|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

שפירא חושף מורשת לחיאני

פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים <br>

הדוח השנתי על השלטון המקומי מגלה: עיריית בת ים משכירה מזה עשרות שנים שטחים שאינם שלה, ומאפשרת להקים בהם מסעדות ומזנונים תוך הפרה בלתי פוסקת של חוקי התכנון והבנייה
25/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2015)   |   תגובות
מסעדה בלתי חוקית על החוף [צילום: עיריית בת ים]

בניגוד לתמ"א 13
באחד המקרים אפשרה העירייה למפעלי מסעדה להשכיר אותה לצד שלישי, למרות שמדובר בקרקע של רמ"י; שפירא קובע שזוהי פגיעה קשה בשלטון החוק. מסעדה אחרת משתרעת כיום על שטח של 200 מ"ר - פי ארבעה מהשטח החוקי המקורי; עצם פעילותה על החוף מנוגדת לתמ"א 13, המגדירה את השימושים בחופי ישראל. מסעדה שלישית קיבלה מעירייה היתרי בנייה של מאות מ"ר, למרות שהקרקע שייכת לרמ"י ולמרות שהפעילות מנוגדת לתמ"א 13

עיריית בת ים מאפשרת מזה עשרות שנים לעסקים לפעול בצורה בלתי חוקית לאורך חוף הים, תוך שהיא משכירה שטחים השייכים למדינה ומעלימה עין מעבירות בנייה קשות. כך קובע (יום ה', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי. ממצאיו של שפירא מתייחסים ברובם לתקופת כהונתו של שלומי לחיאני כראש העירייה, ורק מקצתם לתקופת מחליפו - יוסי בכר.

בספר הנכסים של העירייה רשומים כנכסיה מקרקעין בחוף הים שבתחומם עשרה מסעדות ומזנונים - אך בפועל הם בבעלות המדינה. במסמכי העירייה לא נמצא הסכם עם רשות מקרקעי ישראל המקנה לעירייה זכויות כלשהן על מקרקעין אלו; רמ"י מצידה לא עשתה דבר בנדון. העירייה חתמה ב-40 השנים האחרונות (גם בשנת 2014) על חוזים להשכרת מקרקעין אלו לניהול קיוסקים, מזנונים ומסעדות ולהקמת מבנים עליהם, אף שלא הייתה בעלת הזכויות עליהם, בלא לקבל את אישור שר הפנים כנדרש.

באחד המקרים אפשרה העירייה למפעלי מסעדה להשכיר אותה לצד שלישי, למרות שמדובר בקרקע של רמ"י; שפירא קובע שזוהי פגיעה קשה בשלטון החוק. מסעדה אחרת משתרעת כיום על שטח של 200 מ"ר - פי ארבעה מהשטח החוקי המקורי; עצם פעילותה על החוף מנוגדת לתמ"א 13, המגדירה את השימושים בחופי ישראל. מסעדה שלישית קיבלה מעירייה היתרי בנייה של מאות מ"ר, למרות שהקרקע שייכת לרמ"י ולמרות שהפעילות מנוגדת לתמ"א 13.

במהלך השנים נבנו בחוף הים מבנים בלתי חוקיים בהיקף נרחב, מרביתם שלא בהתאם לתוכניות החלות על המקרקעין, ולחלקם נתנה הוועדה המקומית היתרים בניגוד לתוכניות ולחוק. בנייה זו הביאה להשתלטות של גורמים על חלקים מחוף הים שהם קרקעות ציבוריות, בלי שהוועדה המקומית אכפה באופן אפקטיבי את דיני התכנון והבנייה, ובלי שיחידת הפיקוח המחוזית של משרד הפנים הפעילה סמכות אכיפה מקבילה. בחלק מהמקרים ציינה העירייה שהבנייה במקום "מאושרת" - למרות שלא היה בכך אמת.

העירייה אפשרה לגורמים פרטיים להשתמש בנכסים שלא היו שלה ואף גבתה מהם דמי שכירות שלא הגיעו לה, וכאשר הפרו השוכרים את תנאי השכירות בחוזים שנחתמו עימם וביצעו בנייה בלתי חוקית, היא לא עשתה דבר להפסקת הפעולות הבלתי-חוקיות. במחדליה המתמשכים מעלה העירייה בתפקידה לשמור על חוף הים לטובת הציבור, קובע שפירא.

