|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מהפכה בכשרות: השגחה אלקטרונית בעסק קטן <br>

ארגון מחדש במערך ההשגחה: ניתוק התלות בין בעלי העסקים למשגיחים באמצעות הצבת מצלמות והאחדת נהלים בכל רחבי הארץ המשגיחים: 5,000 מאיתנו יפוטרו
27/04/2017  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
בקר על כל 12 חנויות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הרבנות הראשית לישראל הכריזה (יום ה', 27.4.17) על ארגון-מחדש בנושא מערך הכשרות בישראל: רפורמה חדשה שגיבש הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב דוד לאו, מבקשת להוביל למהפך משמעותי במערך הכשרות בישראל, הן בעצם הפיקוח הכשרותי, והן בהוזלת המחירים לעסקים, בהאחדת נהלים ובמגוון רחב של סעיפים נוספים שיסייעו בשדרוג ובתיקון מערך הכשרות.

על-פי התוכנית, תינתן האפשרות לעשרות אלפי עסקים, מתחומי המזון כמזנונים, מסעדות, בתי קפה, פיצריות, דוכני פלאפל ומקומות בהן מוגש אוכל לסועדים, לבחור באחד משני מתווים של השגחה: השגחה אלקטרונית (מתווה מוזל) ומתווה נאמני כשרות.

בעסק שבעליו יבחר במודל השגחה אלקטרונית, יבוטל הצורך במשגיח הכשרות הצמוד למקום העסק, וכחלופה תותקנה במקום מצלמות שתאפשרנה גישה למשגיחי כשרות לצפות מרחוק, בכל עת, במטבחי בית העסק ובמחסנים, ובכך לפקח באופן רציף אחר מצב הכשרות בבית העסק.

במסגרת חלופה זו, כל בעל עסק שיהיה מעוניין להצטרף למתווה "השגחה אלקטרונית" יציב מצלמות במטבח, במחסנים ובמקום הכנת האוכל בעסק וזאת לצורך פיקוח מרחוק על תהליך הכנת המזון. בעל עסק זה לא יצטרך להמשיך בהעסקת משגיח כשרות קבוע לעסק, אלא ימנה 'נאמן כשרות', עובד מתוך העסק עצמו שיבצע בפועל את הפעולות הנחוצות בענייני הכשרות, כדוגמת ברירת אורז, הפרדת ביצים, ניפוי קמח וכדומה. עבודתו של הנאמן, שימונה על-פי החלטתו של בעל העסק, ובהסכמת הרב המקומי, תפוקח אלקטרונית על-ידי משגיח כשרות בחיבור מרחוק אל מצלמות, שתאפשרנה פיקוח הדוק בשידור חי ומוקלט, ובכך לוודא את תקינות ההליכים הכשרותיים בבתי העסק וזאת בגיבוי של בקרי כשרות, בקר אחד לכל 12 חנויות, שיפקחו פיזית מטעם המועצה הדתית - האזורית. הבקרים יסיירו בין בתי העסק השונים לפיקוח אקראי. מערכת המצלמות תחובר למערכת החדשנית "שירת הים", המאפשרת בדיקה ומעקב אחר עבודת בקרי הכשרות האלקטרוניים, ותוודא כי אכן מבוצעת בקרה ראויה על כשרות העסקים.

בקרי הכשרות יחתמו על כתב התחייבות לשמירת סודיות ושלא למסור מידע לאף גורם חיצוני, אלא להשתמש במצלמות לצורך בקרת הכשרות בלבד.

במתווה זה יופחת מספרם של משגיחי הכשרות, שכן באמצעות המצלמות ניתן גם לפקח במקביל על יותר בתי עסק ובכך לחסוך עלויות בהעסקת פחות משגיחים, וגם לשפר את רמת הכשרות בכך שביכולתם של משגיחי הכשרות לוודא בכל רגע נתון שבית העסק מתנהל בהתאם לכללי הכשרות.

בקרי הכשרות לא יקבלו את שכרם מבתי העסק. בעלי העסקים יעבירו תשלום למועצה הדתית וזו תעסיק את הבקרים כנותני שירות ולא כעובדי המועצה. באמצעות מתווים אלו, תנותק הזיקה הקיימת כיום בין בעל העסק למשגיח ויתבטל ניגוד העניינים המובנה שהיה עד היום באופן העסקת המשגיחים.

בעלי עסקים, שמסיבות כאלו ואחרות לא יהיו מעוניינים להצטרף למתווה ההשגחה האלקטרונית ולא יהיו מעוניינים בפיקוח באמצעות מצלמות, יפעלו, לפי החלטת הרב המקומי או באמצעות מתכונת של נאמני כשרות, אולם בפיקוח מוגבר של בקרי הכשרות, שיגיעו באופן אינטנסיבי יותר לביקורת בבית העסק. לחלופין, יוכלו להמשיך לפעול במתווה השגחה צמודה כפי שקיים היום, אך בשונה מהמצב הקיים - שכרם של המשגיחים לא ישולם באופן ישיר בין מבית העסק למשגיח, אלא בדומה למתכונת העסקת בקרי הכשרות כנתוני שירות חיצוניים למועצה, וזאת כדי למנוע את ניגוד העניינים ולנתק את הזיקה שבין המשגיחים לבעלי העסקים.

כמו-כן, בהמלצת הוועדה שמינה הרב הראשי, נקבע שיש להחיל נהלי כשרות אחידים בכל הארץ, לראשונה מאז הקמת מערך הכשרות, ואשר יחייבו את כל רבני הערים. דבר זה יאפשר לבצע התאמה מלאה של דרישות הכשרות בכל רחבי הארץ, לצורך קבלת תעודת כשרות לעסק. זאת בניגוד למצב כיום בו בכל עיר נוהגים נהלים שונים, דבר שיוצר חוסר ודאות וקשיים בהם נתקלים בעיקר בעלי רשתות המחזיקים סניפים בערים שונות ברחבי הארץ ועומדים בפני דרישות כשרותיות שונות בכל עיר ועיר, דבר שאינו מאפשר להם להתנהל בצורה אחידה מבחינת כשרות ואינו מאפשר להם לרכוש מוצרי מזון בצורה אחידה לכל הסניפים.

בה היו חברים, רב העיר פתח תקוה מיכה הלוי, ראש אגף הכשרות הארצית ברבנות הראשית הרב יעקב סבג, יועץ הרה"ר לענייני כשרות הרב אליהו מלול, יועמ"ש הרבנות עו"ד הראל גולדברג, מנהל יחידת האכיפה ברבנות הראשית הרב רפי יוחאי, ולשעבר מנכ"ל המועצה הדתית נתניה והרבנות לכשרות ארצית הרב ז'ילבר כהן, מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס, ומנכ"ל הרבנות הרב משה דגן.

הרב הראשי, שבחן את המלצות הוועדה שהקים וקיים התייעצויות רבות עם רבנים וגורמי מקצוע מישראל ומחו"ל בשנה האחרונה, הורה לגורמי המקצוע במשרדו, ובראשם מנכ"ל הרבנות הראשית, לרכז ולנהל את יישום המתווה כולו מול גורמי המקצוע הנוגעים בדבר ולתאם מול הכנסת את ביצוע תיקוני החקיקה הנדרשים, לצורך יישום המתווה החדש.

המשגיחים: נתנגד לרפורמה

ראשי ועדי משגיחי הכשרות תוקפים את ההמלצות ואומרים כי "מסקנות הוועדה החד-צדדית שהקים הרב הראשי הושגו מבלי שניתנה למשגיחי הכשרות נציגות כלשהי בוועדה. הרפורמה האמורה הולכת לבטל את תפקיד משגיח הכשרות ולשלוח כ-5,000 עובדים (משגיחים) הביתה - הרבה יותר ממספר עובדי התאגיד.

"גם הפתרון החלופי לפיו את ברירת הקטניות תבוצע על-ידי אחד מעובדי העסק הולכת להוריד את רמת הכשרות בבתי העסק. מכיוון שאף בעל עסק לא יבזבז זמן וכוח אדם מתוך צוות המסעדה על מה שבעיניו נתפס כ'מותרות', ובמקום שהעובד יעסוק ברירת קטניות - הבעלים ידאג להעסיק אותו בעבודות ניקיון וסידור סחורה. למותר לציין שתפקיד משגיח כשרות דורש ידע הלכתי רחב בנושאי כשרות המזון. וידע על ירקות נגועים, ומחובתו של המשגיח אף לעבור תקופת לימודים ובוחן שבסיומו מוענקת לו תעודת הסמכה.

"כלל לא ברור כיצד עובד בית העסק יהיה מצוי בטיב הלכות כשרות המזון. מה גם שבעיית ניגוד העניינים בין משגיח שמקבל משכורת דרך העסק רק מתעצמת אם ברירת הקטניות תבוצע בידי אחד מעובדי העסק. כמובן שמדובר על רדיפת ציבור עובדים שלם גדול ומאוגד. ומבלי לקיים עימם התייעצות כלשהי בטרם הרעת תנאיהם או שליחתם הביתה. לא יישאר מנוס להסתדרות אלא לצאת לשביתה כללית במערך המועצות הדתיות ומערכת הכשרות, כך שבמסגרת ההשבתה לא יהיה ניתן לאכול באף מסעדה בארץ עד לפתרון המשבר. זה הזמן של ההסתדרות שאנו המשגיחים חברים בה - לפעול למעננו בהתאם לשיקול דעתה המקצועי, ובימים הקרובים נשמע את דעתה ומה יהיו דרכי התגובה בניסיון לעצור את התוכניות שמסכנות את מעמד מערכת הכשרות בכלל ומשגיחי הכשרות בפרט", לשון התגובה.

  • עמותת כושרות: "אנו מברכים על כל שינוי שיפור והתקדמות של מערך הכשרות הממלכתי ברחבי הארץ. אנו שמחים שהוועדה קיבלה את עקרונות המלצותינו להפרדת משגיח-מושגח ונהלים אחידים בכל הארץ. עם זאת, פרטי הרפורמה המלאה לא התפרסמו במלואם, ולא ברור עדיין כיצד תתבצע הפרדת משגיח-מושגח, וכיצד יפעל מערך הכשרות המקוון. נמתין ונעקוב אחר פרסום כל פרטי הרפורמה ונסייע ככל הניתן למוסד הרבנות למלא את תפקידו".

  • הרב אהרון ליבוביץ: "הלחץ שלנו ממשיך להניב פירות, והמתווה של הרבנות הוא עוד ניצחון חשוב במאבק של ׳השגחה פרטית׳. את מה שברבנות הראשית אומרים שיתקנו בעתיד - ׳השגחה פרטית׳ כבר מיישמת בשטח מהיום הראשון. בעבר כבר שמענו מהרבנות הכרזות על רפורמות ונשמח לשם שינוי לראות גם יישום בפועל, אבל האמת חייבת להיאמר: כל עוד אין תחרות - לרבנות אין אינטרס אמיתי לתיקון הכשלים במערך הכשרות. רק פתיחה מוחלטת של שוק הכשרות לתחרות תוכל לשקם את הנזק המצטבר שברבנות הראשית גרמו לכשרות בישראל, ולכן נמשיך בפעילותנו בכל הכוח".
מתווה הכשרות - הרבנות הראשית לישראל / מצגת
מצגת הארגון מחדש במערך הכשרות בישראל (10 עמ')

תאריך:  27/04/2017   |   עודכן:  30/04/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהפכה בכשרות: השגחה אלקטרונית בעסק קטן
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תגובה סורית לתקיפה ישראלית? טיל פטריוט של צה"ל שוגר בערב (יום ה', 27.4.17) לעבר כלי טיס שחדר מסוריה לרמת הגולן. בצה"ל בודקים את תוצאות הירי ומה יורט.
27/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס לישיבה ראשונה את צוות השרים המיוחד שהוקם לצורך סיוע לניצולי השואה. בישיבה השתתפו שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן, שר הרווחה חיים כץ, שרת המשפטים אילת שקד, שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, סגן שר האוצר יצחק כהן, ראש רשות לניצולי השואה באוצר עופרה רוס ומנכ"ל "מרכז הארגונים לניצולי השואה בישראל" אבי רוזנטל.
27/04/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בג"ץ אוסר (יום ה', 27.4.17) לקיים הפגנות ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. השופטים קובעים, כי כאשר ניתן להפגין ליד משרדו של איש ציבור, חזקה שהרצון להפגין ליד ביתו מיועד "להפעיל לחץ על איש הציבור כדי להשפיע על שיקול דעתו או להרתיעו מביצוע תפקידו".
27/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הכלכלן אייל בן-שלוש (56), לשעבר המפקח על הביטוח, סיים (יום ד', 26.4.17) תשע שנות כהונה כדירקטור חיצוני בחברת הביטוח מגדל, הגדולה בענף. על-פי הוראות רשות ניירות ערך, אין אדם רשאי לכהן כדירקטור יותר מתשע שנים ברציפות. בן-שלוש היה בין היתר יו"ר ועדת הדירקטוריון לבחינת הדוחות הכספיים של מגדל.
27/04/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברות הגז המצריות EFAS ו-EGPC ישלמו לחברת החשמל 2 מיליארד דולר - קבע (27.4.17) בית המשפט העליון בשווייץ. חברת החשמל מדווחת, כי בית המשפט השווייצרי דחה את ערעורן של שתי החברות על פסק הבוררות של מוסד הבוררות הבינלאומי בפריז, שניתן בדצמבר 2015.
27/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il