|
חניכי מכינה קדם-צבאית [צילום: משרד הביטחון]
|
|
|
|
|
משרד הביטחון מפרסם (יום א', 29.8.16) נתונים מעודדים על עלייה משמעותית בהשתתפות בני-נוער במכינות הקדם-צבאיות. אם בעבר עולם המכינות היה בעיקר "שייך" לציונות הדתית, הנתונים שנחשפים היום לראשונה מראים כי המכינות הכלליות והמעורבות הפכו פופולריות בקרב בני-נוער בשנים האחרונות.
לאור הביקוש הגבוה ייפתחו השנה שתי מכינות חדשות, האחת בגבעת חביבה והשנייה במכללת בית-ברל. בסך-הכל עתידים להתחיל בעוד כשבוע וחצי את שנת המכינות כ-3,600 בני נוער שישתלבו בכ-54 מכינות בכל רחבי הארץ. המכינות מותאמות לכל צרכי האוכלוסייה. ישנן מכינות ייעודיות לעדה הדרוזית, מכינה למגזר החרדי, מכינות לעולים, מכינות דתיות לבנים ובנות ועוד.
מהנתונים עולה כי משנת 2008 ועד היום נרשמה עלייה של 94% בכמות המשתתפים בכלל המכינות הקדם-צבאיות, כ-47% מתוכם במכינות הכלליות והמעורבות. עמיקם סבירסקי, ראש האגף הביטחוני-חברתי במשרד הביטחון אמר: "הנוער צמא לנושא, על כל מקום פנוי במכינות הכלליות והמעורבות, מתמודדים עשרות בני-נוער. הם מחפשים את המסגרת הנכונה שתכין אותם לשירות משמעותי בצה"ל". חביבה סלומון, ראש היחידה לנח"ל ומכינות, הוסיפה כי "מה שבעיקר מעודד זו העובדה שנושא המכינות עובר מ'פה לאוזן', אין לנו תוכנית שיווקית אגרסיבית למכינות. זה מעיד על כך שהעשייה בשנה הזו כל כך משמעותית, ומשאירה רושם עמוק על בני-הנוער והם פשוט מעבירים את זה הלאה".
השפעת המכינות על נכונות בני-הנוער לשרת שירות משמעותי מורגשת ביתר שאת בצבא: מעל 80% מהבנים שלמדו במכינה הגיעו לשירות קרבי, לעומת כ-45% מקרב בנים שלא למדו במכינה. גם ביציאה לקצונה מובילים בני המכינות, כשכ-20% מכלל הבנות שהשתתפו במכינה קדם-צבאית יצאו לקצונה, לעומת כ-6% אחוזים בלבד מהבנות שלא השתתפו במכינות. נתונים דומים בקרב הבנים: כ-11% מבני המכינות הכלליות יצאו לקצונה לעומת כ-5% בלבד מיצוי לקצונה בקרב חיילים שלא השתתפו במכינות.
במהלך השנה נחשפים חניכי המכינות לארבעה תחומי ליבה עיקריים. התוכנית החינוכית, המשלבת תכנים של: מנהיגות, מורשת קרב, חיזוק הזהות היהודית, יזמות חברתית, ציונות ועוד. התחום השני הוא ההכשרה לשירות, הכולל בתוכו פעילויות התורמות לחיזוק החוסן הנפשי לקראת השירות, וכן פעילויות כושר גופני התואמות את הדרישות של צה"ל. כמו-כן לומדים החניכים הרבה על רוח צה"ל, על דילמות ערכיות ומוסריות בשירות הצבאי, עוברים הכנות מנטליות והתמודדות עם מצבי קיצון. הנושא השלישי בו עוסקים במכינות הוא התפתחות אישית וקבוצתית, נושא שבא לידי ביטוי במגורים המשותפים, בחדר-האוכל, בניהול תקציב חודשי ועוד. לבסוף בוחרים החניכים פרויקט מעורבות חברתית ותרומה לקהילה באזור שבו נמצאת המכינה, כאשר לרוב ניתנת להם יד חופשית ליזום פרויקטים ולבחור את מקום ההתנדבות. ניתן לראות 'מכיניסטים' רבים המתנדבים בבתי סיעוד, מרכזי קשישים, ליווי של נוער מתקשה, פעילויות בשכונות מצוקה ועוד.