הנהלת התעשיה האוירית וארגון העובדים של החברה חתמו (יום ד', 24.8.16) על הסכם קיבוצי חדש, המהווה רכיב מרכזי בתוכנית הצמיחה של התעשיה האוירית, ובבסיסו הקטנה בהיקפי כוח אדם ועלויות שכר, לצד הודעת החברה על כוונתה להתאים את המבנה הארגוני שלה לשינויים בסביבה העסקית ולבצע השקעה מוגברת בפעילויות שיווק, מו"פ ותשתיות.
ברקע לחתימת ההסכם נמצאת ההתמודדות של התעשיה האוירית בשנים האחרונות עם התחרות הגוברת בשווקים ועם שינויים מרחיקי לכת בהם, בעיקר בתחומי פעילותה האזרחיים. לאור זאת, החליטה הנהלת החברה, בתיאום עם ארגון העובדים, על מהלך ארגוני מקיף לשיפור היעילות והגדלת כושר התחרות שלה, על-מנת לעמוד ביעדיה העסקיים ולייצר ערך ללקוחותיה ולבעלים. ההסכם נחתם בשל לנוכח הסכמת הצדדים כי על החברה להתייעל ולהאיץ את הצמיחה והרווחיות על-מנת להבטיח את עתידה ואת עתיד עובדיה.
ההסכם שנחתם כולל מספר רכיבים מרכזיים:
- פיטורים של 730 עובדים קבועים במסלולי פרישה שהוסכמו - פנסיה מוקדמת או פיצויים מוגדלים - זאת בנוסף לקבוצת עובדים שאינם קבועים. צפויה פרישת גיל של מאות רבות של עובדים נוספים במהלך השנים הקרובות.
- הסכמת העובדים להפחתת עלויות שכר לכלל העובדים והמנהלים בחברה, כולל בין היתר: גמול שעות נוספות, דמי הבראה, חופשה שנתית ושי לחג.
- דחייה למשך 3 שנים של יישום הסכם השכר הציבורי שנחתם במשק.
בנוסף, סוכם בין ההנהלה לארגון העובדים כי החברה תבצע התייעלות ארגונית ומבנית, הכוללת איחוד כפילויות ופונקציות שונות והקטנת עלויות תקורה, לרבות ייעול המטות לרוחבה של החברה, במטרה להגביר יעילות תפעולית. החברה הודיעה גם כי תגביר את השקעותיה בתחומי השיווק והמו"פ המהווים את ליבת הפעילות בכל הקשור למכירות ולביצועים העסקיים, החיוניים לקידום החדשנות ופריצה לתחומים חדשים.
במסגרת החתימה על ההסכם הוסדרו גם טענות משרד האוצר על חריגות שכר לכאורה בחברה, תוך שסוכם על שינויים והתאמות בחברה בנושאי שעות עבודה המזכות בתשלום שכר והחזרי הוצאות מסוימים, והתקבל אישור האוצר בעניין מיצוי הבדיקה ויישוב המחלוקת בנושא.
יוסי וייס, מנכ"ל התעשיה האוירית, אמר עם חתימת ההסכם: "התעשיה האוירית הינה החברה הביטחונית הגדולה והמובילה בישראל, הפועלת בליבת ביטחון המדינה וכלכלתה. בסיסה איתן, אך היא מתמודדת עם אתגרים מורכבים מבית ומחוץ. הנהלת החברה החליטה לבצע את המהלכים האסטרטגיים הנדרשים על-מנת לשמר את מובילותה ולהתאימה לתנאי השוק המשתנים".
אהוד נוף, מזכיר ארגון העובדים של התעשיה האוירית, אמר: "על-מנת שנוכל להמשיך לתרום לביטחון מדינת ישראל וכלכלתה ולהמשיך לפרנס כ-50,000 משפחות, הסכים ארגון העובדים ללכת לצעדי הבראה קשים שיבססו את יכולות החברה ואיתנותה הפיננסית. לצערנו איננו נתמכים ע"י המדינה כמו חברות ביטחוניות אחרות. המחיר שנשלם בהסכם הצמיחה הוא יקר. אנו נאלץ להיפרד מחלק מחברינו לעבודה שהתעשיה האוירית היא ביתם והעובדים הנשארים יוותרו בתקופת ההסכם על חלק מתנאי העבודה שלהם, וזאת כדי לשקם את החברה".