חוק יסוד שירות המדינה עמד במרכז כנס שערך (יום ה', 8.10.15) המרכז להעצמת האזרח, ובו השתתפו חבר הכנסת
רועי פולקמן (כולנו), נציב שירות המדינה משה דיין, מנכ"ל משרד רה"מ לשעבר
רענן דינור, נציב שירות המדינה לשעבר פרופ' יצחק גל-נור, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח תומר לוטן ומנכ"ל משרד המשפטים אמי פלמור. הם דנו בצורך לעגן את מעמדו החוקתי של שירות המדינה, בעקרונות המרכזיים לחקיקה ובהשפעות החוק על תפקוד השירות הציבורי בישראל.
ח"כ פולקמן, מיוזמי החקיקה, אמר כי "השירות הציבורי צריך לספק תוצאות, אך גם לתהליכים יש משמעות, בייחוד ביכולת לשתף ולחזק את המעורבות האזרחית. בצד המינויים, אנחנו צריכים לשאוף שמינוי מפכ"ל משטרה לא יימשך שלושה חודשים ושנתקדם בשירות הציבורי בגלל כישורים ולא דרך קשרים. יש הרבה כוחות שרוצים לגמור את זה מהר, להפטר משחקני הווטו והסמנכ"לים ולמנות משרות אמון. לכן אני מקווה שיהיה זמן לעשות תהליך ראוי בתכנונו של חוק כזה.
"עלינו לעשות הכול על-מנת שללא קשר למינויים הפוליטיים של שרים, יהיה איזון בין היכולת הביצועית לדרג הפוליטי. יש לנו מחויבות לוודא שהמינויים בשירות הציבורי יהיו מקצועיים ולא בשל קרבה פוליטית וסקטוריאלית, ומעל הכל עלינו להחזיר את האמון בין אזרחי המדינה למשרתי הציבור ולאופן ההתנהלות של שירות המדינה בישראל. ישראל איננה אמריקה הן במובן של יציבות שלטונית והן במובן של בחירות סקטוריאליות ולכן חוק שירות המדינה צריך לאזן בין חיזוק יכולת מימוש מדיניות של הדרג הנבחר, לצד שמירה קפדנית על עצמאות הדרג המקצועי ומחויבותו לחוק ולציבור ולא רק לדרג הפוליטי״
נציב שירות המדינה דיין אמר: "הנציבות דרך קבע מתנגדת לחוקים שקובעים התניות לקבלה למשרות בשירות המדינה ומתנגדת גם שהממשלה תיכנס לזה. הליכה לחקיקה היא לא פשוטה ופתרונה של בעיית המשילות לא יהיה בחקיקה אלא בתרבות. מצד שני, העיסוק בחקיקה, וספציפית בחקיקת יסוד, יכול לאפשר 'לעלות קומה' ולדבר על השירות הציבורי בכללותו, מאחר שהאתוס של משרת ציבור הוא אותו דבר עבור נציב שירות המדינה והן עבור מנכ"ל עיריית פתח תקוה".
הנציב לשעבר גל-נור הוסיף: "צמד המילים 'שירות המדינה' מעורר אצלי היום חששות כבדים. אני יכול לומר שנשקפת סכנה למעמדו של מוסד זה. הדבר הבעייתי ביותר הוא תהליך הגיוס והמינויים הפוליטיים בשירות המדינה. אני הפכתי למתנגד נחרץ למינויים פוליטיים בכלל, גם לא מנכ"לים ובוודאי לא סמנכ"לים. נושא זה צריך להיכלל בחקיקה חדשה, כך שהחוק הזה יהיה רק דקלרטיבי, אלא חוק עם שיניים. חשוב לא רק לעגן את מעמדו של שירות המדינה אלא בעיקר להגן עליו".
רענן דינור אמר: "הגיע הזמן לשחרר את המשרדים מעול הביצוע - משרדי הממשלה הם מבצעים גרועים במיוחד, משום שאין להם הכלים הטובים לביצוע והגיע הזמן לחייב את המשרדים לעסוק במה שהם צריכים לעסוק, כמו תכנון ותקצוב ולא ביצוע, עניין שצריך לעבור לסוכנויות ביצוע".
תומר לוטן מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח: "השירות הציבורי חייב להתאים את עצמו לעקרונות פעולה התואמים את המאה ה-21, ולבצע באופן קבוע עידכונים ושינויים בהסדרים שעובו לפני עשרות בשנים. אנחנו שמים על סדר היום את נושא החקיקה המסדרת של השירות הציבורי ומאמינים כי ישנה כעת שעת כושר לעסק בנושאים הללו, הן על-רקע הפעילות הממשלתית בשנים האחרונות והן על-רקע מעורבות גוברת של גופים ושחקנים חוץ-ממשלתיים. המרכז מתכוון להוביל בתקופה הקרובה תהליך דיון רחב בנושא חקיקה לטובת השירות הציבורי".