167 ילדי החינוך המיוחד עדיין אל יודעים היכן יפתחו את שנת הלימודים, פי 2 מהנתונים של שנה שעברה - כך עולה מנתונים שהציג משרד החינוך בוועדה לביקרות המדינה שקיימה (יום ג', 15.8.17) דיון שעסק בשיבוצים בחינוך המיוחד לקראת פיתחת שנת הלימודים.
מנתונים שהציג משרד החינוך בוועדה עולה כי כאמור, ישנם 167 פניות שעדיין נמצאות בטיפול: שיבוצים (78 מקרים), סייעות (73) ועדות ערר (25) הנגשות (6).
עו"ד אביבית ברקאי מארגון בזכות ציינה כי עד מאי 2019 כל בתי הספר צריכים להיות מונגשים על-פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, אך נכון להיום רק רבע מבתי הספר יש בהם פיר מעלית ושירותי נכים.
אילאיל לדר עמותת ית"ד: "התקציב גדל פי ארבע, אבל מספר הילדים לא גדל בפי ארבע אז איך אתם אומרים שחסר לכם תקציב? התשובה היא בוועדות ההשמה, שידו קלה מאוד על ההדק שמאפשרת לכל רשות לשלוח ילדים בהמוניהם לחינוך המיוחד מבלי שיש כיתות."
כשלים בניבוי
אריאל לוי, מנהל המנהל הפדגוגי במשרד החינוך: "יש לנו שני כשלים מובנים שאנחנו מנסים להתמודד איתם. היד שמכוונת את התקציב היא לא היד שמאשרת השמה שיבוצים. אנחנו נערכים לפי ניבויים ע"פ הסטטיסטיקות של העבר, ובזה השתפרנו אבל יש לנו מספר מורכבויות שלא הצלחנו להתמודד איתם וזה חלק מהבעיה.
בחלק מהמקומות הצלחנו לנבא ובחלק לא. הגידול בעיקר באזור המרכז הוא גידול שלא היה צפוי שלא הצלחנו לנבא. גם במעבר מהגיל הרך לכיתה א', יש לנו כשל ולא הצלחנו לנבא. כשאתה עושה תכנון שנתי, התקציבים לא הספיקו לגידול, זה לא רק בכמות אלא גם במורכבות של המגבלות. יש פער בין מי שקובע את הקריטריונים לבין מי שמתקצב. ברגע שמשנים קריטריונים איש לא שואל אותנו אם אנחנו יכולים לממש אותם. קיבלנו תוספת משמעותית ועדיין היא לא מספיקה. אם לא נפתור משהו בסיסי בכל השיטה, שנה הבאה המצב יחמיר."
יו"ר הוועדה ח"כ
קארין אלהרר סיכמה את הדיון: "לכל הילדים במדינת ישראל מגיע חינוך שווה ואיכותי. גם לילדי החינוך המיוחד. יש למשרד החינוך ולשלטון המקומי שבועיים לטפל בעשרות המקרים כאן ולדאוג שכל ילד ימצא מסגרת או סייעת מתאימה. משפחות קורסות בגלל הדבר הזה וזו החובה שלנו לדאוג להם. הם לא יהיו החצר האחורית של מערכת החינוך וכל מי שיושב כאן ידאג לזה."