|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

דוח המבקר: רשות שדות התעופה

רש"ת מרוויחה על חשבון הנוסעים

הרשות דורשת דמי הרשאה גבוהים ככל האפשר לחנויות הדיוטי פרי - ומתעלמת מכך שהם יגולגלו על הקונים זכיינים מרכזיים נדרשו לתשלומים גבוהים מדי ולא עמדו בהם
25/10/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 68א (2017)   |   תגובות
החנות שילמה 43% מהפדיון

רשות שדות התעופה פוגעת בנוסעים בנמל התעופה בן-גוריון, בכך שהשיקול היחיד שלה לזכיונות הדיוטי פרי הוא גובה התמלוגים שישלמו הזכיינים. הרשות מתעלמת מכך שככל שדמי ההרשאה גבוהים יותר - המחירים לצרכן יעלו. כך אומר (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

הכנסות רש"ת מהקצאת שטחי המסחר בנמלי התעופה ובמעברי הגבול הגיעו בשנת 2015 ל-1.5 מיליארד שקל. הצד השני של סכום זה הוא דמי ההרשאה הגבוהים, המביאים לכך שברוב המכרזים בטרמינל 3 בנתב"ג יש רק מציע אחד או שניים. תוצאה נוספת היא, שלעיתים לא יכולים הזכיינים לעמוד בסכום לו התחייבו (היו מקרים בהם התשלום לרש"ת עלה על מחצית מהפדיןן) וההתקשרויות עימם מופסקות. הרשות מצידה לא נערכה למדיניות השמים הפתוחים ולגידול הצפוי במספר הנוסעים, ולא התייחסה לכך במנגנון דמי הזיכיון ובתמהיל החנויות.

הרשות בדקה את שאלת פיצול ההרשאה לחנות האלכוהול, הטבק והקוסמטיקה - חנות הדיוטי פרי המרכזית - לשני זכיינים, כאשר בראש מעייניה עמד השיקול של מקסום רווחיה. החלטת הרשות שלא לפצל את הזיכיון קיבעה למעשה את בלעדיותה של רשת ג'יימס ריצ'רדסון ואת התלות של הרשות בה. בקביעת תנאי המכרז ב-2013 פעלה הרשות מתוך חוסר איזון בין צרכיה שלה - מקסום הרווחים מהפעילות המסחרית - ובין צורכי הנוסעים. שפירא קובע, כי בכך היא לא מילאה את תפקידה כגוף ציבורי, המחויב לפעול לא רק על-פי שיקולים עסקיים אלא גם תוך התחשבות בטובת הציבור.

המכרז נכשל - והתנאים הוקשחו

תנאי הסף שקבעה הרשות במכרז לחנות זו היו גבוהים מאוד. מחזור של 600 מיליון שקל בשנתיים האחרונות, ודמי הרשאה מינימליים בסך 150 מיליון דולר היו בין הסיבות לכך שהתקבלו שתי הצעות בלבד. מנגנון ההצמדה שנקבע בחוזה מ-2014 גרם לכך שהיחס בין דמי ההרשאה ששילמה ג'יימס ריצ'רדסון לרשות ובין הפדיון שלו בשנת 2015 הגיע ל-58%, הגבוה ב-7% מזה שהיה ב-2014. בעקבות זה נקלע הזכיין להפסדים גבוהים, שהביאו את הרשות לערוך שינויים מהותיים בחוזה ולהקדים בארבע שנים את סיום ההתקשרות.

דמי ההרשאה ששילמו זכייני דיוטי פרי בעולם בשנת 2011 היו 30%-20%; ג'יימס ריצ'דרסון שילמה באותה שנה 43%. בשנת 2015 שילמו חמישה מהזכיינים של רש"ת למעלה ממחצית מפדיונים, עוד שישה שילמו 50%-40%, ארבעה נוספים שילמו עד 40%, ו-13 הנותרים - פחות מ-30%. דמי ההרשאה בחנות ג'יימס ריצ'רדסון מגיעים ל-18,000 שקל בחודש למ"ר - לעומת 1,059 שקל למ"ר בקניון היקר ביותר בארץ; הממוצע בטרמינל 3 הוא 7,313 שקל למ"ר.

במכרז הראשון שקיימה הרשות למתן שירותי המרת מטבע בשנת 2011 לשני זכיינים, בנק וחברה להמרות מט"ח, לא התקבלו הצעות של חברות חלפנות. למרות זאת, במכרז השני העלתה הרשות את דמי ההרשאה המינימליים ב-4 מיליון שקל ל-18 מיליון שקל. הרשות לא קבעה מגבלות לגובה שערי ההמרה וכללים לפיקוח עליהם, ובכך אפשרה לחברת החלפנות שזכתה במכרז להסתמך להעלות את השערים כדי לממן את דמי ההרשאה ולפגוע בנוסעים. הרשות שינתה את תנאי המכרז באופן מהותי לאחר קביעת הזוכה, דבר המצביע על הכנה לקויה של המכרז.

