מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע (יום ה', 7.9.17) בוועדת הבריאות של הכנסת, כי המשרד מושך בחזרה את תקנות "רפורמת התמרוקים" שהוגשו לדיון ואישור הוועדה. התקנות היו אמורות לאסור ייבוא מקביל.
בר סימן טוב: "אנחנו צריכים לקחת פסק זמן מהתהליך. נוצר מצב שאנחנו מתקשים לעשות את הקפיצה בין המצב הקיים לעתידי, שאליו אנחנו רוצים להגיע. אנחנו מוכנים לחזור וללמוד. נוציא בימים הקרובים משלחת מסודרת של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאירופה, כדי לבחון את התכנון והיישום. בתקופת הביניים נייצר שורה של הקלות. אנחנו כבר מתחייבים שנקצר ככל הניתן את משך תקופת האישור לייבוא מקביל, והוא יעמוד לכל היותר על 96 שעות, ונעשה את זה גם בפחות. יש רצון של כולם לייצר רפורמה שהמציאות תהיה יותר טובה וקלה, לכולנו יש אותן מטרות, אבל אנחנו צריכים את ההשעיה הזאת. כך שבסוף החודש הזה לא יהיה חוק בפועל".
יו"ר הוועדה, ח"כ
אלי אלאלוף: "חוק התמרוקים יהיה גם יהיה, והתקנות יאושרו בהקדם האפשרי. משרד הבריאות יהיה אחראי לכך. החוק הזה מאוד חשוב. הוא מבטא את ההתמודדות האמיתית עם יוקר המחיה. יש אוכלוסייה שלמה שלא נהנית משימוש בתמרוקים, מפני שיוקר המחיה לא מאפשר להם לקנות את זה. אנשים לא קונים משחות שיניים, ולא משתמשים מספיק בסבון. גם אני היית במצב כזה בילדותי".
משיכת התקנות מעוררת שאלות משפטיות לגבי יישום הפרק מתוך חוק ההסדרים העוסק באסדרת ענף התמרוקים, אותו אישרה הכנסת בדצמבר 2016, ואמור להיכנס לתוקפו בסוף החודש הנוכחי. החוק שאושר קובע כי מדינת ישראל תאמץ רגולציה המקצרת משמעותית הליכים, באמצעות דיווח של היבואן ופיקוח בשווקים, תוך הקפדה על שמירת בריאות הציבור והחמרת העונשים הפליליים. זאת במטרה להגביר את התחרות בשוק והורדת מחירים. במסגרת החוק נקבע כי פרטי ההסדר והדרכים לביצועו ייקבעו בתקנות, שכאמור נמשכו היום בחזרה.
ראש מטה שר האוצר, נדב שינברגר, אמר: "מה שקרה פה היום, זה שמי שרצו למנוע תחרות, ניצחו".
טרם ההכרזה של מנכ"ל משרד הבריאות על משיכת התקנות, אמרה ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסנבורג: "קיבלנו עוד ועוד פניות מארה"ב ומאירופה, ממשרדי ממשלה, מהתעשיינים ועוד. אנחנו צריכים לבחון את כל הנקודות ולהביא מודל שיעבוד פה. לא הייתי רוצה להתקדם עם מודל שגורמים רבים טוענים שלא יכולים להתמודד איתו. יש סוגיות עקרוניות שרוצים לברר לפני שמתקדמים הלאה".
בנקודה זו דרש יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, ממשרד הבריאות להחליט האם ברצונו להמשיך בתהליך דיון ואישור התקנות, או למשוך אותן.
ממשרד הכלכלה והתעשיה נמסר בתגובה: ״משרד הבריאות מנע ניצחון במערכה על יוקר המחיה. משרד הבריאות משך את התקנות כיוון שלא הסכים להתאמות שביקשו משרדי הכלכלה והאוצר, שכן נוסח התקנות כפי שהובא ע״י משרד הבריאות היה מחריף את המצב ומביא לעליית מחירי הבשמים והסבונים ולמניעת ייבוא מקביל ממדינות שונות. במשרד הבריאות מכירים את הסטטיסטיקה כמונו, סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה ל-
OECD ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7000 שקלים מדי חודש. מטרת הרפורמה היא אחת- להביא להקלה ביוקר המחיה.
התקנות הן הזדמנות היסטורית לשים סוף לבלעדיות של היבואנים! במשך שנים היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון על הצרכן הישראלי, מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן. אנו מצפים ממשרד הבריאות לפעול להתאמות הנדרשות בנוסח התקנות כך שיביאו לפתיחת השוק לתחרות לטובת הצרכן הישראלי.״