|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

דוח המבקר על השלטון המקומי

איש הישר בעיניו יעשה בהעסקת יועצים

משרד הפנים הבטיח לבג"ץ שיקבע נהלים - ולא עשה זאת הרשויות מוציאות מיליונים ללא מכרזים וללא חוזים חברי מועצה ועובדים לשעבר זוכים לחוזי ייעוץ מפנקים
25/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2015)   |   תגובות
משרד הפנים. הבטיח ב-2012 [צילום: פלאש 90]

נוהל ללא דיחוי
מבקר המדינה קובע: "נוכח הליקויים שהועלו בדוח זה, פרשנות מרחיבה שנתנו הרשויות המקומיות להוראות החוק שאיננה עולה בקנה אחד עם הפסיקה, ופערים בין הרשויות המקומיות בכל הנוגע להסדרת התקשרויותיהן עם יועצים חיצוניים, על משרד הפנים לגבש ללא דיחוי נוהל באמצעות חוזר מנכ"ל משרד הפנים שיסדיר את ההיבטים הנוגעים להתקשרויות הרשויות המקומיות עם יועצים חיצוניים בפטור ממכרז, כנדרש מהתחייבותו לפני בית המשפט העליון. זאת, על-מנת להבטיח שכלל הרשויות המקומיות יפעלו על-פי עקרונות המינהל התקין, בשקיפות וללא משוא פנים.

"על משרד הפנים לאכוף את הנחיותיו לרשויות המקומיות בכל הנוגע לדיווח על העסקת יועצים, ולהבהירן בדרך שתבטיח שהמידע שימסרו יהיה שלם ואמין; לעקוב אחר הדיווחים כדי לקבל תמונת מצב מלאה על התנהלות הרשויות המקומיות. על הרשויות המקומיות להקפיד להתקשר עם יועצים בצורה מוסדרת שתבטיח, כי בחירת היועצים תיעשה בהליך הוגן, שוויוני ושקוף, ועליהן לקיים פיקוח ובקרה על ההתקשרויות". בין היתר קורא שפירא לרשויות להקים מאגרי יועצים, בהליך פומבי, מתוכו ייבחרו יועציהן, ולרענן את העסקתם.

"יש לראות בחומרה את מחדלו של משרד הפנים ואת השתהותו הבלתי סבירה בקביעת הנחיות ברורות ואחידות לרשויות המקומיות, בניגוד להצהרתו לפני בית המשפט העליון בדצמבר 2012. הדבר מהווה מכשלה לפעילותן של הרשויות המקומיות בעניין זה, ומביא למצב הקיים שבו הרשויות מתקשרות עם מאות יועצים בהיקפי התקשרות כוללים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים באופן שאינו שקוף ואינו שוויוני". כך קובע (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.

תופעת העסקת היועצים על-ידי הרשויות המקומיות היא נרחבת, והרשויות שנבדקו (אשדוד, גבעתיים, הרצליה, קריית ביאליק, בנימינה גבעת עדה ובאר טוביה) העסיקו עשרות יועצים בהיקף מצטבר כולל של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

הרשויות אמורות למסור מדי שנה למשרד הפנים פרטים על העסקת היועצים החיצוניים, אך בבדיקת 162 רשויות נמצא שרק מחציתן מסרו דיווחים כאלו - שלעיתים היו חלקיים בלבד. רובן המכריע של הרשויות לא פירטו את תחומי העיסוק של היועצים ואת מועדי ההתקשרות עימם כנדרש. הרשויות המקומיות דיווחו ברובן על העסקת מספר מצומצם של יועצים; הבדיקה בשש הרשויות העלתה, כי הדיווחים לא תאמו את מצבת ההתקשרויות בפועל. משרד הפנים מצידו לא עשה דבר כדי לאכוף את חובת הדיווח.


