|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

המשטרה אינה ערוכה למאבק נגד הסייבר

הסיבות המרכזיות: קיצוצים בתקציב, תנאי העסקה בלתי תחרותיים, הפניית החוקרים למשימות אחרות ומבנה ארגוני מיושן ושגוי
16/05/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 67ב (2017)   |   תגובות
חקירות ללא תיאום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כישלון לאגף התקשוב בצה"ל
תחום התקשוב במערכת הביטחון הוא תחום ליבה בחזית הטכנולוגיה, והוא בעל חשיבות אסטרטגית משמעותית לפעילות צה"ל. בתחום זה קיימים שני פרויקטים מרכזיים, שפיתוחם נמשך כעשור ועלותם מאות מיליוני שקלים.

המבקר מצביע על ליקויים חמורים ברמת גופי המטה הכללי, אגף התקשוב ואגף התכנון, הנוגעים לאישור פרויקטים אלה, לניהולם השוטף ולפיקוח ולבקרה על מימושם בהתאם לתוכניות העבודה. לצה"ל אין נתונים מלאים על העלויות שהשקיע בפרויקטים, לרבות ביחס לתכנון וביחס לתרומה המבצעית; חלו דחיות משמעותיות, של שנים, בלוחות הזמנים; הצטברו פערים בתהליכים מבצעיים מרכזיים שבאו לידי ביטוי במבצע צוק איתן. גף התקשוב, הנושא באחריות הכוללת למימוש שני הפרויקטים, כשל בתפקידו.

נוכח הליקויים המשמעותיים שעלו בדוח ביקורת זה והפערים המבצעיים שעלו בפרויקטים, על המטה הכללי לבחון במבט מערכתי את שיטות הניהול של פרויקטי תקשוב מורכבים בהובלתו של אגף התקשוב ולהפיק את הלקחים הנדרשים, ובכלל זה בכל הנוגע לבקרה המטכ"לית עליהם, ולסמכויות שבידי אגף התקשוב ביחס לסמכויות שבידי הגופים והזרועות המעורבים בפרויקטים כאלה.

"המשטרה אינה ערוכה להתמודדות עם עבירות פשיעת סייבר מורכבות טכנולוגית" - קובע (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח המתפרסם ימים אחדים לאחר מתקפות האקרים קשות ברחבי העולם.

לדברי שפירא,"המשטרה נמצאת בפיגור ניכר בהתמודדות עם פשיעת סייבר מורכבת טכנולוגית. המשך פעילות המשטרה במתכונתה הנוכחית עלול להרחיב את הפערים במענה הניתן לפשיעה זו. קיימות תוכניות עתידיות לחיזוק יכולותיה בתחום פשיעת הסייבר, שהינן בעלות השלכות רוחב מורכבות ושיבשילו לאורך זמן. עם זאת, נדרשת פעולה נוספת כדי לענות על הליקויים שהועלו בדוח".

תקן היחידה הארצית לטיפול בפשיעת סייבר מנה שליש בלבד מהיקף כוח האדם שנדרש לצורך התמודדות עם הנושא. מבנה מערך הסייבר אינו מותאם להתמודדות עם פשיעת סייבר מתוחכמת טכנולוגית. המבנה הקיים משקף את פריסת המערך המבוזרת שהייתה קיימת במשטרה מאז שנת 2000, בעוד פשיעת הסייבר מחייבת מענה ריכוזי.

הרוב המוחלט של תשומות פעילות חוקרי מחלקי הסייבר במחוזות אינם מופנים לחקירת עבירות סייבר מתוחכמות טכנולוגית, שזהו ייעודם. פיקוד המחוז מַפְנה את מחלקי הסייבר לסייע לצוותי חקירה אחרים במחוז בטיפול בראיות שנתפסות במכשירים דיגיטליים כמו מחשב, טאבלט, טלפון חכם ומצלמה. אם המשטרה רואה צורך בתוספת חוקרים שיעסקו במיצוי ראיות דיגיטליות במחוזות בעבירות "קלאסיות", עליה לוודא שהדבר לא יבוא על חשבון התמקצעותם של חוקרי המחלקים שייעודם הוא עבירות סייבר מורכבות טכנולוגית.

המאפיין הגאוגרפי מהווה חסם לפעילות אפקטיבית של המשטרה, בכך שהטיפול בפשיעת סייבר נעשה בלא שהוקצו למשימה יכולות טכנולוגיות מתאימות. בעבר נוהלו תיקים ללא ראייה מערכתית של מספר המעורבים והנפגעים בתיק והיקף הפגיעה בהם וללא שיתוף בידע לגבי היבטים בינלאומיים. לנוכח השיוך הגאוגרפי מתקיימות חקירות מקבילות באותו תיק ללא תיאום בין היחידות החוקרות.

