|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

דוח המבקר על השלטון המקומי

עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים <br>

ראשי מועצות פרדיס וג'יסר א-זרקא קיבלו יחס מיוחד מהוועדה המקומית שומרון מועצת בית ג'אן רכשה מבנה בלתי חוקי ממהנדס המועצה מאות אלפי שקלים עודפים לראשי הוועדה הממונה מעלה עירון
25/11/2015  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוחות על הביקורת בשלטון המקומי (2015)   |   תגובות
עבירות בנייה של המהנדס [צילום: משרד מבקר המדינה]

בעלי תפקידים בכירים ברשויות מקומיות ביישובי מיעוטים ביצעו עבירות בנייה, ללא כל תגובה של גורמי הרישוי והאכיפה - מגלה (יום ד', 25.11.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי. מדובר בשני ראשי מועצות ובמהנדס של רשות שלישית.


הוועדה לתכנון ובנייה השומרון


בתחום אחריותה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שומרון - 65,000 דונם, כולל זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה ואור עקיבא - יש אלפי מקרים של עבירות בנייה בהן אין היא מטפלת. בין היתר, לא טופלו חריגות במוסדות חינוך, העלול לסכן את שלומם של תלמידים. הוועדה נמנעה מלפעול נגד בנייה בלתי חוקית של ראש המועצה המקומית פרדיס, יונס מרעי. היא פעלה נגד עבירות בנייה של ראש מועצת ג'יסר א-זרקא, עזאלדין מוחמד עמאש, רק לאחר שהלה סיים את תפקידו. שפירא גם מעלה חשש לאכיפה בררנית, לנוכח העובדה שהוועדה פעלה רק נגד אחדים מתושבי זכרון יעקב שביצעו עבירות בנייה. "הביקורת שנעשתה בוועדה העלתה ליקויים, חלקם חמורים עד כדי פגיעה באמון הציבור", מסכם שפירא.


מועצת בית ג'אן


שפירא מצביע על ליקויים חמורים בפעילות המועצה המקומית בית ג'אן, בראשותו של ביאן קבלאן, בכל הנושאים שנבדקו: הניהול הכספי; הטלת ארנונה שלא כדין ומתן הנחות שלא כדין; אי-ביצוע פרויקטים של בנייה ותשתיות ופגיעה בפיתוח היישוב וברווחת התושבים; אי-אכיפת דיני רישוי עסקים על העסקים שבתחומה, בצורה המסכנת את הציבור. בנושא האחרון מדובר על 90 מבין 162 העסקים ביישוב, ובכללם תחנות דלק ועסקים לחלוקת גז לבישול; המועצה הנפיקה רישיונות עסק שלא כדין, תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק ובסדרי המינהל התקין.

ממצאי הביקורת הצביעו על ליקויים חמורים בפעולות מהנדס המועצה, נדים מרעי, ובכללן חריגות בנייה גדולות במבנה שבבעלותו, וביצוע פעולות במצב של ניגוד עניינים אישי עד כדי פגיעה בטוהר המידות. הוא אישר בקשות להיתרי בנייה שהגישה רעייתו וטיפל בבקשות שלו-עצמו. המועצה רכשה ממרעי את אותו מבנה, בו כאמור היו חריגות בנייה ניכרות, ושפירא קובע שמדובר ברשלנות של שומרי הסף: המועצה ובעלי התפקידים בה, וכן השמאי המחוזי וסגנו. התוצאה היא, שהמועצה רכשה בכספי המדינה מבנה בלתי חוקי.


מעלה עירון


שני היו"רים לשעבר של הוועדה הממונה במועצה המקומית מעלה עירון קיבלו במהלך כהונתם משכורת בגובה השכר המשולם לראשי מועצה נבחרים, וזאת בניגוד להוראות שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הפנים. גונן פרנקו קיבל תשלום עודף של 230,000 שקל, ומיכאל אילוז - 439,000 שקל. אילוז גם קיבל החזר ביתר של 6,000 שקל על הטלפון הנייד שלו. כל זה התרחש במועצה שמשרד הפנים מינה לה ועדה ממונה בשל קשייה התקציביים.

המועצה נאלצה לשלם פיצוי של 1.5 מיליון שקל לרשת חינוך שעימה התקשרה לניהול שני בתי ספר, לאחר שההורים הצביעו ברגליים וסירבו לשלוח את ילדיהם לאותם בתי ספר. היה זה הסכם הפשרה השני בין הצדדים; הראשון היה בלתי חוקי ונחתם ללא אישורו של משרד החינוך.