בניגוד להוראות ולפסיקה


עיריית קריית ביאליק והמועצה האיזורית באר טוביה נוהגות להתקשר עם יועצים ללא מכרז או הליך תחרותי אחר. עיריית גבעתיים לא קיימה הליך תחרותי לבחירת היועצים עד סוף 2014, לא קבעה אמות מידה להליך הבחירה ולא פרסמה את בקשתה לקבל הצעות להתקשרות עם יועצים. מועצת בנימינה לא קיימה עד סוף 2014 הליך תחרותי לבחירת היועצים, וגם לאחר מכן לא קבעה אמות מידה להליך הבחירה, ולא פרסמה בפומבי את בקשתה לקבל הצעות להתקשרות עם יועצים.

עיריית הרצליה אומנם קבעה, כי יש לבחון כמה הצעות חלופיות להתקשרות, אולם לא חייבה את הגורם הבוחר לקבוע אמות מידה פומביות שעל פיהן תיבחר ההצעה ולנמק את בחירתו. ועדת היועצים לא ערכה הליך לבחירת ההצעה הזוכה מבין כמה הצעות חלופיות בחלק ניכר מהחלטותיה, ולא עמדו לפניה מידע ופרטים מהותיים בדבר ההתקשרות המבוקשת. הדבר חמור במיוחד נוכח התרעותיה של היועצת המשפטית בדבר אופן פעילות הוועדה, אשר לא זכו לתשומת הלב הנדרשת.

חברי הוועדה להזמנות תכנון בעיריית אשדוד אישרו התקשרויות עם יועצים בהיקף של מיליוני שקלים בלי שהתקיים שום הליך תחרותי. העירייה לא פנתה ליועצים נוספים, וחברי הוועדה לא שקלו הצעות חלופיות, ולא נימקו את שיקוליהם לבחירת הזוכה. עיריית אשדוד לא קבעה אמות מידה ברורות וידועות מראש לבחירת יועצים, ואף לא חייבה את הוועדה להזמנות תכנון לקבוע אמות מידה כאלו.

עיריות אשדוד, גבעתיים, הרצליה וקרית ביאליק התקשרו עם נותני שירותי ייעוץ בהיקף כספי ניכר ללא מכרז, כשהשירות הניתן על ידם לא היה בעל מאפיינים של עבודת ייעוץ הדורשת מומחיות או ידע מיוחדים או מידה מיוחדת של יחסי אמון. פעולתן זו נוגדת את הוראות תקנות המכרזים ואת פסיקת בית המשפט העליון.


16 שנים ברציפות


בניגוד להנחיית משרד הפנים, עיריות אשדוד, הרצליה וקרית ביאליק לא החתימו חלק מהיועצים על שאלון למניעת חשש לניגוד עניינים או שהחתימו אותם על שאלון זה אחרי שהחלו בעבודתם בעירייה. עיריית גבעתיים, מועצת בנימינה ומועצת באר טוביה לא פעלו במשך תקופה ממושכת להסדיר את סוגיית ניגוד העניינים בהעסקת יועצים חיצוניים, וגם אחרי שפורסמו הנחיות משרד הפנים השתהו ארבע שנים ביישומן.


כל שש הרשויות שנבדקו העסיקו יועצים במשך תקופות ארוכות של עד 16 שנה בסכומי התקשרות מצטברים ניכרים של מיליוני שקלים בלי שבחנו את המשך ההתקשרות עמם מפעם לפעם, ובלי שאפשרו ליועצים אחרים להגיש את מועמדותם. ההתקשרויות נעשו ללא חוזים ולעיתים אפילו ללא הזמנת עבודה.

בניגוד להנחיית משרד הפנים, שלפיה יאייש את תפקיד דובר העירייה עובד הרשות המקומית, עיריית גבעתיים העסיקה לסירוגין בשנים 2014-2007 שלושה יועצי תקשורת, מועצת בנימינה התקשרה בשנת 2014 עם "יועץ תוכן (דובר)", ומועצת באר טוביה התקשרה בשנת 2011 עם חברה למתן ייעוץ תקשורתי ושירותי דוברות. בגבעתיים ובאר טוביה נעשו ההתקשרויות ללא מכרז או הליך תחרותי. בעיריית גבעתיים לא נמצאו מסמכים המתעדים את העבודה ואת השירותים שהעניקו שלושת יועצי התקשורת; היא התקשרה בו-זמנית עם שניים מהיועצים, אף שמהות העסקתם הייתה דומה.

