הוועדה לפניות הציבור קיימה (יום ה', 6.7.17) דיון מעקב בנושא פיצוץ המו"מ על סלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם. לפני ארבעה חודשים הצליחה הוועדה לחדש את המו״מ שהוקפא במשך שנה בין 'סיטיפס' לממשלה. זאת לאור פניות של אזרחים בקריית יובל ועיר גנים ונווה יעקב ומשפחות החולים בהדסה, שהלינו על חמש שנות עיכוב וסבל בסלילת הרכבת הקלה. הסכסוך הקפיא את העבודה ומקשה בעיקר על הגעה לבית החולים הדסה עין כרם. בדיון התברר כי הרכבת כבר הייתה אמורה לנסוע עד צומת ״המפלצת״ מזמן ויתעכב בשנתיים נוספות לאור פיצוץ המו"מ בגלל אי-הסכמות כספיות בסכומי עתק בין המדינה לבין חברת סיטיפס.
בלחץ הוועדה בדיון הקודם בסוף חודש יוני התבשרה הוועדה כי הושג הסדר עקרוני לסלילת הרכבת הקלה להדסה והוא ייחתם עד אמצע חודש יוני אך בדיון השבוע התברר כי שרי האוצר והתחבורה החליטו לעצור את הפרויקט להדסה ולנווה יעקב בגלל הוויכוח הכספי עם סיטיפס ושני הצדדים הודיעו על הפסקת המשא-ומתן. האוצר הודיע כי המסלול להדסה ולנווה יעקב ייכלל מעתה בקו הירוק שמתוכנן לעוד חמש שנים ועד אז לא תהיה רכבת קלה לציבור של מאות אלפי הנוסעים לשני קצות העיר.
בפתח הדיון אמר היו"ר ח"כ
ישראל אייכלר: "אנחנו לא מתכוונים להיכנס לשאלה מי מהצדדים צודק בויכוח העסקי והכספי או לא צודק. אנחנו מייצגים את האדם שעומד בתחנה ומחכה לרכבת המתמהמת להגיע זה עשור שנים. אם לא חוזרים למו"מ ולא מנסים להגיע להסדר, אנחנו מפסידים עוד כמה שנים לפחות וזה מצדיק את התערבותם של שר האוצר ושר התחבורה".
זוהר זולר, משנה למנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה, טען כי "בערב הפסח הגענו לפריצת דרך ונכנסנו לדיונים בעצימות גבוהה מאוד. קיימנו 126 מפגשים של ימים מלאים. שני הצדדים ניסו להגיע לניסוח ההסכמות אבל לא הצלחנו לגשר על הפערים הגדולים מדי שהתגלעו. כישלון הוא כישלון לשני הצדדים וזה סוף סיפור. אנחנו נמצאים היום בתהליך של מכרז להקמת הקו הירוק החדש באזורים נוספים. ביום ראשון פרסמנו שתחולת ההארכות והשלוחות של הקו האדום נכללים במכרז הקו הירוק - לסלילה, קרונות וכו'. במילים פשוטות המסלול להדסה ולנווה יעקב יחכו עד להשלמת המכרז והבנוי של הקו הירוק. ההערכה היא שהרכבת תפעיל את השלוחות וההארכות רק באמצע 2022 אם הכל ילך כשורה".
גם נציג משרד האוצר אליאס מטר סירב להצעה לחדש את המו"מ על הקטעים של הדסה ונווה יעקב: "פנינו לקווים העתידיים בירושלים. המכרז לקו הירוק וההארכות לקו האדום. המכרז מתוכנן להתפרסם בתחילת 2018. בחירת זוכה תהיה בערך לקראת סוף 2018 וב-2020 תחילת עבודות".
ירון רביד מנכ"ל סיטיפס אמר שאין טעם בחידוש המו"מ לאור עמדת האוצר: "יש לא מעט שכונות שתשתית הגישה של הרכבת אליהן מוכנה כבר היום - נווה יעקב, קריית יובל, קריית מנחם ועוד. יכולנו להפעיל רכבת כבר בשנתיים הקרובות ולא בעוד חמש שנים. אבל המדינה החליטה אחרת וזו זכותה. המו"מ לתחושתנו בשבועיים האחרונים לא היה ענייני. המדינה סירבה לארכה של שבועיים שביקשנו, למרות שבעבר הקפיאה את המו"מ לכמעט שנה. קשה לראות איך היא מבטלת את המכתב שהוציאה וההתניות שהתנתה. נתמודד במכרז של הקו הירוק".
לאחר שהיו"ר אייכלר ביקש מהצדדים לחזור למו"מ ולהקדיש חודש נוסף כדי למצות את הסיכוי שלא לתת לנוסע לחכות עוד חמש שנים, הודיע מנכ"ל סיטיפס רביד כי "אם משרד האוצר יחזור בו מהמכתב שכתב על הפסקת המו"מ וכל מה שנלווה אליו כולל טבלה שאינה מדויקת מההבנות שהיו ערב פסח יש מקום לשקול זאת. לאור התיאור שהוצג כאן אני לא בטוח שזה אפשרי".
נציג ארגון 15 דקות גיל יעקב דרש למצוא חלופות לחמש השנים הקרובות: "אנחנו מבקשים שהמדינה תפעיל בינתיים קווי אוטובוס ישירים לתקופת הביניים, באותו מסלול שבו עתידה לנסוע הרכבת. זאת כדי לתת מענה לציבור כבר בשנה הקרובה. מי ששילם את המחיר של הכישלון וחוסר היכולת להביא לשיפורים זה הנוסע". עוד ביקש כי "המדינה תבטיח שכל זכיין שייכנס בעתיד ידאג לכל ההיבטים לא רק תשתית מסילה ועמודים אלא גם כמות הקרונות המתוכננים ביחס לצפי השימוש בקווים, התדירות, מכונות הכרטיסים וכו'".
אייכלר סיכם את הדיון: "אי-אפשר להשאיר את הציבור עם תחבורה ציבורית מתחת לכל ביקורת. אני לא מבין איך הציבור שותק בתחנות ולא חוסם כבישים בסבל הקיץ וגשמי החורף למי שאין לו רכב פרטי". הוא העריך כי "הנושא יכול להפוך למרכזי בבחירות הבאות" והודיע כי "הוועדה תפנה לשרי התחבורה והאוצר לחדש את המו"מ כדי למצותו בחודש נוסף. אם אין סיכוי לכך, לפחות שיכינו מיד תוכנית חלופית להסעת המונים בחמש השנים הקרובות על מסלול הרכבת המושבתת".