|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

דוח מבקר המדינה

השר לא הסדיר באופן מושכל את ענף המוניות

בקרה אפסית על מוניות, קנסות זעומים וחקיקת "טלאים" איפשרו דעיכה של הענף ופגיעה בשירות לנוסע
28/10/2015  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   דוח שנתי 66א (2015)   |   תגובות
חריגות מקווי השירות [צילום: פלאש 90]

מאז שנת 2005 פועל משרד התחבורה באופן שלא איפשר להוציא אל הפועל את התוכנית המקורית להסדרת פעילות המוניות - קובע (יום ד', 28.10.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

שפירא מטיל את האחריות על הכישלון על שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אשר לא מימש כהלכה את אחריותו להסדיר באופן כולל ומושכל את פעילות ענף המוניות. המשרד לא יזם תיקון כולל של פקודת התעבורה ואף המליץ לכנסת להאריך את תוקף התיקון לפקודה, כלומר: להמשיך בחקיקה בשיטת ה"טלאים". ההארכות החוזרות ונשנות פגעו בתחרות על קווי השירות, בעקרון השוויון ובחופש העיסוק.

מוניות רבות חורגות בקביעות מקווי השירות שנקבעו ברישיון ההפעלה. הן מתחרות באמצעי התחבורה הציבורית האחרים במקום להיות משלימות להם, ועלולות להשפיע על סכום הסובסידיות שהמדינה משלמת ליתר המפעילים. תוקפם של רישיונות מוניות השירות צפוי לפוג בסוף שנת 2015, ולדעת סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, יש קושי לבצע בחוק תיקון נוסף.

עד מרס 2013 לא ביצע משרד התחבורה בקרה על פעילות מוניות השירות, כמו גם על תאגידי מוניות השירות ומפעילי קווי השירות. הוא לא בדק את עמידתם של המפעילים בתנאי הרישיון, לא רשם להם דוחות ולא גבה מהם קנסות. הדבר פגע ביעילות הפעלתו של מערך התחבורה הציבורית והשירות לנוסע.

משרד התחבורה לא דרש מחברת הבקרה החיצונית שנבחרה לביצוע בקרה תפעולית על מוניות השירות, לעשות את הנדרש ממנה לפי החוזה ותוכניות העבודה. כתוצאה מכך, ממשיכים לפעול תאגידי מוניות שאינם עומדים בתנאי הרישיון ורמת השירות שלהם גרועה. כמו-כן, נפתח פתח למצבים שבהם בעלי רישיון שהורשעו בפלילים ממשיכים לפעול, אף שפעילותם מנוגדת לחוק ומסכנת את הציבור.

עשירית מהקנס המירבי


אם לא די בכך, המפקח על התעבורה הפחית את שיעור הקנסות עד לעשירית מתעריפי הקנסות המירביים, על-אף ההפרות המהותיות והתכופות של תנאי הרישיונות. באגף הפיקוח הועסקו שלושה פקחים בלבד, שתפקידם העיקרי היה לבצע בקרה על יתר מפעילי התחבורה הציבורית.

מרבית הבקרות שמבצעת חברת הבקרה הן בקרות תצפית, ומיעוטן הן בקרות סמויות. בדיקה אקראית שעשה משרד המבקר העלתה שרוב פעולות הפיקוח (226 מבין 250) נעשו בשעות 15:00-09:00, שבהן גודש התנועה קטן יחסית, ולכן הנתונים העולים מפעולות פיקוח משקפים באופן חלקי בלבד את המציאות.

אי-אכיפת העמידה בתנאי הרישיון לנסיעת שירות מאפשרת קיום תחבורה ציבורית "פיראטית", אשר גורמת למשק בזבוז רב, משום שהיא מתחרה בתחבורה הציבורית המסובסדת. לדעת מבקר המדינה, על משרד התחבורה לשקול לנקוט צעדים נגד מפרי החוק, עד כדי ביטול רשיון הקו שלהם.

משרד התחבורה גם אינו יוזם פעולות פיקוח על המוניות המיוחדות ("ספיישל"), אלא מבצע פעולות כאלה רק במקרים של תלונות. הוא מטיל עיצומים על נהגי מוניות שירות, אולם פוטר בלא כלום את נהגי המוניות המיוחדות הפועלות כמוניות שירות בניגוד לחוק. לדעת משרד המבקר, בהטלת קנסות על נהגי מוניות שירות גם בגין עבירות מינהליות, לעומת אי-הטלת קנסות על נהגי מוניות מיוחדות אפילו בגין עברות פליליות, יש אכיפה בררנית ופגיעה בעקרון השוויון. המבקר ממליץ למשרד התחבורה להפעיל את סמכותו ולנקוט כלפי המוניות המיוחדות אמצעי אכיפה פליליים, או לכל הפחות למסור למשטרה את הנתונים שבידיו.


