|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

דוח המבקר על מערכת הביטחון

בניגוד לפקודות: חיילים אוספים תרומות ברשת <br>

שפירא דורש למצות את הדין עם ה"שנוררים" כספי תרומות משמשים לרכישת ציוד מבצעי מתחזה לתורם סייר ללא הפרעה ביחידות מסווגות
28/03/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 66ב (2016)   |   תגובות
האיחוד התעכב [צילום: יורם הירשפלד]

תחרות במקסיקו
אגודת הידידים של קרן לב"י במקסיקו הוקמה במאי 2012, על-רקע אי-שביעות רצון של חלק מהתורמים מפעילות אגודת הידידים של האגודה למען החייל, הפועלת אף היא באותה מדינה. ביוני 2012 הורתה ראש אכ"א דאז, אורנה ברבינאי, להפסיק את פעילות לב"י במקסיקו. במארס 2015 המשיכה קרן לב"י את פעילותה באמצעות אגודת הידידים שלה במקסיקו.

"נבנו מנגנוני בקרה"
משרד הביטחון מסר בתגובה, כי בתחילת השנה אוחדו האגודה למען החייל וקרן לב"י, מהלך אשר "ייעל וימקד את פעילותם הברוכה למען חיילי צה"ל, ויבטיח שכל תרומה תגיע על-פי סדרי עדיפויות נכונים לחיילים שבאמת זקוקים לה. כמו-כן נבנו מנגנוני בקרה בצה"ל ובמשרד הביטחון, שנועדו לפקח על שימוש נאות בתרומות, הימנעות מהתרמה ישירה של יחידות הצבא והפניית התרומות לרווחת החיילים ולא לרכש ציוד לחימה".

"האיחוד פתר את הבעיות"
האגודה למען החייל ולב"י מסרו בתגובה, כי האיחוד ביניהן פתר את רוב הליקויים שהועלו בדוח. כל הוצאות המינהליות והוצאות ההנהלה ממומנות מזה כתשעה חודשים ע"י משרד הביטחון, כך ש-100% מכל תרומה מגיעים לרווחת החיילים. עוד נמסר, כי בוטלה פעילותו של מרכז ההתרמה הטלפוני, אשר מימונו נעשה ע"י חלק ניכר מהתרומות.

בצה"ל קיימת תופעה נרחבת של חיילים המגייסים תרומות באמצעות האינטרנט, תוך הפרה מוחלטת של הפקודות האוסרות זאת. כך מגלה (יום ב', 28.3.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.

גורמים אלה גייסו סכומים ניכרים (לעיתים עשרות אלפי דולרים) אשר נועדו, בין היתר, לרכישת אמצעי לחימה (אמל"ח), כדוגמת אפודי מגן, יראורים (פנס שניתן להרכיבו על הנשק האישי) וביגוד. הכספים והציוד שגויסו במקרים אלה הועברו ישירות לחיילים שלא באמצעות האגודה למען החייל או לב"י, כפי שמחייבות פקודות צה"ל. תופעה זו החריפה במהלך מבצע צוק איתן. עוד נמצא, כי בחלק מהיחידות בצה"ל הוקמו קבוצות של הורי חיילים הפועלות לגיוס כספים עבור יחידות אלו.

שפירא מתריע, כי תופעה זו עלולה "לגרום לפגיעה בשוויוניות בין יחידות צה"ל וחייליו, לעורר לחצים בלתי ראויים למתן תרומות כלפי הורי החיילים וקרוביהם ולפגוע בשמו הטוב של צה"ל, כצבא שאינו אוכף את פקודותיו על חייליו, ואשר אינו יכול לספק את צרכיו הבסיסיים של חייליו. בנוסף לכך, הציוד הנרכש בתרומות אלה שלא באישור צה"ל עלול גם לעורר סכנות בטיחותיות. מה עוד שציוד לחימה ופריטים הנדרשים לפעילויות ליבה של הצבא, אמורים להיות מסופקים על-ידי צה"ל בעצמו".

שפירא קובע, כי על הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, וסגנו, אלוף יאיר גולן, לבחון בהקדם את ממדי התופעה ואת סיבותיה, לגבש דרכי פעולה כדי להגביר את המודעות של החיילים לנושא זה, ולעשות את הפעולות הנדרשות כדי לקיים פיקוח, אכיפה ואף ענישה למפרים את הפקודות בכל רמות הפיקוד.


קשר ישיר עם אגודת הידידים


למרות פקודות צה"ל והוראותיו האוסרות על קיום קשר ישיר בין חיילים לתורמים, ולמרות חוות דעתו של הפצ"ר דאז, אביחי מנדלבליט, קצינים בצה"ל קיימו במשך שנים קשר ישיר עם ארגון הידידים של צה"ל בארה"ב, תוך שהם מפרים את ההוראות. בין היתר, דיווחו קציני צה"ל ישירות לארגון הידידים בארה"ב על סטאטוס התקדמות פרויקטים הממומנים בכספי תרומות שגייס הארגון. "על צה"ל לבחון תופעה זו על מכלול היבטיה ואת דרכי הטיפול בה על-מנת לעקרה מן השורש", קובע שפירא.

