התופעה של בינוי בלתי חוקי ביהודה ושומרון, הן בקרב המגזר הישראלי והן בקרב המגזר הפלשתיני, והבעיות בתחום הפיקוח והאכיפה בנושא זה קיימות זה שנים רבות, והגיעה העת לטפל בהן ביסודיות ובנחישות כדי לעקרן מן השורש ולהבטיח את שלטון החוק באזור ואת הסדר הציבורי ושלום הציבור. על ראש הממשלה,
בנימין נתניהו, ושר הביטחון, משה יעלון, לוודא את תיקון הליקויים העולים בדוח.
כך אומר (יום ב', 28.3.16)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון. הדוח מצביע על אכיפת חסר משמעותית בתחום התכנון והבנייה ביהודה ושומרון, הן במגזר הישראלי והן במגזר הפלשתיני. הוא מגלה, כי בשנים 2013-1997 איתרה יחידת הפיקוח 13,481 מקרים של בנייה בלתי חוקית במגזר הפלשתיני ו-6,605 מקרים במגזר הישראלי, ומתוכם הרסה היחידה במרוצת אותן שנים 3,813 מקרים במגזר הפלשתיני (28%) ו-1,807 מקרים במגזר הישראלי (27%). על כך אומר המבקר, כי שיעור האכיפה הנמוך "מהווה פגיעה קשה בשלטון החוק ובשוויוניות כלפי החוק. הדבר גם מעלה חשש כבד של פגיעה משמעותית בהרתעת מפרי חוק בתחום זה בפרט ובאכיפת החוק ביו"ש בכלל".
עוד נמצא, כי המינהל האזרחי אינו הורס חלק ממקרי הבנייה הבלתי-חוקית הנמצאים בסדר עדיפויות גבוה להריסה. זאת בניגוד למדיניות האכיפה המוצהרת, שאותה אישרו הרמות הממונות, ובלי שנערך על כך דיון אצל הגורמים המוסמכים. המינהל האזרחי והיחידה גם אינם מקיימים בקרה נאותה על קידום רישומם במערכת הממוחשבת של מקרי הבנייה הבלתי-חוקית הנמצאים בסדר עדיפויות גבוה לאכיפה למעמד המאפשר את הריסתם, וכן אינם מקיימים בקרה נאותה על העיכובים במימוש הריסות.
ביו"ש אין גוף המופקד על חקירת עברות של תכנון ובנייה במישור הפלילי. על-אף החלטת שר הביטחון מדצמבר 2013 על הקמתה של יחידה לניהול חקירות פליליות של עברות על דיני התכנון והבנייה ביו"ש, הרי שבמועד סיכום הביקורת יחידה כזו טרם הוקמה.
אין פיקוח בשטח C
המינהל האזרחי אינו מקיים פעולות פיקוח ואכיפה בשטחי C על הבנייה הפלשתינית בשטחים שבהם יש תוכניות מתאר מאושרות. המינהל האזרחי אינו מקיים פיקוח לאורך תקופה ארוכה על חלק מהבנייה הישראלית שבמסגרת תוכניות מתאר מאושרות, ואינו מקיים פיקוח ואכיפה על בתים רבים אשר נבנו במרוצת השנים במספר יישובים ישראלים ביו"ש באופן בלתי חוקי, חלקם על אדמות פרטיות ללא היתר בנייה ואף ללא תוכניות מתאר מאושרות.
קביעת הגבולות של אדמות המדינה ביו"ש לא התבססה על סימון בשטח ועל מיפוי מדויק, ועובדה זו יצרה פערים ניכרים וחוסר התאמה בין מפות ההכרזה ההיסטוריות לבין השטח. בהסתמך על מפות הכרזה ותעודות ההכרזה ההיסטוריות, אישר המינהל האזרחי תוכניות מתאר אשר על בסיסן ניתנו היתרי בנייה ונבנו מבנים בתחומי ההתיישבות הישראלית, והממונה הקצה את המקרקעין הנמצאים בתחומי מפות ההכרזה ההיסטוריות, לרבות מקרקעין פרטיים שנכללו בהם, בין היתר לגופים העוסקים בהתיישבות ביו"ש.
כעת, משהחל תיקון הטעויות שנעשו בסימון מפות ההכרזה, כאמור, נפגעת זכות הקניין של תושבים ישראלים, שבתום לב רכשו בתים או זכויות במקרקעין באותם שטחים שבתחומי היישובים הישראלים, שנגרעו מגבולות ההכרזה ההיסטוריים. בכך, למעשה, מונצח המצב הקיים והוא אף מחריף.
בהקשר זה מדגיש שפירא: "משרד מבקר המדינה ער לעובדה, כי סוגיית שיטת רישום זכויות המדינה במקרקעין שברשותה ביו"ש היא בעלת היבטים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים רגישים. לאור זאת, סבור המשרד, ראוי ששרי הביטחון, המשפטים והבינוי ינסו להבטיח ככל הניתן הסדרה מיטבית של רישום אדמות מדינה. זאת, בין היתר, כדי לצמצם את הפגיעה בזכויות הקניין של תושבי יו"ש, פלשתינים וישראלים, ואת הנזקים הכספיים לקופת המדינה העלולים להיווצר כתוצאה מכך".
סכנה מתחנות דלק פיראטיות
הפיקוח של המינהל האזרחי בחופי הרחצה בים המלח באמצעות פקחי יחידת הפיקוח, לוקה בחסר ועלול לסכן את שלום הציבור. זה שנים שהמינהל האזרחי מנסה להסדיר את העברת האחריות בתחום הפיקוח והאכיפה על אתרי הרחצה המורשים למשרד הפנים, אך עד מועד סיום הביקורת הדבר לא צלח.
בשטח C קיימות 118 תחנות דלק, מתוכן 17 מוסדרות כחוק, 25 בהליכי הסדרה ו-76 בעלות תיקי בנייה בלתי חוקית ביחידת הפיקוח. אף שהמינהל האזרחי התחייב בפני משרד מבקר המדינה כבר בשנת 2004 לטפל בנושא הפיקוח והאכיפה על תחנות הדלק, הוא טרם הפעיל פעילות אכיפה, וזאת חרף הסכנות המרובות הנובעות מפעילותן הבלתי-חוקית של תחנות דלק אלו.
שפירא קובע: "על המינהל האזרחי לקבוע נוהלי עבודה בנוגע למכלול פעילויות הפיקוח והאכיפה הכרוכות בנושא הבנייה הבלתי-חוקית. על מתאם פעולות הממשלה בשטחים ועל ראש המינהל האזרחי לשפר את הבקרה על כלל מקרי הבנייה הבלתי-חוקית הכשירים להריסה, ואשר נמצאים בסדר עדיפויות גבוה, אך עדיין לא נהרסו, ובהתאם לצורך - להחיש את הריסתם. יש לגבש מדיניות סדורה לטיפול כולל בתופעה, ולהכין תוכנית מפורטת לאכיפת החוק כנגד מקרי הבנייה הבלתי-חוקית ולהעלותן להחלטת הדרג המדיני.
"על המינהל האזרחי למלא את תפקידו כסמכות אזרחית בתחום התכנון והבנייה, ולאכוף את קיומו של הצו בדבר תכנון ערים, וזאת כדי להבטיח שהבנייה בהתיישבות הישראלית ביו"ש תיעשה בהתאם לחוק ולתוכניות המתאר שקיבלו תוקף. יש להשלים את הקמתה של היחידה שתעסוק בהיבטים הפליליים של הבנייה הבלתי-חוקית".