"הפקיד אינו צריך להתיירא מהיועץ המשפטי, אלא לפעול בגדרי הדין". כך אומר (יום ג', 5.4.16) שופט בית המשפט העליון,
נעם סולברג, בדברו בכנס לשכת עורכי הדין.
סולברג היה בדעת מיעוט ולפיה יש לדחות את העתירות נגד מתווה הגז, ונתפס כמודל של שופט דוגמתו תבקש השופטת
איילת שקד למנות בשנה הבאה לבית המשפט העליון. הוא גם אמור להיות נשיא בית המשפט העליון בשנים 2032-2028.
סולברג פתח באומרו: "טעות לסבור שעל הצדק והמשפט מופקדים רק המשפטנים. ערכים כאלו צריכים להיות טבע שני אצל כל אדם. אנחנו לא רוצים פקידים רפים, שמעבירים את התיקים שעל שולחנם הישר ליועץ המשפטי. אנחנו רוצים פקיד עם ראש גדול, שמפעיל שיקול דעת וגם מן המשפט אינו מניח את ידו.
"צריך לחזור למונח שנשכח: מיצוי הליכים. דילוג על הרשות המינהלית ופנייה הישר לבית המשפט היא הליך בוסרי. נסיונות לקיצורי דרך גורמים לעיתים קרובות להארכתה וגורעים מההחלטה המינהלית. פנייה הישר לבית המשפט פוגעת בהפרדת הרשויות, כי עורך הדין מטעם המדינה תופס את מקומו של הפקיד. המשפטן הוא שחקן משנה; השחקן המרכזי הוא הפקיד הנוגע בדבר, אל לו לעורך הדין לבוא בנעליו".
"משפטיזציה יכולה להיות יוצרת"
סולברג הוסיף: "השאיפה היא שעקרונות המשפט והצדק יהיו טבועים אצל כל אחד ואחד מאיתנו. הפקיד אינו צריך להתיירא מהיועץ המשפטי אלא לפעול בגדרי הדין. הפרקליט אינו צריך להיתפס כמטיל אימה על הרשות; הם מסייעים לרשות ומכוונים אותה כיצד לפעול במסגרת החוק.
"לעיתים יש תחושה שאקטיביזם שיפוטי הוא הידוק הפיקוח על הרשות, וריסון שיפוטי פירושו שהרשות יכולה לעשות הכל. אבל משפטיזציה אינה בהכרח מדכאת. היא יכולה להיות יוצרת, ברוח הכלל התלמודי 'כוחא דהיתרא עדיף'. הכוונה היא, שכאשר יש ספק הלכתי או משפטי, קל יותר לברוח למחוזות האיסור. בשביל להתיר צריך כוח וביטחון, כי הכל יכולים להחמיר.
"במשפט המינהלי, ברירת המחדל עלולה להיות להחמיר עם הרשות, כי היא רשאית לעשות רק מה שמותר לה בחוק - ולכן במצבי עמימות הכל יכולים להחמיר. כדי להתיר לרשות לפעול על-פי רצונה, צריך אדם להיות בטוח שתזה המשפטית שלו צודקת.
"ביקורת המגבילה ומצמצמת את יכולת הרשות לפעול, יש בה פחות מן החידוש מאשר זו שמאפשרת לה לפעול, כי הכל יכולים להחמיר. תזה משפטית המתירה לרשות לפעול, זקוקה לביטחון ולשכנוע. צריך להפרות את הרשות המינהלית ולסייע לה לבצע את תפקידה. הגבול הזה של האקטיביזם השיפוטי לא נחצה ולא ייחצה. אין לתת לפתולוגיה להשתלט ולא החריג יקבע את הכלל".
"רוב הפקידים ישרים"
סולברג הדגים: "רשות מינהלית רוצה לגבש רפורמה בגלל חידושים טכנולוגיים, ובגלל החדשנות אין תקדימים משפטיים. קל לפרקליט ולבית המשפט לומר: אינכם רשאים לפעול. נכון יותר לגבש תזה לפעולה, בה ייקבע מה היא רשאית ומה אינה רשאית לעשות".
לסיכום אמר סולברג: "לא נעלם מעיני שההיתרא מתירה רסן ופותחת פתח לשחיתות. אבל לא המשפטיזציה עיקר. הצבת מבקר על גבי מבקר תגדיל את הסיכויים לתפוס מושחתים, אבל תפחית את הסיכוי שפקידי הציבור יטמיעו את הערכים. רוב רובם של פקידי הציבור הם ישרים. במקום 'שב ועל תעשה' כדי להיות על הצד הבטוח, עדיף 'קום עשה' כדין".