"כ
ישראל אייכלר, מחה על התיקוף הכפול באגד שלא נקלט במכונות הכרטוס של סיטיפס. מנכ"ל סיטיפס השיב שמשרד התחבורה מגבה את החברה. אייכלר אמר כי אין סיבה שנוסע ייקנס אם שילם ואמר כי יש לציין על הטופס את הזכות להגיש ערר ולהחזיר קנסות שווא. בסיטיפס לא הסכימו וציינו כי קיימת ועדת השגות של סיטיפס ועל החלטתה אפשר להגיש ערר לוועדת ערר, שאליה מגיעות עשרות פניות בחודש.
הדיון בוועדה עסק בעיקר בהיערכות התחבורה הציבורית לחגי תשרי. אחד הנושאי היה חוסר ההודעה לנוסעים על כך שהאוטובוסים מהכותל אינם נכנסים דרך שער האשפות לשער הגורן והנוסעים צריכים לצאת רגלית מחוץ לחומות. על כך אמר אייכלר בציניות: "אפשר לשלוח הודעות לספינות חלל, אבל לא לממתינים בכיכר הגורן".
הוא התייחס לסיום המוקדם של פעילות הקווים בחגים: "בקווי הלילה מושקעים עשרות ואולי מאות מיליונים, אבל התחבורה לכותל נפסקת בשעה 1". נעה אבירם (משרד התחבורה): "למדנו את זמני הביקוש. יש תגבור ובימי הסליחות התחבורה הציבורית לכותל מסתיימת ב-01:45, בערב ראש השנה עד 03:00 ובשמחת בית השואבה (חוה"מ סוכות) עד 01:00". אבירם ציינה כי אם עדיין נשארו נוסעים בתחנה בזמן הנסיעה האחרונה - על אגד לתת להם מענה. עמיר קינן (מנהל תנועה באגד): "המאסות שאגד נדרש לתגבר בתקופת החגים בכל הארץ אינן מסתכמות ב-15-10 אוטובוסים, אלא בלמעלה מ-200 אוטובוסים ביום. אנחנו מוציאים אוטובוסים ממוקדים בהם נאספים המונים כדי להקל".