|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
מתנות שמרגשות: איך לבחור את המתנה המושלמת

דוח המבקר על השלטון המקומי

ליקויים חמורים בהתקשרויות בירושלים

חברה בה מועסק בנו של יו"ר ועד העובדים בעירייה קיבלה 40 מיליון שקל בהתקשרות מעוררת תהיות מספר הפטורים ממכרז גבוה פי שלושה מאשר מספר ההתקשרויות במכרז
25/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2015)   |   תגובות
איצטדיון טדי. בזבוז כספי ציבור

89% אחרי ארבעה חודשים
חברה מסוימת הועסקה על-ידי כמה מאגפי עיריית ירושלים בעבודות שיפוצים משנת 2002. בשנים 2014-2011 התקשרו מינהל תרבות ופנאי ומינהל החינוך החרדי עם החברה לצורך ביצוע שיפוצים במבני ציבור שונים, בתקציב מצרפי של 29.5 מיליון שקל. באחד המכרזים הייתה הצעתה של חברה זו נמוכה ביותר מ-20% מהאומדן שקבעה העירייה וזולה בהרבה משל מתחרותיה; ארבעה חודשים בלבד לאחר זכייתה במכרז, הוגדל התקציב ב-89%.

"בביקורת נמצאו ליקויים, חלקם חמורים, בנושא המכרזים וההתקשרויות של עיריית ירושלים. על עיריית ירושלים לפעול להגברת הבקרה על מערך ההתקשרויות שלה. כמו-כן עליה לנקוט פרשנות מצמצמת להוראות הפטור ממכרז שבדין". כך אומר (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.

לשם אספקת שירותים לתושביה התקשרה עיריית ירושלים בשנים 2013-2011 עם ספקים בהיקפים של מיליארדי שקלים בכל שנה: 1.8, 2.2 ו-2.5 מיליארד שקל בהתאמה. בכל אחת מהשנים העבירה העירייה תשלומים ליותר מ-2,000 ספקים.

אף על-פי שהעירייה מנהלת התקשרויות בהיקפים של מיליארדי שקלים, היא אינה אוספת ומתכללת נתונים כמותיים ואיכותיים הנוגעים להתקשרויותיה לשם קיום בקרה בנושא. העדר המידע עלול לפגוע ביכולת העירייה לנצל את היתרון הטמון בגודלה. העירייה אף אינה מנצלת את הידע והניסיון בהתקשרויות של אגפיה השונים לשיפור תנאי התקשרויות אחרות עם אותם הספקים. נוסף על כך, אגפי העירייה עלולים להתקשר בהתקשרויות שונות עם אותו הספק עבור מוצר או שירות דומים בתנאים ובמחירים שונים, משום שכאמור העירייה אינה מרכזת את כל המידע לגבי התקשרויות.


ההפסד במכרז לא הפריע


בחינת התנהלות העירייה בנוגע להתקשרויותיה עם חברה א' לצורך שיפוץ מתקני הספורט בעיר מעוררת חשש לכאורה להעדפת חברה זו על פני ספקים אחרים ולפגיעה קשה בעקרונות השוויון, החיסכון והיעילות העומדים בבסיסם של דיני המכרזים.

מרבית בקשותיו החוזרות ונשנות של אגף הספורט להגדיל את התקשרויותיו עם החברה נענו בחיוב על-ידי הוועדה להארכת התקשרויות והגדלתן. כך קיבלה החברה 13 מיליון שקל - 4 מיליון שקל יותר מהסכום שנקבע בהתקשרות איתה. ההתקשרות עם החברה נמשכה למרות שקיבלה ציונים נמוכים בבדיקת איכות עבודתה, ואגף הספורט ניסה להמשיך לעבוד איתה אפילו לאחר שהפסידה במכרז.

דרישות המכרז שהתפרסם בשנת 2010 לניקיון אצטדיון טדי, שעליהן ביססו החברות המשתתפות במכרז את הצעותיהן, לא שיקפו נכונה את הדרישות האמתיות לעבודת הניקיון באצטדיון. כתוצאה מפגם מהותי בהסכם ההתקשרות שנחתם על-פי המכרז, העירייה משלמת לספק מחירים מנופחים שמתבססים על מידע לא נכון בדבר מספר המשחקים המתקיימים מדי שנה באצטדיון, דבר המביא לבזבוז כספי ציבור.