עוד מגלה הדוח, כי צה"ל מימן מכספי תרומות הקמת פרויקטים ורכישת פריטי ציוד בתחום הרפואה, שנועדו להצלת חיים ולטיפול בנפגעים, אף שעל-פי הוראות אכ"א (אגף כוח אדם), התרומות נועדו לרווחת החייל ולא למימון אמצעים הדרושים לצה"ל לצורך פעילותו השוטפת. לדברי שפירא, על אכ"א לקבוע בדחיפות בשיתוף יחידות צה"ל והגופים המתרימים תוכניות שנתיות ותוכניות רב-שנתיות לשימוש בכספי התרומות בהתאם לסדרי העדיפויות של צה"ל, בכל התחומים שבהם צה"ל מסתייע בכספי תרומות.

הדוח חושף מקרה חמור במיוחד: ביוני 2014 כתב אחד מקציני היחידה הצבאית שליד קרן לב"י לראש מינהלת התרומות באגף כוח האדם, כי בחודש הקודם פנה אליו אדם שהציג עצמו "כבעלים של כסף גדול, שברצונו לייעד לתחום רפואת החרום במדינת ישראל, ובין יתר הגופים הרלוונטיים גם לצה"ל". אותו אדם סיפר לקצין, כי ביקר לאחרונה במספר יחידות מובחרות (שייטת 13, יחידה 669, "שלדג", בה"ד 10), וכי נפגש גם עם מנכ"ל מגן דוד אדום. הקצין ציין, כי בבירור שערך עם מנכ"ל מד"א עלה, כי המסמכים שמסר אותו אדם על העברת כספים למד"א היו לכאורה מזויפים. כך נוצר שאותו אדם "הסתובב חופשי במספר יחידות בצה"ל, וקיבל לידיו חומרים ללא מעורבות כלשהי של קרן לב"י". בפועל אותו אדם לא תרם כסף לצה"ל, מעיר המבקר.


עיכובים במיזמים מכספי תרומות


הדוח עוסק גם באגודה למען החייל ובלב"י, ובין היתר מוסר, כי האגודה שילמה בשנים 2014-2012 לחברת טלמרקטינג שגייסה תרומות עמלה של למעלה מ-40% מהסכומים שגייסה, ואילו היתרה הופנתה גם היא ברובה למימון מנגנון האגודה ולא לרווחת החיילים. ואילו לב"י הוציאה באותן שנים למעלה מ-3.5 מיליון שקל בשנה למימון יחידה צבאית הפועלת לצידה; גם כספים אלו נלקחו מכספי התרומות. כל זה נעשה בלא שקיפות נאותה, תוך חשש לפגיעה קשה בתדמיתו של צה"ל ובהתרמה עבור חייליו.

רק ביולי 2015, ארבע שנים לאחר פרסום המלצות הוועדה הציבורית לבחינת פעילות האגודה למען החייל בראשות אריה מינטקביץ, וכשנה וחצי לאחר המועד שקבע מנכ"ל משרד הביטחון דאז ליישום המלצותיה, יישם המשרד את ההמלצה העיקרית בדבר הקמת ארגון חדש, שתחת ניהולו יפעלו שני גופים נפרדים לטיפול בתרומות: גוף אחד שיעסוק בגיוס תרומות, וגוף שני - תפעולי - שיעסוק במימוש התרומות ובהפעלת מתקני הנופש ובתי החייל.

בשנים 2012 ו-2013 התגלו באגודה למען החייל שישה מקרים של התנהגות עובדים שחרגה מנורמות מקובלות של מינהל תקין וטוהר מידות. האגודה טיפלה אומנם באותם מקרים, אך בלא שהיו לה נהלים או הוראות בנוגע לדרכי הטיפול בהם. רק בינואר 2015 פרסמה האגודה נוהל לטיפול בתלונות, אך הוא אינו מפרט את הדרך הראויה לטיפול בתלונות מסוגים שונים, את התבחינים שעל פיהם ניתן יהיה לקבוע באילו מקרים נדרש לדווח לוועד המנהל של האגודה, ואת הכללים בנוגע לטיפולה בהמלצות של בודק חיצוני, במקרה שהיא מינתה כזה.

שפירא מצביע על ליקויים גם בפרויקט "אמץ לוחם": הקשר הישיר בין התורמים ליחידה עומד בניגוד לפקודות צה"ל, והיחידות נבחרות לקבלת תרומות בלא בדיקת התרומות שקיבלו בעבר (וכך מקופחות יחידות אחרות).

