רכבת ישראל ממשיכה בהיערכות אינטנסיבית להפעלת רשת הרכבות בחשמל. ביום ראשון (20.3.16) יצאה חברת רכבת ישראל במכרז לרכישת קרונועים חשמליים דו-קומתיים ((Double Deck EMU. המכרז כולל רכש של 60 קרונועים חשמליים דו-קומתיים המהווים כ-330 קרונות, המכילים כ-33,000 מקומות ישיבה ומהווים גידול של כ-37% בצי הקרונות של רכבת ישראל, הכולל היום כ-520 קרונות. על-פי תוכניות הרכבת, הרכבות הראשונות מתוכננות להגיע ארצה בשנת 2019.
מיזל החשמול, בעלות של כ-12 מיליארד שקלים, הוא מגה-מיזם של רכבת ישראל ובעל משמעות תחבורתית ולאומית עצומה. יתרונות הפעלת הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בשיפור ההשפעה על הסביבה, בהגדלת מהירות הרכבות וקיצור משמעותי בזמני הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת ושדרוג יכולת ההאצה והבלימה.
בתקופה זו נמצא מיזם החשמול בשלב מעבר מתכנון ופרסום המכרזים לשלב המימוש שהחל השנה (2016). בשלב הביצוע נדרשות יכולות וניסיון ממומחים בארץ לצורך עבודות מול רשויות, ניהול קבלנים, עבודה מול חברות התשתית השונות, במיזם בקנה מידה עצום, הכולל הנחת תשתית חשמל לאורך מאות ק"מ של מסילת הרכבת.
הבחירה בקרונועים דו-קומתיים, המבוססים על טכנולוגיה שכוללת הנעה חשמלית בקרונות ללא צורך בהפעלתם על-ידי קטרים, נעשתה לאחר ניתוח מגמות שוק והתאמתן לפרופיל הנסיעה הנהוג ברכבת ישראל המאופיין בביקוש גבוה - תוך ניצול מירבי של הספקי התנועה האפשריים. טכנולוגיה זו מאפשרת ביצועי האצה ועצירה גבוהים וניצול שטח רציף מקסימלי לנוסעים.
במכרז צפויות להשתתף מספר חברות בינלאומיות הן מאירופה והן ממזרח אסיה אשר השתתפו בהליך RFI רחב שערכה הרכבת. בחירת החברה הזוכה צפויה להיות בסתיו 2016. מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי החברה עושה כל מאמץ על-מנת להסיר חסמים ולקדם את המיזם בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו.