|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

דוח מבקר המדינה

ליקויים בכשרות גורמים להתייקרויות מיותרות

ביקורת חריפה במיוחד על מערך הכשרות בירושלים: ייתכן שלא ניתן להסתמך עליו תופעה של הדרת נשים בין המשגיחים המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית כשלו בפיקוח על התחום
16/05/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 67ב (2017)   |   תגובות
פגיעה חמורה במינהל תקין

במערך הכשרות של המועצה הדתית בירושלים יש ליקויים כה רבים וקשים, עד שעולה החשש שמא לא ניתן להסתמך עליו - קובע (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

הפרק על הכשרות בדוח השנתי נכתב בינואר השנה, לפנעי שהרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, אישר רפורמה מקיפה בתחום האמורה לפתור בעיקר את בעיית ניגוד העניינים בה המשגיחים מקבלים שכר מבתי העסק המושגחים. עם זאת, הדוח של שפירא - העוסק גם בנושא זה - מצביע על שורה של כשלים חמורים אחרים, שחלקם גובלים בהונאת הציבור.

הממצאים על מערך הכשרות בעיר ירושלים מצביעים על פגיעה חמורה בסדרי המינהל התקין ועל הפרה בוטה של נוהל הכשרות, אומר שפירא. ההתנהלות הבלתי-תקינה של המועצה איפשרה מתן היתרים בעל-פה לעבודה נוספת של עובדיה בסיטונאות וללא הבחנה, ללא הענקת היתר מפורש ותוך עצימת עיניים מהנסיבות שנוצרו - בתי עסק משלמים עבור שעות השגחה שקרוב לוודאי אינן מבוצעות, או לפחות לא מבוצעות במלואן, כאשר במקביל, לנוכח המשרות הנוספות שעובדי המועצה מבצעים בהיותם גם משגיחים, ספק אם הם יכולים למלא את תפקידיהם במועצה באופן ראוי ומלא.

"בכך עושה המועצה הדתית ירושלים פלסתר את נוהל הכשרות, את הוראות חוקת העבודה ואת ההסכם הקיבוצי המחייב את עובדי המועצה הדתית. המועצה והעומד בראשה נותנים יד להפרה חמורה ושיטתית של סדרי מינהל תקין, עד כדי חשש להטעיה של בתי העסק והציבור הסומכים ידם על כשרות המזון ועל בתי העסק", קובע שפירא.

שעות השגחה פיקטיביות ותשלום במזומן

עוד קובע שפירא, כי הליקויים גורמים לעלויות מיותרות המגולגלות על כתפיהם של הצרכנים: קביעות דרישות כשרות חמורות רק ביישובים מסוימים, דבר הגורם לתחרות בין מעטים בלבד; יצירת חסמי כניסה למוצרים ויצרנים בכמה מועצות דתיות; אי-קביעת מפתח מחייב לשעות השגחה, על-פי מאפייני בתי העסק; שונות רבה ולא מוצדקת במספר שעות ההשגחה שנקבעו לעסקים דומים הפועלים באותו ענף; קביעת עלות שונה לשעת השגחה לעסקים מושגחים דומים; קביעת היקף שעות השגחה בלתי סביר למשגיח; העדר נוכחות של משגיחים בחלק ניכר מהזמן שנקבע להם והעדר פקוח על כך; גביית אגרות השגחה מבעלי עסקים במגזר הלא-יהודי.

לשיעור ניכר של משגיחים במועצות הדתיות ירושלים, נתניה ורחובות נקבע במצטבר, בכמה בתי עסק, היקף עבודה בלתי סביר לחלוטין - 24-12 שעות השגחה מדי יום; במועצה הדתית ירושלים 40 מתוך 412 משגיחים אמורים לעבוד יותר מ-16 שעות מדי יום, ומתוכם 16 אמורים לעבוד 24-20 שעות מדי יום. קיים חשש שמדובר בהקצאה כוזבת של שעות השגחה, ומשתמע מכך שבתי העסק נדרשו, כתנאי לקבלת תעודת הכשר, לשלם עבור שעות עבודה בהיקף שאינו ניתן לביצוע או שהסיכוי לביצועו המלא נמוך ביותר.

במקביל, מועצות דתיות שנבדקו אינן מפקחות על עמידתם של בעלי בתי העסק המושגחים בחובותיהם כמעסיקים כלפי המשגיחים. במועצות הדתיות ירושלים ונתניה שיעור ניכר מבתי העסק לא הפרישו לטובת המשגיחים מיסי חובה, הפרשות פנסיוניות, דמי חופשה ודמי הבראה. במקרים רבים שילמו בתי העסק המושגחים את שכר המשגיחים במזומן או בהמחאה בלי למסור להם תלוש שכר, תוך חשש לביצוע עבירות מס.