עוד אומר שפירא, כי עיכובים של צה"ל בהקמת מיזמים מכספי תרומות, שכבר נקבע תאריך יעד להקמתם, עלולים לפגוע בתחושת האמון של התורמים במערכת ההתרמות לצה"ל וליצור אצלם תחושות אכזבה, ולפגוע ברצונם לשוב ולתרום לחיילי צה"ל. לכן על צה"ל להקפיד על עמידה בלוחות הזמנים בכל הקשור להקמת מיזמים שמקורם בכספי תרומות.
מערך ההתרמה לחיילי צה"ל / דוח מבקר המדינה
חיילים ובני משפחותיהם אוספים תרומות בניגוד לפקודות; עיכוב ניכר באיחוד האגודה למען החייל וקרן לב"י; הוצאות תקורה גבוהות של שני הארגונים

תאריך:  28/03/2016   |   עודכן:  28/03/2016
איתמר לוין
+ליקויים בנושאי ליבה בביה"ס למודיעין
16:16 28/03/16  |  אריאל י. לוין   |   לרשימה המלאה
מפקד בה"ד 15 הוא גם ראש מחלקת הדרכה במיפקדת קצין מודיעין ראשי - ולמעשה מפקח על עצמו  ▪  אין תורת מודיעין בסיסית
(ללא עבודת מטה)
+רפאל מפרה שיטתית את חוק המכרזים
16:13 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החברה מתקשרת שוב ושוב עם אותם מומחים חיצוניים, בלא לקיים מכרז ותוך פגיעה בעקרונות התחרותיות והשוויוניות  ▪  המנכ"ל ידידיה יערי התקשר בצורה כזו עם חברה שהייתה מועדפת עליו
(400 מומחים חיצוניים [צילום: רפאל])
+משרות בחו"ל: מנכ"ל משהב"ט מחליט לבדו
15:55 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ליקויים חמורים באיוש משרות במשרד; ייתכן שיש לבטל מינויים פגומים  ▪  בכירים עברו מצה"ל למשרד הביטחון בניגוד לנוהלי המשרד  ▪  גבר שהגיע שני במכרז הועדפה על האישה שבמקום הראשון
(הראל. "פגיעה באמון הציבור" [צילום: מן הטלוויזיה])
+לעקור את הבנייה הבלתי-חוקית ביו"ש
15:54 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נהרסו רק רבע מהמבנים הבלתי-חוקיים, הן הישראלים והן הפלשתינים  ▪  סימון לא נכון של אדמות המדינה פוגע בקניין הפרטי  ▪  אין יחידה לאכיפה פלילית של עבירות בנייה
(אין אכיפה [צילום: AP])
+ליקויים חוזרים על עצמם למרות התחקירים
15:50 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאפיינים דומים למקרי חטיפות החיילים מאז שנת 2000  ▪  ממצאי תחקירים נמסרים לתקשורת למרות שהחוק מחייב להטיל עליהם חיסיון
(שליט. כמו בעבר [צילום: AP])
+חיילים מקבצים מתורמים גם ציוד לחימה
15:47 28/03/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: מינויים מבוצעים בלא מכרזים  ▪  ליקויים חוזרים בצה"ל למרות התחקירים - כולל בנושא חטיפת חיילים  ▪  משרד הביטחון מאייש משרות בכירות בניגוד לנהליו-שלו
("תמונת מצב עגומה" [צילום אילוסטרציה: קורינה קרן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בניגוד לפקודות: חיילים אוספים תרומות ברשת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"ממצאי הביקורת מציגים תמונת מצב עגומה ביותר, ולפיה קצינים וחיילים מקיימים מגע ישיר עם תורמים, ומעורבים בגיוס ובקבלה של תרומות בכסף ובפריטים שונים, ובהם אף ציוד לחימה; כל זאת בניגוד לפקודות ולהוראות וללא פיקוח ובקרה של צה"ל". כך אומר (יום ב', 28.3.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון.
28/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
המועצה המקומית זכרון יעקב עתרה לבג"ץ נגד מבקר המדינה, יוסף שפירא, ונגד שלושה עובדים במועצה שקיבלו מן המבקר צווי הגנה בשל היותם חושפי שחיתויות. אותם צווי הגנה כללו הוראה של המבקר למועצה המקומית לשלם לחושפי השחיתות שכר של שנה עד שלוש שנים אם לא ימשיכו לעבוד במועצה.
15/03/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מזהיר מפני פוליטיזציה של השירות הציבורי, ומבקש מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות בכמה חודשים דיון שלדעת שפירא מחזק מגמה זו.
10/03/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוד מבט על הפרק החמור והמטלטל בנוגע להתנהלות המשטרה, בדוח מבקר המדינה בנושא מצלמות המהירות הממצאים מלמדים על עומק הריקבון המוסרי בו שרויה המשטרה, על כל דרגיה
26/02/2016  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בחודשים פברואר-מאי 2013 צולם רכב משטרתי חמש פעמים נוסע בכבישי ירושלים במהירות מופרזת: ארבע פעמים במהירות 128-99 קמ"ש בכבישים שהמהירות המותרת בהם עד 70 קמ"ש, ופעם אחת במהירות 108 קמ"ש בכביש שהמהירות המותרת בו עד 80 קמ"ש. בגין עבירות אלו הונפקו שלושה כתבי אישום ושתי הודעות קנס.
24/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il