שפירא מוסיף: "הממצאים מעידים על מחדליו של משרד הפנים בכל הקשור למילוי תפקידו כמפקח על הוועדה הממונה המשמשת זרועו הארוכה בניהול הרשות. משרד הפנים לא התווה לוועדה הממונה יעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך, לרבות דרישה להכנת תוכנית שתביא לידי שיפור במצבה הכספי של המועצה. המשרד גם לא ניצל את מינויה של הוועדה הממונה לבניית בסיס כלכלי איתן למועצה, כדי שזו תוכל להמשיך ולהתקיים ללא גירעונות".


מבואות חרמון


שפירא מצא "ליקויים רבים ומתמשכים בפעולות המועצה האיזורית מבואות החרמון בתחום רישוי העסקים ואכיפת דיני הרישוי. הזנחת הטיפול ברישוי העסקים, במיוחד ברישוי הלולים, תחנות הדלק, עסקי האירוח ועסקי המזון, עלולה לגרום פגיעה בבריאות הציבור, לסכן את בטיחותו ולגרום מפגעים סביבתיים. על המועצה להגביר את השימוש באמצעי האכיפה העומדים לרשותה ולהפעיל את סמכויותיה נגד בעלי העסקים הפועלים בתחומה ללא רישיון עסק". הוא דורש ממשרד הפנים לפקח בצורה שוטפת על המועצה כדי למנוע את הישנות הליקויים.



פרסום חוצות


שפירא אומר: "השמירה על יפי החוצות ועל איכות החיים של התושבים ברשויות מקומיות מחייבת פיקוח קפדני על מיקומם של שלטים ומודעות, על האופן שבו הם מוצבים ועל מספרם. ממצאי הביקורת מעידים על ניהול לקוי של פרסום החוצות בתחומן של הרשויות המקומיות שנבדקו, עד כדי פגיעה של ממש בקופה הציבורית, באינטרסים ציבוריים ובבטיחות העוברים והשבים.

"מממצאי הדוח עולה החשש, כי ניהול מיזם שילוט החוצות בתחומי הרשויות המקומיות שנבדקו בוצע ללא פיקוח, וללא עמידה על מיצוי זכויותיהן, תוך כדי אבדן רווחים ופגיעה בקופה הציבורית. בהיות הרשויות המקומיות והוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה נאמני ציבור, עליהן לנקוט את כל אמצעי האכיפה העומדים לרשותן במטרה להביא להסדרת פרסום החוצות בתחום שיפוטן ולמנוע התקנת שלטים הפוגעים בנוף, מהווים מפגע בטיחותי ומסכנים את שלום הציבור".


אתרי האינטרנט


"הליקויים שהועלו בדוח זה מצביעים על כשלים בניהול אתרי האינטרנט על-ידי רשויות מקומיות ועל-ידי ועדות מקומיות ועל אי-ציות להוראות החוק, הפוגעים בשקיפות המידע לציבור ובזמינותו. על הרשויות ועל הוועדות המקומיות לפעול לאלתר למילוי דרישות החוק בנושא זה. על משרד הפנים מצידו, כמאסדר השלטון המקומי, להגביר את מעורבותו ולפעול ללא דיחוי לכך שהרשויות תקיימנה את מחויבויותיהן בנושא זה". אומר שפירא.

לרשויות המקומיות אין נהלים וסטנדרטים לניהול אתרי האינטרנט שלהן, לתפעולם ולאבטחתם, המביאים בחשבון את המאפיינים הייחודיים של הרשויות המקומיות. משרד הפנים, המופקד על האסדרה של השלטון המקומי, כמעט ולא היה מעורב בנושא ולא פרסם בחוזרי המנכ"ל הנחיות ונהלים עקרוניים לרשויות בדבר ניהול ותפעול אתרי האינטרנט, ובכלל זה בדבר המידע שעליהן לפרסם על-פי חוק.

משרד הפנים גם לא פיקח על הרשויות המקומיות בנוגע למילוי חובתן להקים אתר אינטרנט נגיש לציבור ולא פיקח על התנהלותן ועל התנהלות הוועדות המקומיות בניהול ובתפעול אתרי אינטרנט ובנוגע למילוי חובתן לפרסם מידע באתרים בהתאם לחוק.