שפירא קובע: "תמונת מצב זו מעוררת חשש כבד, כי מדובר במצב נוח ומתאים לכל הצדדים. בתי העסק משלמים עבור שעות ההשגחה, אך היא נעשית באופן חלקי המאפשר להם גמישות ונוחות, והמשגיחים, האמורים לוודא כי בתי העסק מבטיחים את הכשרות הנדרשת, שותפים לרידוד היקף ההשגחה וזוכים להכנסה קבועה ושוטפת גם עבור שעות עבודה שלא בוצעו, על חשבון בתי העסק שבסופו של דבר 'מגלגלים' את ההוצאה לפתחו של הציבור. זהו מצב בלתי נסבל שיש בו משום פגיעה באמון הציבור בכל הנוגע לרמת הכשרות ולתפקודן של המועצות הדתיות".

ל-65% מהמשגיחים אין תעודות הסמכה

שיעור גבוה של עובדים ומפקחים במועצות הדתיות ירושלים ונתניה עובדים גם כמשגיחי כשרות, ללא היתר ובהיקפי שעות רחבים. היקף העסקתם של חלק מהמפקחים במועצות דתיות אלה כמשגיחים, הוא לעיתים חריג ובלתי סביר; עולה אפוא החשש שהם מקבלים שכר מבתי העסק ומהמועצות הדתיות עבור שעות שאינם מבצעים בפועל. הדבר עלול להעמידם במצב של ניגוד עניינים, ואף יותר מזה - לפגוע באמון הציבור במערך הכשרות ובמועצות הדתיות. מצב זה עלול לפגוע הן באיכות עבודת הפיקוח שלהם והן באיכות ההשגחה שלהם.

אף שכבר עברו יותר משש שנים מאז פרסם המשרד את נוהל הכשרות, ובו חלה חובת ההסמכה באמצעות מבחן הסמכה של הרבנות, ואף שבנוהל ניתנה למועצות הדתיות ארכה של חצי שנה להסמכת המשגיחים הוותיקים, רק 35% מהמשגיחים מחזיקים בתעודת הסמכה מהרבנות. מצב שבו שיעור הנשים מכלל משגיחי הכשרות הוא פחות מאחוז אחד, משמעותו הדרה של נשים מעיסוק זה, מוסיף שפירא.

המשרד לשירותי דת אינו מחזיק במידע ובכלים הנחוצים לו למימוש אחריותו לתחום ניהול הכשרות במועצות הדתיות ולצורך גיבוש תמונת מצב והערכת פעילותן של המועצות הדתיות בתחום זה, קובע שפירא. לאגף הכשרות ברבנות הראשית אין תוכנית עבודה שנתית וממילא גם הוא לא קבע יעדים מרכזיים שיש להשיגם. אין לו יכולת למלא את חובתו לפקח על פעילותן של מחלקות הכשרות בכל הקשור לפיקוח על הכשרות.

במקרים רבים, קובע שפירא, המועצות הדתיות אינן מקיימות את הדרישות שנקבעו בנוהל הכשרות. היקף התופעה כה נרחב, עד כדי כך שעולה ספק בנוגע למידת מחויבותן ליישום הוראות הנוהל. אי-ציותן של המועצות הדתיות לנוהל הכשרות גורם לחלק ניכר מהתופעות המתוארות בדוח, כגון: העסקה לא מאושרת של בעלי תפקידים בעבודה נוספת; העדר פיקוח על תשלום שכר המשגיחים; ניגודי עניינים בהעסקת משגיחים; העדר הסמכה של משגיחים; ועוד.

הפיקוח על כשרות המזון / דוח מבקר המדינה
ליקויים מתמשכים במערך הכשרות, כולל ניגודי עניינים ופגיעה באיכות ההשגחה