קרית ביאליק ובנימינה התקשרו עם משרדי רואי חשבון לתקופות העולות על 16 שנים, לצורך קבלת שירותים חשבונאיים שוטפים. באפריל 2013 אישרה עיריית קריית ביאליק את חידוש ההתקשרות עם רואה החשבון ללא מכרז בנימוק שמדובר בעבודה המחייבת יחסי אמון, ידע ומומחיות מיוחדים, אף שהדבר עמד בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון שניתנה חודשים מספר קודם לכן. בניגוד להנחיית משרד הפנים, הועסקו על-ידי הרשויות המקומיות עובדים מטעם רואי החשבון במשרדי הרשויות המקומיות, בתפקידים שמעצם טיבם אמורים להיות מאוישים על-ידי עובדי הרשות.

עיריית קריית ביאליק שכרה כיועצים חברי מועצה לשעבר, באחד המקרים חודשיים בלבד לאחר שהאיש סיים את כהונתו. היא גם העסיקה את מהנדס העיר לשעבר במספר עבודות ייעוץ, ללא מכרז, ושילמה לו מיליוני שקלים.

עיריית אשדוד העסיקה את מנהלת מחלקת אגרות והיטלי פיתוח לשעבר כיועצת בתפקיד אשר מעצם טיבו צריך להיות מאויש בעובדי עירייה, ובמקביל לעובדת עירייה שמילאה תפקיד דומה, בניגוד לחוזר מנכ"ל משרד הפנים, ותוך כדי עקיפת כללי העסקת עובדים ברשויות המקומיות. כל זאת למשך תקופה ארוכה פי שלושה מתקופת ההעסקה הראשונית שעליה החליטה ועדת היועצים.

עיריית גבעתיים העסיקה את מנהל מחלקת התשתיות לשעבר שפרש לגמלאות מוקדמות, באמצעות חברת ייעוץ כלכלי. נוסף על תשלום שנקבע לחברת הייעוץ עבור מתן שירותיה, העירייה שילמה לחברה, ללא הצדקה, תקורה של 5% מעלות שכרו של מנהל מחלקת התשתיות לשעבר. העירייה התקשרה בשנים 2015-2009 עם החברה ללא מכרז או הליך תחרותי אחר, ובשנים 2013-2010 ללא הסכם תקף.
העסקת יועצים חיצוניים על ידי רשויות מקומיות / דוח מבקר המדינה
התקשרויות בלתי תקינות של רשויות מקומיות עם יועצים חיצוניים: הימנעות ממכרזים, העדר מאגרי יועצים, העדר פיקוח של משרד הפנים

תאריך:  25/11/2015   |   עודכן:  25/11/2015
איתמר לוין
+ליקויים חמורים בהתקשרויות בירושלים
16:09 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חברה בה מועסק בנו של יו"ר ועד העובדים בעירייה קיבלה 40 מיליון שקל בהתקשרות מעוררת תהיות  ▪  מספר הפטורים ממכרז גבוה פי שלושה מאשר מספר ההתקשרויות במכרז
(איצטדיון טדי. בזבוז כספי ציבור)
+ניהול מופקר של תקציבי הפיתוח
16:05 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשויות מוציאות מיליארדי שקלים מדי שנה ללא פיקוח ממשי של משרד הפנים  ▪  מועצת באר יעקב השקיעה במבנה בלתי חוקי; מועצת גדרה הפנתה תקציב לשיפוץ לשכת ראש המועצה
(גוזלן. הורשע)
+רווחים גבוהים מדי לחברה למשק וכלכלה
16:02 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רווחי החברה - הנובעים מעמלות שמשלמות הרשויות המקומיות - מלמדים שהיא יכולה להקטין עמלות אלו  ▪  החברה מבצעת התקשרויות רבות ללא מכרזים

