ועדת הארבעה, שהוקמה לפקח על נושא חילולי השבת בתחבורה, מבקשת (יום ב', 26.6.17) מ
משרד התחבורה לשלול היתרים שניתנו בעבר ל
תחבורה ציבורית בשבת מערים בהן מפעילות העיריות שירות הסעיות (שאטלים), כדי להפעיל על העיריות לחץ לסגור את השירות - הפועל כחוק.
לטענת ועדת הארבעה, במכתב ששלחה למנכ"ל משרד התחבורה
קרן טרנר-איל, תיקון 28 לפקודת התעבורה מאפשר לשר התחבורה את האחריות על שמירת התחבורה הציבורית, וברגע שהעיריות מפעילות תחבורה מטעמן בשבת הן מגבירות את מפלס חילול השבת הציבורית, ובסמכות השר לאזן זאת ולשלול היתרים בקווים הפועלים מטעם המדינה. מדובר בקווים הפועלים בשלוש הערים חולון, רמת השרון והרצליה - קווים 24, 89 של
חברת דן, וכן קווים 29 ו-247 של
חברת מטרופולין. כל הקווים האמורים פועלים בשבתות אחר הצהריים.
ועדת הארבעה מורכבת מחברי הכנסת מיכאל מלכיאלי, יואב בן-צור,
אורי מקלב ו
ישראל אייכלר. היא אינה יכולה לסגור את ההסעיות של העיריות, מאחר שאלה פועלות מכוח פקודת העיריות ולא נגבה עבורן תשלום, אך מבקשים ליצור מכבש לחצים על העיריות, כדי למנוע מהן את חילול השבת ואת הרחבתו לערים אחרות בישראל.
הח"כים גם מבקשים ממנכ"ל המשרד עדכון כיצד מתקדמת החקירה בעניין הפעלת הקווים הפיראטיים של אגודת "אף על פי כן" (נוע תנוע) ושל "תחבורה שיתופית ירושלמית" (שבוס) ושאלו האם הוחל באיסוף ראיות לצורך הגשת כתבי אישום. יצוין כי היום הצליחה שבוס לגייס מימון המונים להפעלת קו נוסף בחולון.
בלשכת ראש הממשלה נבהלו מפרסום המכתב, אחרי יממה סוערת בענייני דת ומדינה, ומיד מיהרו להודיע: "ראש הממשלה נתניהו מתנגד לשינוי הסטטוס קוו וביטול קווי תחבורה קיימים שפועלים בשבת".
חברת הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) מסרה בתגובה: "זוהי מתקפה משולבת על החילוניות בישראל - הח״כים החרדים מתעקשים להשאיר את ישראל בעוצר בכל מחיר, והניסיון הפאתטי שלהם לשים מקלות בגלגלים של כל יוזמה רק מוכיח את ההתקדמות האדירה שהציבור החילוני עשה בשנה האחרונה באמצעות יוזמות אזרחיות ועירוניות שמסיעות אזרחים בשבת על אפם ועל חמתם של הח״כים החרדים".
בתוך כך, הגישה חברת הכנסת
קסניה סבטלובה (
המחנה הציוני) הצעת חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. מדובר בהצעת חוק הדומה להצעות חוק דומות אחרות שחלקן נדחו וחלקן צפויות להידחות. סבטלובה מציעה להפעיל תחבורה ציבורית רק בשבת אך לא בחגים.