אף שפרסום מידע כגון פעילות הרשות המקומית ומחלקותיה, תקציב הרשות ומצבה הפיננסי, חוקי העזר שלה, דרכי ההתקשרות עם הרשות ומחלקותיה והודעות בנושאי תכנון ובנייה נדרש בחוק, כמה מהרשויות ומהוועדות המקומיות שנבדקו אינן מפרסמות אותו באתרי האינטרנט שלהן, בניגוד לעקרון שיתוף הציבור במידע ותוך פגיעה בנגישותו לציבור ובשקיפות פעילותן. כמה מהרשויות המקומיות שנבדקו אינן מציעות שירותי תשלום מקוון של ארנונה דרך אתרי האינטרנט שלהן, וברובם אין שירות "תיק תושב", בו ניתן לקבל מידע ולבצע פעולות בנוגע לשירותי הרשויות.


הסעות למוסדות חינוך


בהסעות תלמידים לבתי הספר בשורה של רשויות מקומיות קיימים ליקויים בטיחותיים העלולים לסכן את שלומם – מגלה שפירא, המציין שמשרדו כבר העיר על ליקויים אלו, אך הם לא תוקנו. על משרדי החינוך והפנים ומרכז השלטון המקומי לבחון את תקצובן של ההסעות, כך שהמימון שיינתן להן יהיה ריאלי. משרדי החינוך, התחבורה והפנים צריכים לוודא שהרשויות יקיימו את הנחיות הבטיחות הנוגעות להסעות, גם כאשר אלו מבוצעות בידי קבלנים חיצוניים.

על משרד החינוך לפעול ביתר שאת לביצוע צעדי פיקוח ובקרה הדוקים מול הרשויות המקומיות בנושא הסעות תלמידים, לרבות ביצוע ביקורות על חברות ההסעה, במטרה להבטיח שהרשויות המקומיות יקיימו מכרזים כדין, תוך הקפדה על קיום תנאי הבטיחות והבטחת שלומם וביטחונם של התלמידים המוסעים.

שפירא קובע: "ממצאי הבדיקה מצביעים על ליקויים וכשלים בהתנהלות הרשויות המקומיות בכמה תחומים, חלקם מהותיים: התקשרויות שלא כדין עם חברות ההסעה, בחלק מהמקרים בניגוד עניינים ותוך פגיעה בטוהר המידות. העסקת קבלנים שאינם עומדים בדרישות הבטיחות ובכשירות הנהגים וכלי הרכב המסיעים את התלמידים. כמו-כן, הועלו ליקויים בנוגע לאמצעי בטיחות בבתי ספר ולקיומם של מפגעי בטיחות בסביבת בתי הספר".

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה השומרון / דוח מבקר המדינה
הוועדה המקומית שומרון אינה אוכפת בצורה יעילה את חוקי הבנייה; התעלמה מעבירות של ראשי שתי רשויות מקומיות
המועצה המקומית בית ג'אן / דוח מבקר המדינה
פגיעה בטוהר המידות מצד מהנדס מועצת בית ג'אן וכשל של שומרי הסף
המועצה המקומית מעלה עירון / דוח מבקר המדינה
תשלומי יתר במאות אלפי שקלים ליו"רי הוועדה הממונה מעלה עירון
המועצה האיזורית מבואות החרמון / דוח מבקר המדינה
ליקויים ברישוי עסקים ביישובי המועצה האיזורית מבואות החרמון
פרסום חוצות בתחומי הרשויות המקומיות / דוח מבקר המדינה
העדר נהלים וחוסר אחידות בנושא פרסום החוצות ברשויות המקומיות
ניהול ותפעול של אתרי אינטרנט בשלטון המקומי / דוח מבקר המדינה
אתרי האינטרנט של חלק מהרשויות המקומיות אינם כוללים את כל המידע הנדרש ואינם ממצים את מתן השירות לאזרח
הסעות תלמידים למוסדות חינוך / דוח מבקר המדינה
ליקויים בטיחותיים ואחרים בהסעות תלמידים למוסדות חינוך

מאות מיליונים ללא פיקוח נאות
תאריך:  25/11/2015   |   עודכן:  25/11/2015
איתמר לוין
+ליקויים חמורים בהתקשרויות בירושלים
16:09 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חברה בה מועסק בנו של יו"ר ועד העובדים בעירייה קיבלה 40 מיליון שקל בהתקשרות מעוררת תהיות  ▪  מספר הפטורים ממכרז גבוה פי שלושה מאשר מספר ההתקשרויות במכרז
(איצטדיון טדי. בזבוז כספי ציבור)
+איש הישר בעיניו יעשה בהעסקת יועצים
16:06 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים הבטיח לבג"ץ שיקבע נהלים - ולא עשה זאת  ▪  הרשויות מוציאות מיליונים ללא מכרזים וללא חוזים  ▪  חברי מועצה ועובדים לשעבר זוכים לחוזי ייעוץ מפנקים
(משרד הפנים. הבטיח ב-2012 [צילום: פלאש 90])
+ניהול מופקר של תקציבי הפיתוח
16:05 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשויות מוציאות מיליארדי שקלים מדי שנה ללא פיקוח ממשי של משרד הפנים  ▪  מועצת באר יעקב השקיעה במבנה בלתי חוקי; מועצת גדרה הפנתה תקציב לשיפוץ לשכת ראש המועצה
(גוזלן. הורשע)
+רווחים גבוהים מדי לחברה למשק וכלכלה
16:02 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רווחי החברה - הנובעים מעמלות שמשלמות הרשויות המקומיות - מלמדים שהיא יכולה להקטין עמלות אלו  ▪  החברה מבצעת התקשרויות רבות ללא מכרזים