לקבוע מדיניות לחברת UBER


משרד התחבורה ציין בתשובתו מ-1.5.15, כי הפחית את הקנסות על תאגידי המוניות ולא התנה את חידוש הרשיונות בהפקדת ערבות חדשה, עקב מצבם הקשה של התאגידים, עד כדי חוסר יכולת להמשיך לפעול ללא חריגות מתנאי הרישיון. המשרד הוסיף, כי הוא אינו מעלים עין מהפרות תנאי הרישיון, אך גם אינו מעוניין למוטט את ענף המוניות, ולכן הוא נוקט אכיפה מידתית.
.
לדעת משרד מבקר המדינה, לא תקין שמשרד התחבורה ישלים עם הפרות חוזרות ונשנות של תנאי הרישיון. הוא מוסיף, כי תשובתו של המשרד מלמדת ביתר שאת על הצורך בקידום רפורמה בענף המוניות ובהסדרה מחדש של הפעילות בו בהקדם.

בעניין חברת אובר (UBER) אומר שפירא, כוונתה של חברה זו לפעול בישראל מחייבת את משרד התחבורה לקבוע מדיניות גם בנושא ההסעה בתשלום באמצעות נהגים של כלי רכב פרטיים, ואם יחליט משרד התחבורה לאפשר הסעה מסוג זה, עליו לפעול להסדרתה בחוק.

הסדרת הפעילות בענף המוניות והפיקוח עליה / דוח מבקר המדינה
פיקוח לקוי על ענף המוניות וחריגות של מוניות שירות מהקווים המיועדים להן

