ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ
יעקב אשר, דנה היום בסכנות הכרוכות בשימוש בכלי רכב ממונעים ללא רישיון, כדוגמת הקורקינט החשמלי, ההוברבורד, הרכינוע ועוד. היו"ר אשר הזכיר כי הדיון התקיים לנוכח העלייה המדאיגה במספר הנפגעים כתוצאה מהשימוש בכלים הללו, ובהמשך ישיר לסדרת הישיבות הרצופות שנועדו להתמודד עם הקטל בדרכים.
סמנכ"ל
משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר מנגד כי כבר נעשתה הסדרה שהעלתה את הגיל המינימלי מ-14 ל-16 וכי לא צריך להוסיף עוד רגולציה כשיש בעיות אכיפה. הוא הוסיף כי בכל העולם אין רישוי וישראל אימצה את הגישה האירופית בנושא. ח"כ
עודד פורר השיב ואמר: "אם כל החוקים בישראל וכל התשתיות בישראל היו כמו בעולם אז התשובה הייתה מתקבלת. אתם מפקירים את האנשים האלה לגורלם רק בשביל להגיד שבעולם זה לא ככה".
רוכשים למרות האיסור
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, אמרה כי כל הכלים החשמליים, בהם הקורקינט האופניים וההוברבורד, אסורים בשימוש לילדים מתחת לגיל 16. היא הוסיפה כי מה שמדאיג הוא שמי שרוכש את הכלים לילדים הצעירים הם דווקא ההורים, ומסקר שערכה הרשות עלה כי 70% מההורים ידעו עוד לפני הרכישה שהכלים אסורים בשימוש לילדים מתחת לגיל 16 אבל רכשו אותם בכל זאת ועשו סוג של חוזה עם הילד. "ההורים רוכשים את הכלים לילדים במודע, למרות האיסור", אמרה. היא הוסיפה כי רוכבים כל קורקינט חשמלי מחויבים לחשוב קסדה בכל גיל. "לשמחתנו שלומית מלכה יצאה בשלום למרות שלא חבשה קסדה, אבל במקרה הזה יש חובה בכל גיל. לגבי הוברבוד אין חובה והדרישה שלנו היא לתקן זאת", אמרה. לדבריה, חובת חבישת קסדה צריכה לכול בכל הגילאים. היא הוסיפה כי הרשות דורשת מראשי הרשויות להפעיל את הסמכות שניתנה להם לאפשר לפקחים לאכוף את החוק.
יו"ר האיגוד לנוירוכרורגיה, ד"ר
זאב פלדמן, אמר כי קסדות מפחיתות ב-88% את עוצמת הפגיעה ומצילות חיים. נציג המשטרה, סגן-ניצב אילן ידגר, אמר כי האכיפה עלתה בצורה ניכרת מ-5,230 דוחות ל-9,647 דוחות שעיקרן בגין נסיעה על המדרכה.
להגביר את האכיפה וההסהרה
סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הסביר כי כיום נושא הכלים החשמליים מוסדר בתקינה ובתקנות. הוא הוסיף כי התיקון שיחייב חבישת קסדה בכלים החשמליים בכל גיל יוגש בקרוב לוועדה. באשר לביטוח לרוכבים אמר כי בשבוע הקרוב יתקיים דיון פנים ממשלתי בעניין בו יעשה ניסיון למצוא פתרון לביטוח גם ללא מספר רישוי. באשר לאכיפה, אמר פלור, כי האחריות מוטלת על המשטרה והרשויות המקומיות, והוסיף כי ישנה גם אחריות להורים שאי-אפשר להתחמק ממנה. עם זאת, באשר לרישוי הכלים אמר פלור: "בעת הזו יש קושי לחייב אופניים ברישוי, וזה כולל לא רק מספר רישוי אלא גם בדיקה שנתית והעברת בעלות. כל האופרציה הזו לא ניתנת לביצוע בעת הזו. עמדת המשרד היא שהגברת האכיפה יחד עם הסברה מספיקים בשביל להביא לשיפור המצב", אמר.
היו"ר אשר סיכם את הדיון ודרש ממשרד התחבורה להקים צוות חשיבה בעניין ולמצוא פתרון שכן יאפשר רישוי האופניים החשמליים.