"אנו בונים בחיפה ובאשדוד שני נמלים חדשים, לצד הנמלים הקיימים. הקמת נמל ליד נמל תביא לתחרות שתשביח את שני הנמלים, תגרום להורדת מחירים ותביא לשיפור השירות עבור המשתמשים בנמל ולהגדלת נפח הפעילות". כך אמר שר התחבורה, ישראל כ"ץ, במהלך סיור שערך (יום ב', 9.5.16) באתר ההקמה של נמל המפרץ בחיפה.
כ"ץ הוסיף כי נמל חיפה הקיים ישודרג בדיוק כפי שהבטיח, ויהיה באותה הרמה של הנמל החדש. לדבריו, הנמל יחובר לרכבת העמק ההיסטורית, שתתחיל לפעול באוקטובר השנה. "אחתום על צו שכל התובלה מנמל חיפה מזרחה תהיה רק דרך רכבת העמק. זאת אומרת שהנמל הקיים הולך להגדיל את נפח הפעילות שלו בצורה משמעותית", אמר כ"ץ.
שר התחבורה הוסיף כי נמל חיפה יהיה השער למזרח וישמש גשר יבשתי בין הים התיכון למדינות המפרץ וירדן. "אפקח אישית על כך שמחירי השימוש בנמל יהיו אטרקטיביים, זאת כבר לא תיאוריה, זה הולך לקרות, אנחנו הולכים לייצר אפשרות לירדנים והטורקים לאסוף את הסחורות מאזור בית שאן למדינותיהם". אמר כ"ץ והוסיף, כי לא יתאפשר יותר אחסון חומרים מסוכנים ומזהמים מעבר לתפעול לוגיסטי רגיל.
השר סייר באתר ההקמה של נמל המפרץ בלווית צמרת
משרד התחבורה וראשי העיריות בקריות. התלוו אליו בין השאר ראש עיריית חיפה, מנכ"ל משרד התחבורה מנהל הרשות והנמלים, מנכ"ל חברת נמלי ישראל ומנכ"לי רשות שדות התעופה,
רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל.
ראש עיריית חיפה,
יונה יהב, אמר כי הקמת נמל המפרץ תחזק את מעמדו של הנמל הצפוני ותמנף את הכלכלה בצפון הארץ, "חיזוקו של מטרופולין חיפה הודות לפעילויות ההיסטוריות שמוביל משרד התחבורה בראשותו של השר כ"ץ, ופרויקטים בהם רכבת העמק ונמל המפרץ, יניבו פירות עוד שנים רבות, יבססו את כלכלת העיר וימצבו את חיפה כמטרופולין של הצפון", הוסיף יהב.
מנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י), שלמה בריימן, ציין כי חנ"י מקדמת במקביל ובאינטנסיביות שני נמלים חדשים, נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד. יצוין כי בינואר 2015 יצא לדרך הפרויקט להקמת נמל המפרץ בחיפה. במאי 2015 נחתמו החוזים להפעלת הנמלים החדשים- נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ. הייתה זאת אבן דרך היסטורית ברפורמה שמוביל השר כ"ץ לשינוי פניו של ענף הנמלים בישראל - הקמת נמלים חדשים ופתיחת הענף לתחרות, התייעלות ושיפור רמת השירות. רפורמה שמפירותיה ייהנו היצואנים, היבואנים, התעשיינים, הספנות והציבור הרחב.
מאז מתקדמות העבודות להקמת הנמלים החדשים, שני מיזמי תשתית מהגדולים במשק שעל הקמתם אחראית חברת נמלי ישראל אשר ניהלה את התכנון והאישור הסטטוטורי והשלימה את מכרזי ההקמה וההפעלה. העבודות הימיות להקמת נמל המפרץ מתבצעות על-ידי חברה משותפת של החברות הישראליות אשטרום ושפיר אשר זכתה במכרז ההקמה הבינלאומי.