בעלי תפקידים בכירים ברשויות מקומיות ביישובי מיעוטים ביצעו עבירות בנייה, ללא כל תגובה של גורמי הרישוי והאכיפה - מגלה (יום ד', 25.11.15)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח השנתי על השלטון המקומי. מדובר בשני ראשי מועצות ובמהנדס של רשות שלישית.
הוועדה לתכנון ובנייה השומרון
בתחום אחריותה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שומרון - 65,000 דונם, כולל זכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה ואור עקיבא - יש אלפי מקרים של עבירות בנייה בהן אין היא מטפלת. בין היתר, לא טופלו חריגות במוסדות חינוך, העלול לסכן את שלומם של תלמידים. הוועדה נמנעה מלפעול נגד בנייה בלתי חוקית של ראש המועצה המקומית פרדיס, יונס מרעי. היא פעלה נגד עבירות בנייה של ראש מועצת ג'יסר א-זרקא, עזאלדין מוחמד עמאש, רק לאחר שהלה סיים את תפקידו. שפירא גם מעלה חשש לאכיפה בררנית, לנוכח העובדה שהוועדה פעלה רק נגד אחדים מתושבי זכרון יעקב שביצעו עבירות בנייה. "הביקורת שנעשתה בוועדה העלתה ליקויים, חלקם חמורים עד כדי פגיעה באמון הציבור", מסכם שפירא.
מועצת בית ג'אן
שפירא מצביע על ליקויים חמורים בפעילות המועצה המקומית בית ג'אן, בראשותו של ביאן קבלאן, בכל הנושאים שנבדקו: הניהול הכספי; הטלת ארנונה שלא כדין ומתן הנחות שלא כדין; אי-ביצוע פרויקטים של בנייה ותשתיות ופגיעה בפיתוח היישוב וברווחת התושבים; אי-אכיפת דיני רישוי עסקים על העסקים שבתחומה, בצורה המסכנת את הציבור. בנושא האחרון מדובר על 90 מבין 162 העסקים ביישוב, ובכללם תחנות דלק ועסקים לחלוקת גז לבישול; המועצה הנפיקה רישיונות עסק שלא כדין, תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק ובסדרי המינהל התקין.
ממצאי הביקורת הצביעו על ליקויים חמורים בפעולות מהנדס המועצה, נדים מרעי, ובכללן חריגות בנייה גדולות במבנה שבבעלותו, וביצוע פעולות במצב של
ניגוד עניינים אישי עד כדי פגיעה בטוהר המידות. הוא אישר בקשות להיתרי בנייה שהגישה רעייתו וטיפל בבקשות שלו-עצמו. המועצה רכשה ממרעי את אותו מבנה, בו כאמור היו חריגות בנייה ניכרות, ושפירא קובע שמדובר ברשלנות של שומרי הסף: המועצה ובעלי התפקידים בה, וכן השמאי המחוזי וסגנו. התוצאה היא, שהמועצה רכשה בכספי המדינה מבנה בלתי חוקי.
מעלה עירון
שני היו"רים לשעבר של הוועדה הממונה במועצה המקומית מעלה עירון קיבלו במהלך כהונתם משכורת בגובה השכר המשולם לראשי מועצה נבחרים, וזאת בניגוד להוראות שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הפנים. גונן פרנקו קיבל תשלום עודף של 230,000 שקל, ומיכאל אילוז - 439,000 שקל. אילוז גם קיבל החזר ביתר של 6,000 שקל על הטלפון הנייד שלו. כל זה התרחש במועצה שמשרד הפנים מינה לה ועדה ממונה בשל קשייה התקציביים.
המועצה נאלצה לשלם פיצוי של 1.5 מיליון שקל לרשת חינוך שעימה התקשרה לניהול שני בתי ספר, לאחר שההורים הצביעו ברגליים וסירבו לשלוח את ילדיהם לאותם בתי ספר. היה זה הסכם הפשרה השני בין הצדדים; הראשון היה בלתי חוקי ונחתם ללא אישורו של משרד החינוך.
שפירא מוסיף: "הממצאים מעידים על מחדליו של משרד הפנים בכל הקשור למילוי תפקידו כמפקח על הוועדה הממונה המשמשת זרועו הארוכה בניהול הרשות. משרד הפנים לא התווה לוועדה הממונה יעדים ברורים לטווח הקצר ולטווח הארוך, לרבות דרישה להכנת תוכנית שתביא לידי שיפור במצבה הכספי של המועצה. המשרד גם לא ניצל את מינויה של הוועדה הממונה לבניית בסיס כלכלי איתן למועצה, כדי שזו תוכל להמשיך ולהתקיים ללא גירעונות".
מבואות חרמון
שפירא מצא "ליקויים רבים ומתמשכים בפעולות המועצה האיזורית מבואות החרמון בתחום רישוי העסקים ואכיפת דיני הרישוי. הזנחת הטיפול ברישוי העסקים, במיוחד ברישוי הלולים, תחנות הדלק, עסקי האירוח ועסקי המזון, עלולה לגרום פגיעה בבריאות הציבור, לסכן את בטיחותו ולגרום מפגעים סביבתיים. על המועצה להגביר את השימוש באמצעי האכיפה העומדים לרשותה ולהפעיל את סמכויותיה נגד בעלי העסקים הפועלים בתחומה ללא רישיון עסק". הוא דורש ממשרד הפנים לפקח בצורה שוטפת על המועצה כדי למנוע את הישנות הליקויים.