למכרז לביצוע עבודות אלו ניגשו ארבע חברות, ולבסוף נותרה בהתמודדות רק חברה אחת, שהמחיר שביקשה היה גבוה ב-19.2% מאומדן העירייה; פער של 20% ומעלה מביא לפסילת ההצעה. מנהל התפעול של חברה זו הוא בנו של יו"ר ועד עובדי עיריית ירושלים. שפירא רומז לאפשרות שלחברה זו היה מידע מוקדם על האומדן הפנימי של העירייה. בשנים 2014-2011 קיבלה חברה זו מהעירייה 40 מיליון שקל


בכיר לשעבר נשכר כיועץ


העירייה הקימה את הוועדה למסירת עבודות הפטורות ממכרז במטרה לאשר מסירת עבודות הפטורות ממכרז בהתאם להוראות הפטור שבדין. הוועדה דנה בתוך זמן קצר בכל אחת מישיבותיה בהתקשרויות רבות, והפרוטוקולים מדיוניה מלמדים, כי לא התקיים דיון מעמיק בנושאים שהובאו לפניה. מספר הנושאים שנדונו בוועדה בשנת 2014 ואשר רובם ככולם אף אושרו, גבוה כמעט פי שלושה ממספר הנושאים שאישרה ועדת המכרזים.

המספר הרב של ההחלטות שהתקבלו על-ידי הוועדה למסירת עבודות בפטור מלמד גם על הפרשנות הרחבה מדי שמעניקה העירייה להוראות הפטור ממכרז. בין העבודות שבוצעו ללא מכרז: שיפוץ כסאותיהם של בכירי העירייה, הפקת אירועים ביום ירושלים, ארגון מרתון ירושלים וליווי תוכנית הצמיחה של העיר.

בהליך להעסקת יועץ שכיהן שנתיים קודם לכן בתפקיד בכיר בעירייה נמצאו פגמים: הדיון בוועדה לא הבטיח בחינה אוביקטיבית ושוויונית של ההצעות שהוצגו לפניה, וניכר שההחלטה על העסקתו של עובד העירייה לשעבר הייתה מנויה וגמורה עוד בטרם קיום הדיון.

נמצאו ליקויים חמורים בהתקשרויות של מחלקת המאור בעירייה עם קבלנים שזכו במכרזים לביצוע עבודות בתחום התאורה: הגדלת רכישת פריטים באישור מנהל האגף זמן קצר לאחר הזכייה במכרזים; אי-הבאת דבר ההגדלה לידיעת הוועדה להארכת התקשרויות והגדלתן במועד כנדרש; הגדלה של יותר מהמותר בנוהל העירוני ובתקנות; בקשות חוזרות ונשנות להגדלת התקשרויות; אישור הגדלת התקשרויות במקום יציאה למכרז חדש; וכן אישורי הגדלה שהתבססו על חלוקה שאין לה אחיזה במציאות בפועל ושמטרתה היחידה היא הגדלת ההתקשרות בהיקף המרבי.

מתעורר חשש לכאורה שמחלקת המאור ידעה בטרם פרסמה את המכרזים, כי היא תידרש להגדיל את ההתקשרויות. ייתכן שדבר זה פגע בשוויון שבין המציעים ואף גרם לפגיעה בעקרון החיסכון, שכן הדעת נותנת שמכרזים בהיקף גדול יותר היו מאפשרים קבלת הצעות מחיר נמוכות יותר. בסך-הכל שילמה המחלקה 25 מיליון שקל, בעוד המכרזים היו בהיקף של 17 מיליון שקל.
עיריית ירושלים: ניהול התקשרויות לרכישת טובין ושירותים / דוח מבקר המדינה
עיריית ירושלים מבצעת התקשרויות רבות ורחבות היקף ללא מכרז; התקשרות פגומה עם חברה בה עובד בנו של יו"ר ועד עובדי העירייה; חשיפת התקשרויות פגומות נוספות

תאריך:  25/11/2015   |   עודכן:  25/11/2015
איתמר לוין
+איש הישר בעיניו יעשה בהעסקת יועצים
16:06 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים הבטיח לבג"ץ שיקבע נהלים - ולא עשה זאת  ▪  הרשויות מוציאות מיליונים ללא מכרזים וללא חוזים  ▪  חברי מועצה ועובדים לשעבר זוכים לחוזי ייעוץ מפנקים
(משרד הפנים. הבטיח ב-2012 [צילום: פלאש 90])
+ניהול מופקר של תקציבי הפיתוח
16:05 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשויות מוציאות מיליארדי שקלים מדי שנה ללא פיקוח ממשי של משרד הפנים  ▪  מועצת באר יעקב השקיעה במבנה בלתי חוקי; מועצת גדרה הפנתה תקציב לשיפוץ לשכת ראש המועצה
(גוזלן. הורשע)
+רווחים גבוהים מדי לחברה למשק וכלכלה
16:02 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רווחי החברה - הנובעים מעמלות שמשלמות הרשויות המקומיות - מלמדים שהיא יכולה להקטין עמלות אלו  ▪  החברה מבצעת התקשרויות רבות ללא מכרזים

