חברת רפאל מפרה בצורה שיטתית את חוק חובת מכרזים כאשר היא שוכרת מומחים חיצוניים. כך קובע (יום ב', 28.3.16)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא, בדוח השנתי שלו על מערכת הביטחון. רפאל שוכרת מדי שנה 400 מומחים חיצוניים, ומשלמת להם למעלה מ-40 מיליון שקל בממוצע.
שפירא אומר: "בדוח ביקורת זה הועלו ליקויים רבים, חלקם חמורים, בתהליכי הבחירה וההתקשרות של רפאל עם מומחים. באופן גורף ונרחב, רפאל לא הקפידה על ניהול התקשרויות תחרותי ושוויוני, והעדיפה ככלל ספקים מסוימים על פני ספקים פוטנציאליים אחרים. הדבר מעיד על 'היד הקלה' שבאישור ההתקשרויות עם מומחים ברפאל. מדובר בהתנהלות בלתי תקינה, שאין לקבלה.
"ממצאי דוח זה מעידים על כשל בהתנהלות הנהלת רפאל בכל הנוגע להתקשרויות שערכה עם מומחים. מקורו של הכשל במידה רבה בפיקוח ובבקרה לקויים של הגורמים הבכירים בהנהלת רפאל ובחטיבות העסקיות על תהליכי בחירת המומחים וההתקשרויות עימם, כל אחד בתחום אחריותו. גם בפעילות של דירקטוריון רפאל נמצאו ליקויים הנוגעים לפיקוח ולבקרה על יישום התוכניות להתקשר עם מומחים ועל קביעת מספרם.
המבקר רואה בחומרה
"מבקר המדינה רואה בחומרה את הפגיעה של רפאל בעקרונות השוויון וההוגנות בתחום המכרזים שבין מתחרים פוטנציאליים, העולים מחוק חובת המכרזים ומהתקנות, את ההתקשרויות שרפאל מבצעת בניגוד לתקנות ולנהלים שהיא עצמה קבעה, ואת כישלון הבקרות הפנימיות ברפאל שנועדו למנוע ליקויים כמתואר".
הליקויים מתחילים מהצמרת: מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל.)
ידידיה יערי, החליט להתקשר עם חברה ספציפית לבדיקת השינוי המבני בחברה. הוא קיבל לכך את "ברכת" הדירקטוריון, לפני שהוועדה לבחירת מומחים תפעוליים דנה בחלופות לשירותי המומחה. על-פי הוראת המנכ"ל, קיבלה החברה 45,000 שקל באפריל 2013, חודש לפני שהחלה העסקתה המאושרת למשך שנה. עד מועד סיום הביקורת (נובמבר 2014), הנהלת רפאל כלל לא בדקה מה קיבלה בתמורה.
ועדת המכרזים בהנהלת רפאל עשתה שימוש בלתי סביר בתקנות בכך שנתנה מראש "אישורים" גורפים, המהווים לדברי רפאל פטורים תקופתיים ממכרזים, לכל העסקות להתקשרות עם מומחים, שיתקיימו במשך שלוש שנים. זאת, במקום לאשר בוועדות המכרזים פטור ממכרז לכל מומחה ומומחה בהתאם לעילות שנקבעו בתקנות. בחלק מן המקרים כלל לא ניתנו פטורים ממכרזים, וכמעט תמיד אפילו לא התבקשו פטורים כאלה. גם כאשר הוגשו בקשות, הרי שבמקרים רבים הן לא נומקו; חלק מן המומחים נשכרו לפני שהבקשות להעסקתם אושרו, ו/או בלי הסכמי התקשרות והתחייבויות לשמירת סודיות. מומחים קיבלו מיליוני שקלים בלא מקור תקציבי.
המבקשים גם אישרו
מגישי הבקשות להתקשרויות עם חלק ניכר מהמומחים נמנו עם מאשרי הגשת הבקשות לוועדות לבחירת מומחים. אותם מאשרי הגשת הבקשות נמנו עם הגורמים המאשרים את ההתקשרויות בוועדה זו ובוועדת המכרזים לבחירת מומחים. התנהלות זו אינה תקינה נוכח קיומו של
ניגוד עניינים בין התפקידים השונים שמילאו אותם גורמים. הוועדות לבחירת מומחים דנו בבקשות להתקשרות עם מומחים, אף על-פי שמגישי הבקשות לא כתבו במרבית הבקשות מה היו ממצאי בחינת חלופות מחוץ לרפאל לקבלת שירותי המומחה, או מדוע לא נמצאו חלופות כאלו.
שפירא קובע בפרק המסקנות: "על העוסקים ברכש מוטלת החובה והאחריות להיות ערים לכל התקנות והנהלים המחייבים ולדבוק בהם. על רפאל להפיק לאלתר לקחים נדרשים מדוח זה, להקפיד על קיום הליך שוויוני ותחרותי בבחירת מומחים, לשפר משמעותית את תפקוד מנגנוני הפיקוח והבקרה על תהליכים אלה, ולרענן בקרב עובדיה את התקנות והנהלים הרלוונטיים לרכש בכלל ולרכש שירותי מומחה בפרט. בכלל זה עליה להקפיד על יישום ההוראות המחייבות בכל הנוגע להגשת הבקשות להתקשרויות, לפעילות הוועדות לבחירת מומחים וועדות המכרזים, ולהעסקת המומחים אך ורק לאחר אישור ההתקשרויות עימם כנדרש, כריתת ההסכמים והוצאת ההזמנות".