תאריך:  16/05/2017   |   עודכן:  16/05/2017
איתמר לוין
+המשטרה אינה ערוכה למאבק נגד הסייבר
16:06 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסיבות המרכזיות: קיצוצים בתקציב, תנאי העסקה בלתי תחרותיים, הפניית החוקרים למשימות אחרות ומבנה ארגוני מיושן ושגוי
(חקירות ללא תיאום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+האוצר ישקיע מיליארדים, הסוכנות תרוויח
16:05 16/05/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
עסקה שלומיאלית ענקית של כחלון וגלנט: המדינה תשקיע 2.2 מיליארד שקל בבניית 2,650 דירות ובמענקים לדיירים, ולא תקבל דבר בתמורה. הסוכנות תשקיע 530 מיליון שקל במיזם, ותגרוף רווח של 600 מיליון שקל; והכל - ללא מכרז
(כחלון וגלנט. ללא מכרז [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+המדינה והציבור הקפיצו את מחיר הגז
16:04 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דרישות רגולטוריות ולחצים ציבוריים הביאו לכך שחברת החשמל תשלם לשותפות תמר עד 1.5 מיליארד דולר יותר מן המתוכנן  ▪  בקרה חלקית בלבד של דירקטוריון חברת החשמל על המו"מ
(נוסחת הצמדה שונה [צילום: משה שי, פלאש 90])
+ניגוד עניינים חמור ליועמ"ש בביטוח הלאומי
16:04 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עו"ד עמוס רוזנצויג הוביל בלעדית הסכם עם חברת אליהו, במסגרתו ויתר הביטוח הלאומי על 35 מיליון שקל - למרות היכרותו האישית עם שלמה ועופר אליהו
(מור-יוסף. לא בדק [צילום: פלאש 90])
+מקורבי אריאל העבירו כספים לאנשיהם
16:02 16/05/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
שישה ממקורביו של אורי אריאל במשרד השיכון פעלו להעברת עד 110 מיליון שקל מתקציב המדינה לעמותות של מקורבים; חלקם פעילים בעמותות בעצמם המנכ"ל שלמה בן-אליהו לא קבע נהלים, והמקורבים עשו כרצונם בכספים
(אריאל. פיקוח באיחור [צילום: דרור הר מילר])
+נדחו הפרסומים והטענות נגד מירי רגב
16:02 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין יסוד לטענות על קשרים בינה לבין משרד פרסום שקיבל מהמשרד קמפיין ולא נמצאו חריגות בתחום המינויים ובמספר עובדי האמון בלשכתה
(רגב. הדלפות [צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90])
+המשטרה מפקירה את החקלאים לפושעים
16:01 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נזקים של עשרות מיליוני שקלים לא מביאים את המשטרה להקצות את כוח האדם והאמצעים הדרושים, ומספר כתבי האישום הוא רק 4.5% מכלל התיקים
(גניבות ענק [צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
+נמשכת ההפליה על-רקע מגדרי ועדתי
16:00 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה והפרקליטות אינן אוכפות את החוק לאיסור הפליה, והנחיה של היועץ המשפטי פוגעות גם היא ביישומו  ▪  הדרג הפוליטי מונע טיפול בהדרת נשים
(דרושה גישה חדשה [צילום: פלאש 90])
+חגיגת התשלומים של וכסלר ולולו
15:59 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עוזי וכסלר ושלומציון לולו קיבלו ממכללת עזריאלי כספים שלא הגיעו להם  ▪  ניצול לא יעיל של חדרי הניתוח  ▪  פיקוח לקוי על עמותות ואגודות עותומאניות
(פעלו בניגוד להוראות)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בכשרות גורמים להתייקרויות מיותרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רבנים זה שוחד
17/05/17 01:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
משרד השיכון העביר בשנים 2014-2013 סכום של 110 מיליון שקל לחטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית ולעמותות וגרעינים תורניים. חלק מהכספים הועברו, באמצעות שישה ממקורביו של השר דאז אורי אריאל, לעמותות וקבוצת התיישבות הקשורות אליהם - מגלה (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
16/05/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, דוחה (יום ג', 16.5.17) כמעט את כל התלונות והפרסומים נגד שרת התרבות והספורט, מירי רגב. בין היתר הוא קובע, כי לא נמצאו ראיות למינויים פוליטיים במשרדה ולקשרים בינה לבין משרד פרסום שקיבל עבודה מהמשרד.
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ממצאי דוח זה מעידים על חולשה אכיפתית, על אוזלת יד ועל העדר מענה מערכתי לבעיה אמיתית שהחקלאים עומדים בפניה חסרי אונים ונאלצים להתמודד עימה כמעט לבדם" - קובע (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על ההתמודדות עם הפשיעה החקלאית.
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
קבוצות רבות בישראל עודן סובלות מאפליה, למרות החוקים - כולל במישור הפלילי - שנועדו לשרש תופעה זו. כך קובע (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עוזי וכסלר ושלומציון לולו קיבלו ממכללת עזריאלי כספים שלא הגיעו להם ניצול לא יעיל של חדרי הניתוח פיקוח לקוי על עמותות ואגודות עותומאניות
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il