תל אביב-יפו היא העיר הראשונה בישראל שתיישם את האכיפה בנתיבי התחבורה באמצעות מצלמות אוטומטיות. האכיפה תיכנס לתוקף ב-1 במרס 2017, כאשר בנתיבי התחבורה הציבורית ברחבי העיר הותקנו כ-25 מתוך 75 המצלמות המתוכננות.
מצלמות האכיפה יצלמו 24 שעות בזמן שהנת"ץ פעיל. הצילומים יועברו ישירות למרכז השליטה המאויש בפקחים מוסמכים שיצפו בנעשה ויבצעו אכיפה בגין שימוש שלא כדין בנתיבי התחבורה הציבורית. הקנס אשר עומד על כ-500 שקלים יישלח בדואר רשום ישירות לבעל הרכב. ברחובות בהם תבוצע אכיפה כנגד נסיעה בנת"צים הוצב שילוט המעדכן את הנהגים.
בתל אביב-יפו קיימים מעל ל-45 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית ב-31 רחובות, כאשר בעשור האחרון נוספו כ-20 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית. הפיכת הרחובות לנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית מתבצעת כחלק מתוכנית מקיפה של
משרד התחבורה והרשויות המקומיות לייעול מערך האוטובוסים והתחבורה ולשיפור איכות החיים והסביבה של תושבי מטרופולין גוש-דן.
נשיא איגוד לשכות המסחר,
אוריאל לין, שלח בשבוע שעבר מכתב לשר התחבורה ישראל כ"ץ, שר התחבורה, בו ביקש לבחון שוב את נחיצותם של נתיבי התחבורה הציבורית. על-פי הנתונים מיחידת המחקר באגף החטיבות הענפיות של איגוד לשכות המסחר, כ-64% מהנוסעים בכבישי ישראל עושים זאת ברכב פרטי או דו-גלגלי, ורק 36% מהציבור משתמשים בתחבורה ציבורית, כולל רכבות.
לדברי לין, "ברור שמול תנופת הגידול במספר הרכבים הפרטיים, כבישי הארץ נעשים צפופים ופקוקים יותר, מה שמשפיע על זמן הנסיעה ההולך ומתארך, הוצאות השימוש ברכב גדלות וכן איבוד זמן פנוי ושעות עבודה. כיום הנת"ץ מחמיר את תופעת הפקקים בתוך כבישי הארץ וגם בכבישי המטרופולין. עולה השאלה האם אכן מוצדק, נוכח המשקל של המשתמשים ברכב הפרטי לעומת המשתמשים בתחבורה הציבורית, להחמיר את בעיית התנועה בכבישים ברכב הפרטי למען המשתמשים בכבישים בתחבורה הציבורית. שני שלישים מהמשתמשים ברכב פרטי נעים בתנאים מחמירים יותר למען שליש המשתמשים בתחבורה ציבורית".
ראש עיריית תל אביב-יפו,
רון חולדאי: "אין ערך לנתיב התחבורה הציבורי אם נוסעים בו כלי רכב פרטיים ואוטובוס לא יכול לנסוע מהר יותר. אני מברך על כך שלאחר שנים בהן אנו דורשים אכיפה או העברת סמכויות לידנו - הדבר סוף-סוף יוצא אל הפועל. התחבורה הציבורית היא המפתח והיא העתיד לאיכות החיים. בתל אביב-יפו יש כ-45 קילומטר נתצ"ים ואני מאמין שבאמצעות האכיפה נגיע למציאות שבה אנשים יתחילו לכבד את הנת"ץ ובאופן שיעצים את התחבורה הציבורית ויפחית את השימוש ברכב פרטי. עם זאת, נתיבי תחבורה ציבורית בתוך העיר אינם העיקר ולצערי עד היום אין נתיבי תחבורה ציבורית רציפים בדרכים הבין עירוניות המביאות את מיליון היוממים הנכנסים לעיר מדי יום ויוצרים את הפקקים והעומסים הכבדים. רק באמצעות הוספת נתיבים ייעודים לתחבורה הציבורית בדרכים הבין עירוניות ניתן יהיה להגיע לשיפור גם בהיבט זה".
מיטל להבי, סגנית רה"ע ת"א-יפו הממונה על תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות: "חלוקת זכויות הדרך צריכה לבטא צדק חלוקתי במרחב ולכן, לחמישים נוסעים באוטובוס מגיעה עדיפות על פני הנהג ברכב פרטי. ואם נתצ"ת אז שילמת! כי מעכשיו האכיפה על הנת"צים תהיה קלה ויעילה באמצעות מצלמות שילכדו את העבריינים בקליק. יש לזכור שמטרת האכיפה היא להעלות את הסטנדרטים של התח"ץ לא רק העלאת המהירות אלא גם שיפור התדירות, הזמינות, השירות והחדשנות. אני מצפה ממשרד התחבורה שיבצע מהלכים משלימים לתיעדוף התח"ץ גם בכבישים בין-עירוניים ולתוספת תשומות כדי לתגבר את הענף. בסופו של יום תחבורה ציבורית היא זכות בסיסית ומפתח לשוויון הזדמנויות כלכלי וחברתי ועלינו לפעול להנגשתה וליעילותה".
- הרחובות בהם הותקנו המצלמות: אבן גבירול, אלנבי, נמיר, בן יהודה, דיזנגוף, העלייה, המלך ג'ורג'.
- מס' נתיבי התחבורה הציבורית בעיר: 31