פחות תקציב, קשיים בגיוס

חוליית המטה בתחום הסייבר לא מיצבה את עצמה כגוף מרכזי ומוסכם של שיתוף ידע מול כלל היחידות החוקרות במערך, ולא פעלה להבטחת ממשק רציף וקבוע של העברת ידע במערך. בעקבות זאת פעלו היחידות החוקרות במנותק זו מזו, בלי להתעדכן בעניין יכולותיהן הטכנולוגיות או בעניין דרכי התמודדותן עם תיקי פשיעת סייבר. העדר ממשקי עבודה יעילים גרם נזק לראיות דיגיטליות עד כדי איבוד ראיות ופגיעה בתיקי חקירה.

אף שבשנים 2015-2013 מספר תיקי פשיעת הסייבר כמעט שהוכפל, צמצמה המשטרה בשנת 2016 את תקציב ההצטיידות של מערך הסייבר בשליש, כך שהיקף התקציב לרכש אינו מספיק לנוכח הגידול הניכר בדרישות השטח. ליחידות החוקרות חסרים אמצעים שדרושים לחוקרים לצורך טיפול בראיות; בתחנות קיים מחסור באמצעים טכנולוגיים שיאפשרו לאזרחים למסור ראיות דיגיטליות בעת הגשת תלונה בנוגע לפשיעת סייבר. החוסר בציוד גרם לחוקרים לרכוש ציוד בסיסי במאות שקלים על חשבונם.

קיים קושי לגייס כוח אדם למערך הסייבר בשל פערים בשכר שמוצע למועמדים למערך, בהשוואה לגופים מתחרים במגזר הציבורי והפרטי. בשל כך גיבשו המשטרה ומשרד האוצר בספטמבר 2015 טיוטת הסכם העסקה, ולפיו יוצע שכר גבוה בהרבה מהשכר המשולם כיום למועמדים "מומחים", אך עד ינואר 2017 לא הושג הסכם סופי. בהעדר תמריצים מתאימים, יש קושי של ממש בשימור כוח האדם בעל מומחיות טכנולוגית גבוהה בתחום פשיעת הסייבר שנקלט ביחידה הארצית, וקיים חשש מעזיבת כוח האדם האיכותי, שהוא עמוד התווך של המערך.

שפירא מסכם: "המבנה הפיקודי המבוזר של מערך הסייבר, העדרה של יחידה מרכזית והפרדת תחומי האחריות של גוף המטה למישור טכנולוגי נפרד מהמישור החקירתי - אין בהם כדי לתת מענה הולם לאתגרים שעימם נדרשת המשטרה להתמודד במסגרת הלחימה בפשיעה זו. תפיסת ההפעלה של המערך טעונה תיקון, שכן היא גובשה בהתאם למצב הפשיעה והאתגר הטכנולוגי שהיו בשנת 2000, ולא בהתאם למאפייניה הייחודיים של פשיעת סייבר שהתפתחו דרמטית מאז.

"אף על-פי שחל גידול ניכר בהיקף פשיעת הסייבר המתוחכמת טכנולוגית בשנים האחרונות, חל קיצוץ של ממש במענה התקציבי שהופנה לתחום זה במשטרה, באופן שאינו עונה על הצורך הבסיסי של המערך. קיצוץ זה מונע את ההתעצמות הנדרשת לשם התמודדות עם פשיעה זו, ואף גורם לבריחת מוחות מהמערך. לפיכך, במועד סיום הביקורת המשטרה אינה ערוכה להתמודדות עם עבירות פשיעת סייבר מורכבות טכנולוגית".

המשטרה אומרת בתגובה, כי רוב הדוח מתייחס לתוכניות ישנות שכבר אינן רלוונטיות, משום שבשנה שעברה הורה המפכ"ל רוני אלשיך שינוי בתפיסה, ואילו יתר ההמלצות כבר אומצו על ידה. בין היתר, מוסרת המשטרה, הוקם מטה סייבר וטכנולוגיה, ובשנה שעברה התקיימו תהליכים רבים בהיבטי כוח האדם, הטמעת נהלים והכשרות, העצמת מערכים והקמת חדשים בזירה הטכנולוגית הארצית ועוד. כמו-כן, הוקמו מספר מוקדי סייבר הפועלים 24 שעות ביממה, ומושקעים משאבים רבים במניעת עבריינות סייבר.


התמודדות משטרת ישראל עם פשיעת סייבר מתוחכמת / דוח מבקר המדינה
המשטרה אינה ערוכה כיאות להתמודדות עם פשיעת הסייבר - בשל קיצוצים בתקציב, תנאי העסקה בלתי תחרותיים, הפניית החוקרים למשימות אחרות וארגון מיושן
פתח דבר / דוח מבקר המדינה
מבוא לדוח מבקר המדינה, מאי 2017: סקירת עיקרי הממצאים