(מעבירה לגורם שלישי)
+ליקויים בטיפול בנפגעי חרדה ב"צוק איתן"
16:01 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות לא ריכז כיאות את הטיפול בנפגעים אלו, בעיקר ביישובי עוטף עזה  ▪  מחסור במטפלים מקצועיים לילדים נפגעי חרדה בגנים ובבתי הספר
(להכשיר כוח אדם ייעודי [צילום: פלאש 90])
+ביקורת רואי החשבון לא מנוצלת כיאות
15:59 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים אינו משתמש בביקורת כדי לתקן ליקויים ברשויות המקומיות  ▪  מספר שעות הביקורת לא השתנה במשך שנים רבות למרות שינויים משמעותיים במספר התושבים ובתקציבים
(שפירא. לבחון דרכים [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים
15:58 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הדוח השנתי על השלטון המקומי מגלה: עיריית בת ים משכירה מזה עשרות שנים שטחים שאינם שלה, ומאפשרת להקים בהם מסעדות ומזנונים תוך הפרה בלתי פוסקת של חוקי התכנון והבנייה
(מסעדה בלתי חוקית על החוף [צילום: עיריית בת ים])
+עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים
15:56 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראשי מועצות פרדיס וג'יסר א-זרקא קיבלו יחס מיוחד מהוועדה המקומית שומרון  ▪  מועצת בית ג'אן רכשה מבנה בלתי חוקי ממהנדס המועצה  ▪  מאות אלפי שקלים עודפים לראשי הוועדה הממונה מעלה עירון
(עבירות בנייה של המהנדס [צילום: משרד מבקר המדינה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליקויים חמורים בהתקשרויות בירושלים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נייר קשקשת
25/11/15 17:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"יש לראות בחומרה את מחדלו של משרד הפנים ואת השתהותו הבלתי סבירה בקביעת הנחיות ברורות ואחידות לרשויות המקומיות, בניגוד להצהרתו לפני בית המשפט העליון בדצמבר 2012. הדבר מהווה מכשלה לפעילותן של הרשויות המקומיות בעניין זה, ומביא למצב הקיים שבו הרשויות מתקשרות עם מאות יועצים בהיקפי התקשרות כוללים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים באופן שאינו שקוף ואינו שוויוני". כך קובע (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
העדר פיקוח מצד משרד הפנים מאפשר לרשויות המקומיות לעשות ככל העולה על רוחן בתחום תקציבי הפיתוח - קובע (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי רושמת רווחים גבוהים מאלו הנחוצים להבטחת איתנותה הפיננסית - מה שמלמד שהיא גובה עמלות גבוהות מדי מן הרשויות המקומיות. כך סבור (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, חושף (יום ד', 25.11.15) שורה של ליקויים בנפגעי חרדה במבצע צוק איתן, בעיקר ביישובי עוטף עזה. את רוב האחריות הוא מטיל על משרד הבריאות, שלא ריכז את הנושא כיאות מול הרשויות המקומיות. הדברים כלולים בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד הפנים לא השכיל לעשות שימוש מספיק בביקורת רואי החשבון ברשויות המקומיות לצורך מעקב אחר תיקון הליקויים שהתגלו, כדי להביא לשיפור במצבן ולהבטיח את תקינות פעולתן. על משרד הפנים לנקוט בצעדים הנדרשים לתיקון הליקויים על-ידי הרשויות המקומיות. כך אומר (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים   /  איתמר לוין
עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים   /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
דן מרגלית
דן מרגלית
זו נוסחה אלגבראית שהקנתה לנו בכיתה ז' או ח' בבית הספר "בלפור" מורתי רחל אלפר    לא ידענו כי יום אחד יחדור לחיי האומה בנימין נתניהו, והנוסחה כמו נתפרה לתאר אותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
במערכות היררכיות דוגמת הצבא, נהוג לייחס משקל עודף לממד פקודות הצבא כאמת מידה ערכית, אף בהינתן צבר של מוניטין שנקשר לדמותו של קצין, בכיר ככל שיהיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il