הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ
אמיר אוחנה התכנסה (יום ב', 18.9.17) לדיון נוסף בהצעת חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי, להכנתה לקריאה ראשונה.
אוחנה קרא מתוך הצעת החוק את מטרותיו, והוסיף: "לכל מי שחשש שהחוק מנסה לבטל את מגילת העצמאות - להפך הוא מנסה להעניק לה תוקף משפטי שאין לה נכון להיום".
פרופ'
רות גביזון: "זה איננו חוק רגיל ואיננו חוק יסוד רגיל, זה חוק החוקים. חוקה זה דבר חשוב מאוד וזה רע מאוד שאין חוקה וכל הניסיונות לכפות חוקה לא יצליחו. המלצתי הייתה שלא לחוקק. אבל אם הכנסת כמחוקק הריבוני מחליטה לחוקק הכרזה חוקתית מחדש - האפשרות הנכונה יותר היא דרך חוק יסוד: חזון המדינה. חזון קצר או ארוך בדמות החוק שעל השולחן זה לא יישכח לאחר כיפופי הידיים אלא יהיה בכל הטקסטבוקים של כל קהילות המשפט בעולם וייאמר שישראל בוחרת להגדיר עצמה חוקתית מחדש רק באמצעות חלק מהאלמנטים הקשורים בייחוד היהודי של המדינה".
פרופ' גידי ספיר: "לפני 25 שנה הגניבה קבוצת ח"כים שני חוקי יסוד וביהמ"ש העליון מיהר לומר שמדובר במהפכה חוקתית, ומאז עושה בהם שימוש לכתיבת חוקה תוצרת בית המשפט. אין בעולם בית משפט שכותב חוקה ואוכף אותה והעובדה הזו צריכה להטריד את כולם. הזמן שחולף ושתיקת הכנסת מגבירים את הביטחון של בית המשפט. הכרזה דמוקרטית על נקודת איזון שונה מזו שבחר בית המשפט עדיפה גם במחיר שבית המשפט ילוש את הטקסט החדש באופן שלא יתיישב עם כוונת מנסחיו. אם לא ניתן יהיה לגבש הסכמה רחבה לחוק היסוד ראוי יהיה לגנוז אותו לעת הזו גם אם ניתן יהיה להעבירו ברוב דחוק".
פרופ'
מרדכי קרמניצר: "הצעת החוק באה לעולם בשביל מה שאין בהכרזת העצמאות. העלבון הגדול הוא שאין אזכור למיעוטים החיים במדינה. ישראל היא גם מדינת כל אזרחיה. אין מדינה דמוקרטית שהיא לא מדינת כל אזרחיה. המיעוטים הם חלק מהמדינה וזה המבחן האמיתי להצעת החוק. אם הצעת החוק באה כדי להשפילם ולהכריז על המדינה כלא שוויונית יש לזרוק אותה".
פרופ' ידידיה שטרן: "החוק המוצע הוא צלקת עמוקה בזהות שלי כיהודי לאומי. זו סטירת לחי לזהות העמוקה הזו. אם נמשיך בתהליך הורדת הידיים נראה התרופפות של הישראליות. לקראת הדיון בדקנו מה חושבים היהודים בישראל - 80% סבורים שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. האם מדינת ישראל מקיימת שוויון ויהודיות - 80% חושבים שקיים שוויון בין שניהם או שכבר יש עדיפות ליהודית, ולכן מה באים לתקן?".
ח"כ
ציפי לבני (
המחנה הציוני): "בבית הזה לא יוכל להיות קונצנזוס אלא אם תאמצו משפט שאומר שמדינה יהודית ודמוקרטית היא מדינת הלאום של העם היהודי עם שוויון זכויות לכל אזרחיה. זו תמצית מגילת העצמאות. לא בית המשפט מונח על השולחן אלא הציונות עצמה. לא לאזן רוצים היוזמים אלא לרמוס את החוק ואת השוויון. יש לכם שיקולים קואליציוניים שלא לזעזע את הממשלה, אבל איך תוכלו לחיות עם זה שהייתם שותפים לזריקת מגילת העצמאות לפח ההיסטוריה".
ח"כ
רויטל סויד (המחנה הציוני): "לא האמנתי שבמדינת הלאום של העם היהודי שמקיימת שוויון נפל פגם שיש לשנותו וליצור אזרחים סוג א' וסוג ב'. כל מטרת הצעת החוק הזו היא מלחמה, ניסיון להחליש את מעמד בית המשפט עליון כי לא הצליחו להעביר חקיקה אנטי דמוקרטית או חוקתית, אז פוגעים בכל מה שלא מאפשר את "המשילות". לאיזה יהודי נותנים פה שוויון. אני מכירה יהודים שלא נותנים להם להתפלל בכותל. זו צביעות".
ח"כ
רועי פולקמן (כולנו): "ברור שחוק יסוד כה מהותי צריך להתקבל בהסכמות רחבות ולא ברוב צר רגעי פוליטי. אני רוצה לראות חוק לאום, אך לא מוכן לוותר על הערכים הדמוקרטיים של המדינה. הפסיקות האחרונות של בג"ץ המתערבות בכנסת אינן ראויות אבל ההבנה שאני מכיר היא שיהיה כאן סל ערכי בו ה'יהודית' לא גוברת על ה'דמוקרטית'. על דעתי בלבד אני רוצה להבין למה המילה שוויון לא תיכלל בחקיקה".
ח"כ
בני בגין (הליכוד): "חשבתי שאין הכרח לנסח מחדש את מה שנכתב במגילת העצמאות, אבל כשהוגשה הצעת חוק ב-2011, במקום להסתפק בשלילתה הצעתי נוסח חילופי והיינו קרובים להשיג רוב אליו. הקואליציה הנוכחית סירבה לקבל את הצעתי ואפילו להניח הצעת חוק זו כמקבילה תוך סירוב לאזכור מפורש של המושג שוויון. הופתעתי והתאכזבתי".
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת): "הקול הערבי חסר בדיון באופן בולט. החוק הזה הוא מהפכה אנטי חוקתית ואנטי דמוקרטית. אני לא יודע איפה חי מי שטוען שהאופי היהודי של המדינה נשחק. זה קשקוש, אין אוטובוסים בשבת וח"כ מ
ש"ס מתפטר בגלל חתונת אחיינו ההומו. הדת היהודית שולטת בכל החיים אז את זה צריך עוד לחזק?. מי שטוען שבית המשפט לא נותן מספיק משקל ללאומיות לא קורא או לא מבין את פסקי הדין".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) שהגיש היום את התפטרותו מהכנסת: "זה אחד החוקים המסוכנים ביחסים העדינים בין הרוב היהודי למיעוט הערבי. מה שאין בו יותר חמור ממה שיש בו. החוק מדיר את המיעוט הערבי שהוא 20% מהאות הראשונה עד האחרונה כאילו אנחנו לא קיימים. גם לא להכניס את המילה שוויון כאילו הכל פתיר. ואח"כ אתם שואלים למה הציבור הערבי לא נאמן. אתם דוחפים אותנו לקיר ואז שואלים למה המדינה לא מייצגת אותנו. אתם מכניסים את מושג הדמוקרטיה כמס שפתיים. לא נשאר ממנה כלום".