(מעבירה לגורם שלישי)
+ליקויים בטיפול בנפגעי חרדה ב"צוק איתן"
16:01 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות לא ריכז כיאות את הטיפול בנפגעים אלו, בעיקר ביישובי עוטף עזה  ▪  מחסור במטפלים מקצועיים לילדים נפגעי חרדה בגנים ובבתי הספר
(להכשיר כוח אדם ייעודי [צילום: פלאש 90])
+ביקורת רואי החשבון לא מנוצלת כיאות
15:59 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משרד הפנים אינו משתמש בביקורת כדי לתקן ליקויים ברשויות המקומיות  ▪  מספר שעות הביקורת לא השתנה במשך שנים רבות למרות שינויים משמעותיים במספר התושבים ובתקציבים
(שפירא. לבחון דרכים [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת])
+פגיעה קשה בשלטון החוק בחופי בת ים
15:58 25/11/15  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הדוח השנתי על השלטון המקומי מגלה: עיריית בת ים משכירה מזה עשרות שנים שטחים שאינם שלה, ומאפשרת להקים בהם מסעדות ומזנונים תוך הפרה בלתי פוסקת של חוקי התכנון והבנייה
(מסעדה בלתי חוקית על החוף [צילום: עיריית בת ים])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבירות בנייה של בכירים ברשויות מיעוטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
נציגי צה"ל ומשרד הביטחון הציגו (יום ג', 24.11.15) בוועדה לביקורת המדינה, תהליכי התייעלות וחיסכון לנוכח דוח מבקר המדינה. יושב-ראש הוועדה, ח"כ קארין אלהרר, אמרה כי "במשך השנים תקציב הביטחון הולך וגדל - למרות שלא בהכרח גדל גם הביטחון האישי - אך שקיפות התקציב הולכת וקטנה, וכבר מסורת היא במשרד הביטחון להציג תקציב עלום, פיקטיבי ולא-ברור. למרות הדיונים הקודמים, טרם העניק המשרד תשובות לשאלות שנבחרי הציבור הפנו אליו". אלהרר הדגישה כי היא תעקוב אחרי השינויים המבניים הצפויים בארבעת החודשים האחרונים, וביקרה "שיח בעייתי, כדבריה בין משרדי האוצר והביטחון.
25/11/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה בודק תלונה על שימוש לא תקין שעשה לכאורה ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ב'מענק הבירה'. זאת, בעקבות תלונה שהועברה אל מבקר המדינה, יוסף שפירא, על-ידי יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דוד אמסלם.
17/11/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
דוח מבקר המדינה משנת 2014 מעלה כי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון אינו מעגן בחקיקה את ההטבות שהוא מעניק וכך יכול למעשה להעניק הטבות ללא פיקוח וללא חוקים מסדירים. אם לא די בכך, בתגובת משרד הביטחון אף נכתב כי הוחלט שלא לעגן זאת בחוק בינתיים. כך, נוצר מצב בו אין דין ואין דיין בתחום ההטבות אותם מחלק האגף לשיקום של משרד הביטחון.
11/11/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (יום ב', 9.11.15) את תקציב משרד מבקר המדינה לשנת הכספים 2016. התקציב יעמוד על 349.7 מיליון שקל והוא נמוך מתקציב המבקר ב-2015, שעמד על 372 מיליון שקל, עקב הוצאות רבות על מעבר המשרד לבניין חדש בקריית הממשלה בירושלים.
09/11/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ההימנעות מיישום הרפורמה במשק החשמל עלתה למשק בנזקים של 12.4-9.1 מיליארד שקל בשנים 2013-2008. "תוכניות ההתייעלות" של חברת החשמל הסתיימו בעלייה במספר העובדים. כך מגלה (יום ד', 28.10.15) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בחלק הראשון של הדוח השנתי ה-66 של משרדו.
28/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il