תאריך:  28/10/2015   |   עודכן:  28/10/2015
עידן יוסף
+רשלנות וחובבנות בהתקשרויות משרד התחבורה
17:59 28/10/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המבקר מגלה: 89% מההתקשרויות נעשו בפטור ממכרז  ▪  תפקידי ליבה נמסרים לחברות חיצוניות בניגוד לכללים
משרד התחבורה. התקשרויות ללא מכרז
+נתיבי איילון משנה חוזים תוך כדי הפרויקט
16:06 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: זוהי פרצה העלולה לפגוע בטוהר המידות  ▪  קבלנים יודעים שיוכלו לקבל במהלך הביצוע תשלומים העולים על אלו שדרשו במכרז  ▪  שימוש מופרז ב"התקשרויות המשך" כדי להימנע ממכרזים
(מינהל לא תקין [צילום: פלאש 90])
+מכרזים ציבוריים חסומים בפני עסקים קטנים
16:06 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הממשלה אינה מיישמת בצורה מלאה את ההחלטה משנת 2011 להגברת השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזים הממשלתיים
(99% מהעסקים[צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
+עשרות מיליונים ללא מכרז למכון הייצוא
16:04 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה מתקצבת 75% מפעילות המכון, אך המגזר הפרטי שולט בו  ▪  בכירי המכון נוכחים בניגוד לחוק בישיבות ועדת הביקורת ואין כללי צינון החלים עליהם לאחר פרישתם ממנו
(לסייע ליצואנים קטנים [צילום: AP])
+שפירא: לבחון האם מס הכנסה שלילי הצליח
16:02 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שליש מן הזכאים למענק לא מקבלים אותו, בעיקר בשל כשלים ברשות המיסים  ▪  הטיפול בבקשות נמשך זמן רב משום שהרשות קיבלה רק 14 מבין ה-46 המשרות להן היא זקוקה למימוש החוק
(מיצוי נמוך [צילום: פלאש 90])
+סכנה להלבנות הון ופשיעה בפעילות הצ'יינג'ים
16:02 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובע: למרות ממצאי מבקר המדינה לפני שש שנים - המערכת הפיננסית עודנה פרוצה בכל הנוגע למתן שירותי מטבע ולמתן אשראי חוץ-בנקאי  ▪  לממשלה ולבנק ישראל אין מידע של ממש על האשראי החוץ-בנקאי
(דרוש פיקוח [צילום אילוסטרציה])
+ההחלטה על פינוי שדה דב - בלי חלופות
16:01 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חוסר תכנון ושנים של סחבת בתחום פיתוח שדות התעופה הפנים-ארציים  ▪  משרד הביטחון מונע את הקמת השדה בעין שמר  ▪  רש"ת אינה מנצלת את כל תקציב הפיתוח שלה
(אין תוכנית-אב [צילום: רשות שדות התעופה])
+מקורות ייזום נשענת על חברת-האם מקורות
16:01 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עמירם אוחיון נלקח בהשאלה ממקורות לתפקיד סמנכ"ל הכספים של מקורות ייזום ואף מונה לממלא-מקום המנכ"ל - וכך הוא מפקח על עצמו
(איפה ההפרדה? [צילום: פלאש 90])
+ספקי מים מסכנים את בריאות התושבים
16:01 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קידוחים המספקים מים לתושבי תל אביב, נהריה, קריית אונו ונס ציונה פועלים ללא רשיון עסק  ▪  המים בתל אביב וקרית אונו לא חוטאו שנים רבות
(לא מנקים כראוי [צילום: פלאש 90])
+לבחון מחדש את ההסדר להשבת בלו על סולר
16:00 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא מגלה: חברות קיבלו החזרי בלו של מיליוני שקלים על סמך חשבוניות פיקטיביות - גם לאחר שהתברר לרשות המיסים שהן עשו שימוש בכלי בלתי חוקי זה
(2.8 מיליארד שקל בשנה [צילום: AP])
+שפירא: להחליט סוף-סוף על מבנה בתי החולים
16:00 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מציין את חולשתם של מנהלי הכספים בבתי החולים הממשלתיים  ▪  משרד הבריאות ומנהלי הכספים אינם חשופים בזמן אמת למלוא הנתונים של חלק מבתי החולים
(חולשה בבקרה [צילום: פלאש 90])
+הסכמי פשרה במיליונים בלי האישורים הנדרשים
15:59 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוב משרדי הממשלה חותמים על הסכמי פשרה בהליכים משפטיים בלי לקבל את כל האישורים  ▪  רק חלק מחברי הוועדה העליונה לפשרות טורחים להגיע לישיבותיה
(הוראות סותרות [צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90])
+אחרי 13 שנים: אין פיקוח על הרכבת
15:59 28/10/15  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
כישלון למיקור-החוץ של הקרונועים שנמסר לחברת אלסטום: יותר תקלות ויותר ביטולי רכבות  ▪  תחום הובלת המטענים ברכבת אינו מקבל את תשומת הלב הראויה
(ההפעלה נפגעה [צילום: עידן יוסף])
+רק 16% מהעיוורים מקבלים הדרכה שיקומית
15:59 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הרווחה אינו מפקח כיאות על השירותים שהוא מספק לעיוורים  ▪  סקר הצרכים האחרון בקרב העיוורים נעשה בשנת 1996
(דרושה גישה יוזמת [צילום: AP])
+תשלומי עתק בתע"א בהתקשרויות בניגוד לחוק
15:59 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החברה העסיקה 42 יועצי שיווק ואסטרטגיה ושילמה להם 56 מיליון שקל - אך לא בחרה אותם במכרז כנדרש  ▪  התשלומים בוצעו גם כאשר היועצים כלל לא דיווחו מה עשו עבור החברה