פרסום חוצות
שפירא אומר: "השמירה על יפי החוצות ועל איכות החיים של התושבים ברשויות מקומיות מחייבת פיקוח קפדני על מיקומם של שלטים ומודעות, על האופן שבו הם מוצבים ועל מספרם. ממצאי הביקורת מעידים על ניהול לקוי של פרסום החוצות בתחומן של הרשויות המקומיות שנבדקו, עד כדי פגיעה של ממש בקופה הציבורית, באינטרסים ציבוריים ובבטיחות העוברים והשבים.
"מממצאי הדוח עולה החשש, כי ניהול מיזם שילוט החוצות בתחומי הרשויות המקומיות שנבדקו בוצע ללא פיקוח, וללא עמידה על מיצוי זכויותיהן, תוך כדי אבדן רווחים ופגיעה בקופה הציבורית. בהיות הרשויות המקומיות והוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה נאמני ציבור, עליהן לנקוט את כל אמצעי האכיפה העומדים לרשותן במטרה להביא להסדרת פרסום החוצות בתחום שיפוטן ולמנוע התקנת שלטים הפוגעים בנוף, מהווים מפגע בטיחותי ומסכנים את שלום הציבור".
אתרי האינטרנט
"הליקויים שהועלו בדוח זה מצביעים על כשלים בניהול אתרי האינטרנט על-ידי רשויות מקומיות ועל-ידי ועדות מקומיות ועל אי-ציות להוראות החוק, הפוגעים בשקיפות המידע לציבור ובזמינותו. על הרשויות ועל הוועדות המקומיות לפעול לאלתר למילוי דרישות החוק בנושא זה. על משרד הפנים מצידו, כמאסדר השלטון המקומי, להגביר את מעורבותו ולפעול ללא דיחוי לכך שהרשויות תקיימנה את מחויבויותיהן בנושא זה". אומר שפירא.
לרשויות המקומיות אין נהלים וסטנדרטים לניהול אתרי האינטרנט שלהן, לתפעולם ולאבטחתם, המביאים בחשבון את המאפיינים הייחודיים של הרשויות המקומיות. משרד הפנים, המופקד על האסדרה של השלטון המקומי, כמעט ולא היה מעורב בנושא ולא פרסם בחוזרי המנכ"ל הנחיות ונהלים עקרוניים לרשויות בדבר ניהול ותפעול אתרי האינטרנט, ובכלל זה בדבר המידע שעליהן לפרסם על-פי חוק.
משרד הפנים גם לא פיקח על הרשויות המקומיות בנוגע למילוי חובתן להקים אתר אינטרנט נגיש לציבור ולא פיקח על התנהלותן ועל התנהלות הוועדות המקומיות בניהול ובתפעול אתרי אינטרנט ובנוגע למילוי חובתן לפרסם מידע באתרים בהתאם לחוק.
אף שפרסום מידע כגון פעילות הרשות המקומית ומחלקותיה, תקציב הרשות ומצבה הפיננסי, חוקי העזר שלה, דרכי ההתקשרות עם הרשות ומחלקותיה והודעות בנושאי תכנון ובנייה נדרש בחוק, כמה מהרשויות ומהוועדות המקומיות שנבדקו אינן מפרסמות אותו באתרי האינטרנט שלהן, בניגוד לעקרון שיתוף הציבור במידע ותוך פגיעה בנגישותו לציבור ובשקיפות פעילותן. כמה מהרשויות המקומיות שנבדקו אינן מציעות שירותי תשלום מקוון של ארנונה דרך אתרי האינטרנט שלהן, וברובם אין שירות "תיק תושב", בו ניתן לקבל מידע ולבצע פעולות בנוגע לשירותי הרשויות.
הסעות למוסדות חינוך
בהסעות תלמידים לבתי הספר בשורה של רשויות מקומיות קיימים ליקויים בטיחותיים העלולים לסכן את שלומם – מגלה שפירא, המציין שמשרדו כבר העיר על ליקויים אלו, אך הם לא תוקנו. על משרדי החינוך והפנים ומרכז השלטון המקומי לבחון את תקצובן של ההסעות, כך שהמימון שיינתן להן יהיה ריאלי. משרדי החינוך, התחבורה והפנים צריכים לוודא שהרשויות יקיימו את הנחיות הבטיחות הנוגעות להסעות, גם כאשר אלו מבוצעות בידי קבלנים חיצוניים.
על משרד החינוך לפעול ביתר שאת לביצוע צעדי פיקוח ובקרה הדוקים מול הרשויות המקומיות בנושא הסעות תלמידים, לרבות ביצוע ביקורות על חברות ההסעה, במטרה להבטיח שהרשויות המקומיות יקיימו מכרזים כדין, תוך הקפדה על קיום תנאי הבטיחות והבטחת שלומם וביטחונם של התלמידים המוסעים.
שפירא קובע: "ממצאי הבדיקה מצביעים על ליקויים וכשלים בהתנהלות הרשויות המקומיות בכמה תחומים, חלקם מהותיים: התקשרויות שלא כדין עם חברות ההסעה, בחלק מהמקרים בניגוד עניינים ותוך פגיעה בטוהר המידות. העסקת קבלנים שאינם עומדים בדרישות הבטיחות ובכשירות הנהגים וכלי הרכב המסיעים את התלמידים. כמו-כן, הועלו ליקויים בנוגע לאמצעי בטיחות בבתי ספר ולקיומם של מפגעי בטיחות בסביבת בתי הספר".