הביקורת על בית המשפט העליון לא תרתיע את שופטיו - אומר (יום ב', 4.4.16) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון,
אליקים רובינשטיין, אשר כתב את חוות הדעת העיקרית בבג"ץ מתווה הגז. הוא דיבר בכנס לשכת עורכי הדין.
רובינשטיין אמר: "פשיטא שמותר לבקר, השאלה היא איך אתה אומר את זה והאם אתה מתלהם. אני לא רוצה להיכנס לביטויים שבהם השתמשו גורמים במערכת הפוליטית. היו בימים האחרונים אמירות מסוג 'שופטים לא ראויים, 'שופטים הזויים'. הרי אותנו לא ירתיעו; נמעל בתפקידנו אם לא נעשה את זה. תבקרו בצורה הוגנת, על העניין".
נשיא בית המשפט העליון לשעבר,
אהרן ברק, נשאל האם שופטי בג"ץ עוברים את גבולות ההתערבות. הוא השיב, כי המשפט הקונטיננטלי - בניגוד למשפט האמריקני - אינו מכיר בעיקרון של "העדר שפיטות". לדעתו, מאחר שהממשלה פועלת מכוח החוק, הרי שבהעדר חוק - אין ממשלה. אבל למדינה יש שיקול דעת רחב, וככל שהיא פעלה כדין - אין מקום להתערבותו של בית המשפט.
הוא המשיך: "בית המשפט לא יכול לומר שזה לא שפיט; מי הסמיך אותו לומר את זה? המקרים הלא-שפיטים צריכים להיות מעטים ככל האפשר, משום שאחרת זהו מצב של כל דאלים גבר, וכך הממשלה תוכל לפגוע בזכויות של הפרט. לכן אני בעד הרחבת השפיטות ככל שאפשר, למרות שגם אני פסקתי שלא הכל שפיט".
ח"כ
ציפי לבני תקפה את השרה
איילת שקד, באומרה שביקורתה על בית המשפט העליון בעקבות מתווה הגז, מהווה ניסיון לפגוע במי שמגנים על הדמוקרטיה. יו"ר ועדת החוקה, ח"כ
ניסן סלומינסקי, הגיב: "אם יש תחושה שבית המשפט הפך לבית המחוקקים - מותר להגיד את זה. לפעמים הקווים נחצים, מותר שתהיה ביקורת ומותר שיהיה דיון; זו מהות הדמוקרטיה".
היועץ המשפטי לממשלה,
אביחי מנדלבליט, אמר, כי מותר למתוח ביקורת על בית המשפט העליון, "אבל ברור שחייבים מוסדית להגיד בקול ברור שהפסיקה הזאת מחייבת, גם אם יש שר שלא מסכים. הדברים לא כאלה שונים כפי שזה הוצג פה", אמר בהתייחסו לרמזים כאילו הוא חולק על ביקורתה של שקד על בג"ץ. הוא הדגיש, כי הדבר ברור גם לממשלה, הבודקת כיצד להגיע למתווה שיקיים את פסק הדין.
שופט בית המשפט העליון,
יצחק זמיר, אמר שמעולם לא היו התקפות רבות כל כך ובוטות כל כך של הדרג המדיני על בית המשפט העליון. "עבדתי יחד עם ארבעה שרי משפטים, וכולם הבינו שתפקידם המרכזי הוא להגן על בית המשפט; היום גם זה איננו", טען.
לדבריו, "שר שנוהג בתבונה - מושל. בית המשפט והיועץ המשפטי לא פוגעים במשילות. אם המשילות היא הפקרות - אז כן: הם מונעים הפקרות. אבל לממשלה יש רק הסמכויות שהחוק נותן לה, אחרת זו אנרכיה או דיקטטורה. במשטרים טוטליטריים השר קובע לעצמו מה מותר לו". עוד אמר זמיר, כי בית המשפט במדינות אחרות מתערב הרבה יותר מאשר בישראל, ומי שאומר אחרת - אומר למעשה שהממשלה תוכל לעשות ככל העולה על רוחה.