תאריך:  16/05/2017   |   עודכן:  16/05/2017
איתמר לוין
+האוצר ישקיע מיליארדים, הסוכנות תרוויח
16:05 16/05/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
עסקה שלומיאלית ענקית של כחלון וגלנט: המדינה תשקיע 2.2 מיליארד שקל בבניית 2,650 דירות ובמענקים לדיירים, ולא תקבל דבר בתמורה. הסוכנות תשקיע 530 מיליון שקל במיזם, ותגרוף רווח של 600 מיליון שקל; והכל - ללא מכרז
(כחלון וגלנט. ללא מכרז [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+המדינה והציבור הקפיצו את מחיר הגז
16:04 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דרישות רגולטוריות ולחצים ציבוריים הביאו לכך שחברת החשמל תשלם לשותפות תמר עד 1.5 מיליארד דולר יותר מן המתוכנן  ▪  בקרה חלקית בלבד של דירקטוריון חברת החשמל על המו"מ
(נוסחת הצמדה שונה [צילום: משה שי, פלאש 90])
+ניגוד עניינים חמור ליועמ"ש בביטוח הלאומי
16:04 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עו"ד עמוס רוזנצויג הוביל בלעדית הסכם עם חברת אליהו, במסגרתו ויתר הביטוח הלאומי על 35 מיליון שקל - למרות היכרותו האישית עם שלמה ועופר אליהו
(מור-יוסף. לא בדק [צילום: פלאש 90])
+ליקויים בכשרות גורמים להתייקרויות מיותרות
16:03 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ביקורת חריפה במיוחד על מערך הכשרות בירושלים: ייתכן שלא ניתן להסתמך עליו  ▪  תופעה של הדרת נשים בין המשגיחים  ▪  המשרד לשירותי דת והרבנות הראשית כשלו בפיקוח על התחום
(פגיעה חמורה במינהל תקין)
+מקורבי אריאל העבירו כספים לאנשיהם
16:02 16/05/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
שישה ממקורביו של אורי אריאל במשרד השיכון פעלו להעברת עד 110 מיליון שקל מתקציב המדינה לעמותות של מקורבים; חלקם פעילים בעמותות בעצמם המנכ"ל שלמה בן-אליהו לא קבע נהלים, והמקורבים עשו כרצונם בכספים
(אריאל. פיקוח באיחור [צילום: דרור הר מילר])
+נדחו הפרסומים והטענות נגד מירי רגב
16:02 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין יסוד לטענות על קשרים בינה לבין משרד פרסום שקיבל מהמשרד קמפיין ולא נמצאו חריגות בתחום המינויים ובמספר עובדי האמון בלשכתה
(רגב. הדלפות [צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90])
+המשטרה מפקירה את החקלאים לפושעים
16:01 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נזקים של עשרות מיליוני שקלים לא מביאים את המשטרה להקצות את כוח האדם והאמצעים הדרושים, ומספר כתבי האישום הוא רק 4.5% מכלל התיקים
(גניבות ענק [צילום: הדס פרוש, פלאש 90])
+נמשכת ההפליה על-רקע מגדרי ועדתי
16:00 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשטרה והפרקליטות אינן אוכפות את החוק לאיסור הפליה, והנחיה של היועץ המשפטי פוגעות גם היא ביישומו  ▪  הדרג הפוליטי מונע טיפול בהדרת נשים
(דרושה גישה חדשה [צילום: פלאש 90])
+חגיגת התשלומים של וכסלר ולולו
15:59 16/05/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עוזי וכסלר ושלומציון לולו קיבלו ממכללת עזריאלי כספים שלא הגיעו להם  ▪  ניצול לא יעיל של חדרי הניתוח  ▪  פיקוח לקוי על עמותות ואגודות עותומאניות
(פעלו בניגוד להוראות)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה אינה ערוכה למאבק נגד הסייבר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
16/05/17 20:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
"ממצאי דוח זה מעידים על חולשה אכיפתית, על אוזלת יד ועל העדר מענה מערכתי לבעיה אמיתית שהחקלאים עומדים בפניה חסרי אונים ונאלצים להתמודד עימה כמעט לבדם" - קובע (יום ג', 16.5.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על ההתמודדות עם הפשיעה החקלאית.
16/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
תת-ניצב גיא ניר מבקש לבטל את העמדתו לדין משמעתי ולהורות למשטרה להחזירו לשירות בתפקיד המתאים לדרגתו ולמעמדו. ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין, פנה (30.5.17) לבית המשפט המחוזי בירושלים, לאחר שהמפכ"ל רוני אלשיך אישר את ההליכים נגדו.
01/05/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
משטרת ישראל תשלם למאור פרץ פיצוי של 54,000 שקל על נזקים שגרמו שוטרים לביתו בעת חיפוש שערכו בו ביוני 2015 - קובע הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים.
27/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
העבריין עמיר מולנר גבר על המשטרה: שופטת בית השלום בתל אביב, מעין בן-ארי, זיכתה (יום ב', 24.4.17) את מולנר מאשמת הפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו.
24/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
סגן המפכ"ל לשעבר, ניצב בדימוס ניסים מור, נדון (יום א', 23.4.17) ל-400 שעות שירות לתועלת הציבור, לאחר שהודה בהטרדה מינית ובהפרת אמונים. מור גם חויב לפצות ב-10,000 שקל כל אחת משלוש השוטרות שהטריד.
23/04/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il