ב-56 מהנכסים שהשכירה העירייה ברחבי בת ים ניהלו השוכרים עסקים טעוני רישיון, ול-23 מהם לא היה רישיון עסק כנדרש. עשרה מ-23 העסקים מתנהלים בחוף ימה של העיר. 19 מבין אותם 23 עסקים אינם מקיימים את הדינים הנוגעים לחוק התכנון והבנייה. העירייה הגישה נגד מנהלי עסקים אלו כתבי אישום עקב ניהול עסק ללא רישיון עסק, אך הוועדה המקומית לא הגישה נגדם כתבי אישום בגין בנייה ללא היתר או בגין בנייה בניגוד לתוכנית.


רואה בחומרה יתרה


בסיכום הפרק אומר שפירא: "נוכח מחדליהן של עיריית בת ים והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בת ים בלטה אוזלת יד מתמשכת של רמ"י במילוי תפקידה בשמירה על חופי הים. משרד מבקר המדינה רואה בחומרה יתרה את התנהלות עיריית בת ים ללא סמכות ושלא כדין בהתקשרותה בחוזים המעניקים זכויות על מקרקעין המהווים מקרקעי ציבור, בעוד לה עצמה לא היו כל זכויות עליהם.

"...בהתנהלותה זו אפשרה העירייה השתלטות בלתי חוקית על חוף הים ועשיית עושר שלא כדין, ומעלה בתפקידה לשמור על החוף לתועלת הציבור. הדברים חמורים במיוחד נוכח התמשכות העברות על דיני התכנון והבנייה במשך שנים רבות, דבר שעלול לעורר קשיים משפטיים ואחרים בטיפול בכך בחלוף זמן רב.

"הוועדה המקומית בת ים התרשלה במילוי תפקידה בכך שלא אכפה את דיני התכנון והבנייה במשך שנים רבות, אף שהוער לה על כך כבר בדוח משנת 2005, ונתנה היתרי בנייה שלא כדין ובניגוד לתוכניות. בכך אפשרה הוועדה קביעת עובדות מוגמרות - בנייה בלתי חוקית ושימושים המנוגדים לתוכניות החלות על חוף הים.

"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה יתרה את העובדה שהעירייה לא פעלה לקיום צווי בית המשפט שציוו על הפסקת העיסוק בשלוש מהמסעדות בחוף הים, על-ידי כניסה לשטחיהן ונקיטת אמצעים סבירים להבטחת הציות לצווים.

"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה יתרה את מחדליה של רמ"י לאורך השנים בשמירה על חוף הים בבת ים, שבעטיין נקבעו עובדות מוגמרות בחוף הים והביאו להשתלטות על מקרקעי ייעוד.

"בשל התנהלות העירייה שפגעה בשלטון החוק, על רשויות המדינה - רמ"י, היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה, המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין והיחידה לאכיפה אזרחית לפעול בכל הכלים העומדים לרשותן ובשיתוף פעולה כנגד ההשתלטות שלא כדין על חופי הים".
עיריית בת ים: ניהול נכסים מושכרים / דוח מבקר המדינה
עיריית בת ים משכירה בחוף העיר שטחים שאינה שלה ומאפשרת להם לפעול תוך חריגות בנייה והפרות חוק אחרות
הקדמה / דוח מבקר המדינה
הקדמה וריכוז הממצאים העיקריים בדוח מבקר המדינה על השלטון המקומי, נובמבר 2015

תאריך:  25/11/2015   |   עודכן:  25/11/2015
איתמר לוין
+ליקויים חמורים בהתקשרויות בירושלים
16:09 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חברה בה מועסק בנו של יו"ר ועד העובדים בעירייה קיבלה 40 מיליון שקל בהתקשרות מעוררת תהיות  ▪  מספר הפטורים ממכרז גבוה פי שלושה מאשר מספר ההתקשרויות במכרז
(איצטדיון טדי. בזבוז כספי ציבור)
+איש הישר בעיניו יעשה בהעסקת יועצים
16:06 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים הבטיח לבג"ץ שיקבע נהלים - ולא עשה זאת  ▪  הרשויות מוציאות מיליונים ללא מכרזים וללא חוזים  ▪  חברי מועצה ועובדים לשעבר זוכים לחוזי ייעוץ מפנקים
(משרד הפנים. הבטיח ב-2012 [צילום: פלאש 90])
+ניהול מופקר של תקציבי הפיתוח
16:05 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשויות מוציאות מיליארדי שקלים מדי שנה ללא פיקוח ממשי של משרד הפנים  ▪  מועצת באר יעקב השקיעה במבנה בלתי חוקי; מועצת גדרה הפנתה תקציב לשיפוץ לשכת ראש המועצה
(גוזלן. הורשע)
+רווחים גבוהים מדי לחברה למשק וכלכלה
16:02 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רווחי החברה - הנובעים מעמלות שמשלמות הרשויות המקומיות - מלמדים שהיא יכולה להקטין עמלות אלו  ▪  החברה מבצעת התקשרויות רבות ללא מכרזים