תלונות על השירות שניתן על-ידי חברת החלפנות, שנבעו בין היתר משינוי תנאי המכרז השני, הביאו לביטול ההתקשרות של הרשות עימה. הביטול הביא להפסקת התחרות בין שתי הזכייניות להמרת מט"ח בנתב"ג ולהפחתת הכנסות הרשות. אף שפורסמו שלושה מכרזים לאיתור חברת חלפנות שתספק שירות להמרת מט"ח ולא הוגשו בהם כל הצעות - לא בדקה הרשות את האפשרות לשנות את תנאי הסף ואת גובה דמי ההרשאה המינימליים.

הרשות פעלה בניגוד לתקנות חובת המכרזים, בכך שהעבירה לשימושו של בנק הפועלים שטחים מנכסיה ללא קבלת האישורים המתאימים מוועדת המכרזים או מוועדת הפטור, ובלי שנחתם חוזה בין הבנק לרשות. רק כחודש לאחר שהשטחים נמסרו, אישרה ועדת המכרזים את ההעברה. הרחבת ההתקשרות עם בנק הפועלים לטרמינל 1, קיבעה את הבלעדיות שלו בשני הטרמינלים. הרשות לא קיימה מכרז להכנסת מפעילים נוספים שימנע תלות בזכיין אחד. אף שהרשות תכננה שהחל ב-2011 יהיו שני מפעילים, בפועל נשאר הבנק המפעיל היחיד.

שילמה 20% יותר מהכנסותיה

בחוזה שחתמה רש"ת עם חברת הפרסום ששכרה להפעלת הפרסום בשדות התעופה, נקבעה הצמדה לתנועת הנוסעים, למרות שאין בכך היגיון כלכלי ולא זה המנגנון המקובל בעולם. אף שהצעת חברת הפרסום הייתה גבוהה מאוד יחסית לפדיון בשנה האחרונה (שממנה ניתן ללמוד על סיכון גבוה להצעה הפסדית מצידה) - לא דנה הרשות בסיכונים ולא בדקה עם החברה את הצעתה לפני הכרזתה כזוכה. בכך נחשפה הרשות לסיכונים של הפסדים ולבעיות תפעוליות אפשריות בתחום הפרסום.

חברת הפרסום היחידה שהתמודדה במכרז הציעה לשלם דמי הרשאה של 19 מיליון שקל או 45% מהפדיון - גבוה בשני שלישים מדרישת המינימום במכרז ו-88% מהפדיון שלה בשנה הקודמת. אין פלא, אפוא, שבתחילת 2016 הגיעה החברה למצב בו דמי ההרשאה היו גבוהים ב-20% מהכנסותיה, והיא טענה שהקשיים התפעוליים שמציבה בפניה רש"ת, גורמים לה להפסד של 12 מיליון שקל בשנים 2016-2015. בספטמבר אשתקד החליטה רש"ת לפצות את החברה ב-6.1 מיליון שקל ולסיים את ההתקשרות איתה בסוף השנה. שפירא מסכים, שההנחיות וההגבלות הרבות שנקבעו בהסכם עם החברה, הם שגרמו לנזקים לחברת הפרסום.

אף שפתיחת חנויות דיוטי פרי נוספות בשטח נתב"ג - עם הרחבתו של טרמינל 1 - הייתה ההזדמנות הקרובה והקלה ביותר בעבור הרשות להביא לידי פתיחת תחרות בין הזכיינים, החליטה הרשות לאשר את הרחבת התקשרויות לטרמינל 1 עם זכיינים קיימים בטרמינל 3. הרחבות אלו נעשו כמימוש של אופציה קיימת בחוזה או כמתן פטור ממכרז במקרים שבהם לא הייתה אופציה בחוזה.

למרות הירידה הצפויה במספר הנוסעים באולם שחקים בטרמינל 3 עקב הרחבת השימוש בטרמינל 1 לטיסות יוצאות - לא נערכה הרשות מראש כדי למנוע פגיעה בזכיינים באולם שחקים. הרשות החלה לטפל בטענות הזכיינים רק לאחר שטענו שבתנאים הקיימים אין באפשרותם להמשיך את ההתקשרות. בעקבות פנייתם שינתה רש"ת תנאים בחוזים. התנהלות כזו מעידה על ניהול משברי ועל חוסר היערכות מספקת לתרחיש צפוי.