(שמיר. אחראי [צילום: אורי מרשנסקי])
+הדואר קורס - ובכיריו קיבלו מיליוני שקלים
15:58 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בכירים שפרשו מרצונם קיבלו פיצויים מוגדלים  ▪  נמשך הנפוטיזם בחברה: ל-14% מהעובדים יש קרובי משפחה בדואר; בין חברי הוועד מגיע שיעור הקרובים ל-27%
(המבקר רואה בחומרה [צילום: פלאש 90])
+"התייעלות" בחברת החשמל: מספר העובדים עלה
15:58 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא מעריך את הנזקים בשל אי-יישום ברפורמה במשק החשמל - עליה הוחלט לפני 18 שנים - ב-12.4-9.1 מיליארד שקל בשנים 2013-2008
(מתקרבים ל-14,000 [צילום: יוסי וייס, חברת החשמל])
+המאבק באלימות בספורט: מבוזר ובלתי נחוש
15:58 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה ממשיכה להקצות כוחות גדולים מדי למגרשים, ובמקביל - הסדרנים לא מקבלים הכשרה מתאימה  ▪  רוב התיקים נגד אוהדים אלימים נסגרים  ▪  אין פעילות של ממש נגד גילויי גזענות
(ללא תשומת לב ראויה)
+הביטוח הלאומי עלול לקרוס בתוך 30 שנה
15:58 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסובסידיה לאג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה, קופות הגמל וחברות הביטוח זינקה פי 60 בתוך שמונה שנים, והיא ניתנת מזה שנים רבות ללא הרשאה תקציבית חוקית
(עבאדי-בויאנג'ו. ללא הסמכה [צילום: פלאש 90])
+הנחות של נשר לרש"פ פוגעות בצרכן הישראלי
15:58 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא מצביע על כך שלמרות שורה של החלטות ממשלה - אין התקדמות בהסדרת הרגולציה בתחום הריכוזיות  ▪  מחירים שבפיקוח נקבעים על סמך נוסאות ונתונים שלא עודכנו שנים רבות
(נשר. הנחות ללקוחות גדולים)
+רשות המיסים גבתה ביתר מיליארדי שקלים
15:57 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא קובע שהרשות אינה מסייעת לנישומים לקבל החזרים והטבות המגיעים להם  ▪  ליקויים בשירות לקהל בכלל ובשירות לנכים בפרט  ▪  פקידי השומה אינם נוהגים בשקיפות בטיפול בשומות העצמיות
(אין שקיפות [צילום: ישראל מלובני])
+נזקי עתק בשל מצב משק החשמל
15:57 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשות המיסים חייבת לנישומים מיליארדי שקלים  ▪  הממשלה לא עשתה די ליישום המלצות טרכטנברג בנושא הריכוזיות  ▪  ליקויים חמורים במכרזים ובהתקשרויות של משרד התחבורה  ▪  הביטוח הלאומי עלול לקרוס בעוד 30 שנה
(שפירא. "לעמוד כצוק איתן" [צילום: דוברות הכנסת])
+לשקול הפרטת קרנות ההשתלמות הממשלתיות
15:55 28/10/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובע: ההסתדרות היא השולטת בפועל ב-11 הקרנות המנהלות 29 מיליארד שקל, שכן הממשלה אינה נוהגת בהן מנהג בעלים - וההחזקה בהן רק חושפת אותה לסיכונים
(רוב בדירקטוריונים)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השר לא הסדיר באופן מושכל את ענף המוניות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מבקר המדינה, יוסף שפירא, רואה בחומרה את העובדה שמשרד התחבורה טרם השלים את יישומה של החלטת הממשלה, לקבוע קווים מנחים וסמכויות בנוגע לפיקוח על הרכבת באמצעות שינויי חקיקה - לרבות בתחומי הבטיחות, ההפעלה והניהול - אף שעברו 13 שנים מאז התקבלה ההחלטה, ואף שמשרדו העיר על ליקוי מהותי זה למשרד התחבורה כמה פעמים, לראשונה בשנת 2003 ולאחרונה בשנת 2014.
28/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בוועדה לפניות הציבור של הכנסת מאשרים כי משרד התחבורה לא עמד בהתחייבותו לשתף את הציבור בפרטי הארגון-מחדש של מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית (רפורמת התעריפים). בעוד כחודשיים בלבד, ב-1 בינואר 2016, יחול שינוי בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית. הרפורמה תתבצע בשתי פעימות ותונהג רק במטרופולינים הגדולים. כפי שדווח ב-News1, יישום הרפורמה בתעריפים הבין-עירוניים בסכנה, משום שעד עתה לא נמצא לו מימון.
28/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
כבר בחודשים הקרובים יהיה שדרוג משמעותי במערכות הטכנולוגיות של הרב-קו. כך בישר (יום ג', 28.10.15) מנהל אגף טכנולוגיות ברשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, שי ג'רבי. הוא דיבר במהלך דיון שקיימה ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.
28/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
יותר מ-100 מוניות מיוחדות (ספיישל) הנגישות לנכים עם כיסא גלגלים החלו לפעול בכל רחבי הארץ ובמהלך החודשים הקרובים, יחלו לפעול כ-300 נוספות, אך אף לא מונית שירות אחת.
28/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רכבת ישראל, בשיתוף עם החברה הכלכלית של אופקים, תקים מכללה למקצועות הרכבת. המכללה צפויה להתחיל לפעול ב-2017 ולשמש בית הכשרה מקצועי לעובדים העתידיים ולעובדי החברה הקיימים, אשר יגיעו למכללה באופקים לשמור על כשירות מקצועית.
28/10/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il