(מעבירה לגורם שלישי)
+ליקויים בטיפול בנפגעי חרדה ב"צוק איתן"
16:01 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות לא ריכז כיאות את הטיפול בנפגעים אלו, בעיקר ביישובי עוטף עזה  ▪  מחסור במטפלים מקצועיים לילדים נפגעי חרדה בגנים ובבתי הספר
(להכשיר כוח אדם ייעודי [צילום: פלאש 90])
+ביקורת רואי החשבון לא מנוצלת כיאות
15:59 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים אינו משתמש בביקורת כדי לתקן ליקויים ברשויות המקומיות  ▪  מספר שעות הביקורת לא השתנה במשך שנים רבות למרות שינויים משמעותיים במספר התושבים ובתקציבים
(שפירא. לבחון דרכים [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים
15:56 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראשי מועצות פרדיס וג'יסר א-זרקא קיבלו יחס מיוחד מהוועדה המקומית שומרון  ▪  מועצת בית ג'אן רכשה מבנה בלתי חוקי ממהנדס המועצה  ▪  מאות אלפי שקלים עודפים לראשי הוועדה הממונה מעלה עירון
(עבירות בנייה של המהנדס [צילום: משרד מבקר המדינה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן ים
25/11/15 17:03
2
askzeev
25/11/15 17:06
3
עוד סתם אזרח
25/11/15 17:34
4
צורי
25/11/15 17:37
5
אהרון שחר
25/11/15 22:14
 
צורי
26/11/15 08:03
6
גימי-יהודי מיהודה
25/11/15 22:26
7
דרור5
26/11/15 07:13
8
ירדנה
27/11/15 04:30
9
מושחת מגעיל
27/11/15 13:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
בעלי תפקידים בכירים ברשויות מקומיות ביישובי מיעוטים ביצעו עבירות בנייה, ללא כל תגובה של גורמי הרישוי והאכיפה - מגלה (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי. מדובר בשני ראשי מועצות ובמהנדס של רשות שלישית.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
נציגי צה"ל ומשרד הביטחון הציגו (יום ג', 24.11.15) בוועדה לביקורת המדינה, תהליכי התייעלות וחיסכון לנוכח דוח מבקר המדינה. יושב-ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה כי "במשך השנים תקציב הביטחון הולך וגדל - למרות שלא בהכרח גדל גם הביטחון האישי - אך שקיפות התקציב הולכת וקטנה, וכבר מסורת היא במשרד הביטחון להציג תקציב עלום, פיקטיבי ולא-ברור. למרות הדיונים הקודמים, טרם העניק המשרד תשובות לשאלות שנבחרי הציבור הפנו אליו". אלהרר הדגישה כי היא תעקוב אחרי השינויים המבניים הצפויים בארבעת החודשים האחרונים, וביקרה "שיח בעייתי, כדבריה בין משרדי האוצר והביטחון.
25/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה בודק תלונה על שימוש לא תקין שעשה לכאורה ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ב'מענק הבירה'. זאת, בעקבות תלונה שהועברה אל מבקר המדינה, יוסף שפירא, על-ידי יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אמסלם.
17/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
דוח מבקר המדינה משנת 2014 מעלה כי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון אינו מעגן בחקיקה את ההטבות שהוא מעניק וכך יכול למעשה להעניק הטבות ללא פיקוח וללא חוקים מסדירים. אם לא די בכך, בתגובת משרד הביטחון אף נכתב כי הוחלט שלא לעגן זאת בחוק בינתיים. כך, נוצר מצב בו אין דין ואין דיין בתחום ההטבות אותם מחלק האגף לשיקום של משרד הביטחון.
11/11/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ב', 9.11.15) את תקציב משרד מבקר המדינה לשנת הכספים 2016. התקציב יעמוד על 349.7 מיליון שקל והוא נמוך מתקציב המבקר ב-2015, שעמד על 372 מיליון שקל, עקב הוצאות רבות על מעבר המשרד לבניין חדש בקריית הממשלה בירושלים.
09/11/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il