(מעבירה לגורם שלישי)
+ליקויים בטיפול בנפגעי חרדה ב"צוק איתן"
16:01 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות לא ריכז כיאות את הטיפול בנפגעים אלו, בעיקר ביישובי עוטף עזה  ▪  מחסור במטפלים מקצועיים לילדים נפגעי חרדה בגנים ובבתי הספר
(להכשיר כוח אדם ייעודי [צילום: פלאש 90])
+ביקורת רואי החשבון לא מנוצלת כיאות
15:59 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים אינו משתמש בביקורת כדי לתקן ליקויים ברשויות המקומיות  ▪  מספר שעות הביקורת לא השתנה במשך שנים רבות למרות שינויים משמעותיים במספר התושבים ובתקציבים
(שפירא. לבחון דרכים [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים
15:58 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הדוח השנתי על השלטון המקומי מגלה: עיריית בת ים משכירה מזה עשרות שנים שטחים שאינם שלה, ומאפשרת להקים בהם מסעדות ומזנונים תוך הפרה בלתי פוסקת של חוקי התכנון והבנייה
(מסעדה בלתי חוקית על החוף [צילום: עיריית בת ים])
+עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים
15:56 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ראשי מועצות פרדיס וג'יסר א-זרקא קיבלו יחס מיוחד מהוועדה המקומית שומרון  ▪  מועצת בית ג'אן רכשה מבנה בלתי חוקי ממהנדס המועצה  ▪  מאות אלפי שקלים עודפים לראשי הוועדה הממונה מעלה עירון
(עבירות בנייה של המהנדס [צילום: משרד מבקר המדינה])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איש הישר בעיניו יעשה בהעסקת יועצים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למה קיבל ? !
25/11/15 17:16
2
אהרון שחר
25/11/15 17:42
3
עוד סתם אזרח
25/11/15 18:00
4
עוד סתם אזרח
25/11/15 18:05
5
שמ
25/11/15 19:00
6
7 שחור
25/11/15 19:45
7
גוני
26/11/15 05:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
העדר פיקוח מצד משרד הפנים מאפשר לרשויות המקומיות לעשות ככל העולה על רוחן בתחום תקציבי הפיתוח - קובע (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי רושמת רווחים גבוהים מאלו הנחוצים להבטחת איתנותה הפיננסית - מה שמלמד שהיא גובה עמלות גבוהות מדי מן הרשויות המקומיות. כך סבור (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, חושף (יום ד', 25.11.15) שורה של ליקויים בנפגעי חרדה במבצע צוק איתן, בעיקר ביישובי עוטף עזה. את רוב האחריות הוא מטיל על משרד הבריאות, שלא ריכז את הנושא כיאות מול הרשויות המקומיות. הדברים כלולים בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד הפנים לא השכיל לעשות שימוש מספיק בביקורת רואי החשבון ברשויות המקומיות לצורך מעקב אחר תיקון הליקויים שהתגלו, כדי להביא לשיפור במצבן ולהבטיח את תקינות פעולתן. על משרד הפנים לנקוט בצעדים הנדרשים לתיקון הליקויים על-ידי הרשויות המקומיות. כך אומר (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
עיריית בת ים מאפשרת מזה עשרות שנים לעסקים לפעול בצורה בלתי חוקית לאורך חוף הים, תוך שהיא משכירה שטחים השייכים למדינה ומעלימה עין מעבירות בנייה קשות. כך קובע (יום ה', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי. ממצאיו של שפירא מתייחסים ברובם לתקופת כהונתו של שלומי לחיאני כראש העירייה, ורק מקצתם לתקופת מחליפו - יוסי בכר.
25/11/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים   /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ויסף אורן
ויסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il