רשות שדות התעופה: הסכמים עסקיים / דוח מבקר המדינה
רשות שדות התעופה מעדיפה את האינטרס שלה על פני זה של הנוסעים בהתקשרויות להפעלת חנויות דיוטי פרי, וכתוצאה מכך המחירים גבוהים וההיצע אינו מתאים

תאריך:  25/10/2017   |   עודכן:  25/10/2017
איתמר לוין
+סכנות בשל תחזוקת כבישים לקויה
16:16 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתיבי ישראל ריבדה רק 6% מהכבישים הזקוקים לשיפוץ; מאות גשרים מצויים במצב גרוע, ועשרות בסכנת התמוטטות בעת רעידת אדמה
(גשרים עלולים לקרוס [צילום: נתיבי ישראל])
+בניגוד לצו: קנסות מוגדלים לנוסעי סיטיפס
16:14 25/10/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המבקר: הקנסות לנוסעי הרכבת הקלה כפולים ואינם מבחינים בטעויות בתום-לב  ▪  ליקויים שונים התגלו בהליכי ההנפקה, ההטענה והתיקוף של כרטיס הרב-קו
(פקחי סיטיפס. קנסות ללא סמכות חוקית [צילום: פלאש 90])
+תלות מסוכנת בחברה להדפסת השטרות
16:13 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזה 20 שנה לא בוחן בנק ישראל את האפשרות להחליף את המדפיס  ▪  זיופי המטבעות מתרבים - אבל המשטרה לא יודעת כיצד לטפל בהם  ▪  הדמויות על השטרות נבחרו כלאחר יד
(חבר אחד בוועדה הציע [צילום: פלאש 90])
+קרן אייפקס קיבלה פטור ממיסים
במיליארד שקל על רווחיה בתנובה
16:10 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקרן קיבלה לאורך השנים הטבות מיסוי חריגות, שפטרו אותה מהצורך לשלם מס על רווחים של 4.4 מיליארד שקל - למרות שלא מסרה אימות למידע עליו התבססו ההטבות ולא עמדה בחלק מדרישות החוק
שפירא. הטבות בלי קריטריונים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
יוסף-כהן. חגיגת דיבידנדים ורווחים [צילום: יח"צ]
+פגיעה בעקרונות יסוד במינוי בכירים ברפאל
16:05 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בכירים בחברה מונו ללא ועדות איתור; אין תיעוד מספק למינוי שלושה סמנכ"לים; חריגות בשכר ובפיצויים לארבעה סמנכ"לים
(יערי. החליט לבדו)
+וילה יוקרתית למרכז התקשוב של הדואר
16:04 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאות נכסים טרם נרשמו על שמה של חברת דואר ישראל  ▪  מכונות למיון דואר נרכשו ב-9.5 מיליון אירו מבלי שנציגי הדואר ראו אותן; תפוקתן עלובה והן מרובות תקלות
(המכונות נרכשו בלי שנבדקו)
+עשרות מיליונים ירדו לטמיון בחשמול הרכבת
16:03 25/10/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השלכות העיכובים בביצוע המיזם למשק עשויות להיות רבות, הן כספית והן מבחינת השירות לציבור  ▪  אין תיכלול מול מיזמי המסילה הרביעית באיילון והכפלת מסילת החוף
(מיזם החשמול [צילום: רכבת ישראל])
+19 שנות כשל בביטוח הסיעודי הקבוצתי
16:02 25/10/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
חמישה מפקחים על הביטוח והחברות יצרו בעיה קשה - אך שפירא אינו מציע כיצד לפתור אותה  ▪  הדוח מבוסס על ביקורת מהשנה שעברה ואינו מתייחס למצב החדש שיצרה סלינגר
(סלינגר. מבוטחים ללא כיסוי [צילום: משה שי, פלאש 90])
+השחיתות בנתיבי ישראל הייתה על הקיר
16:01 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
גורמי הממשלה ידעו זמן רב על הליקויים בחברות תשתיות התחבורה - ולא עשו דבר  ▪  גם הצעדים עליהם הוחלט אשתקד בעקבות חשיפת פרשת נתיבי ישראל לא יושמו
(חריגה של 3.7 מיליארד שקל)
+בעלי אינטרסים מונעים תקינה בינלאומית
16:00 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כתוצאה מלחצים אלו נמנעות הורדת מחירים, הפחתה בביורוקרטיה והגברת הסחר בין ישראל לבין מדינות העולם  ▪  שינוי בתקן שנועד להבטיח בטיחות מזרנים נמשך שלוש שנים
(גם המכון בניגוד עניינים)
+חוקרי מס הכנסה מצלמים בפלאפונים
15:59 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העדר ציוד טכנולוגי בסיסי, הכשרה חלקית, הימנעות מעידכונים שוטפים, אי-העברת מידע בין אגפים ורשויות - כל אלו הופכים את פעילות המודיעין של רשות המיסים לחלקית ובלתי מרתיעה
(פערים בין האגפים [צילום: פלאש 90])
+חשש להשקעת הון שחור רב בנדל"ן
15:58 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשות המיסים אינה מעבירה מידע חיוני לרשות לאיסור הלבנת הון  ▪  מערכת המיחשוב של מיסוי המקרקעין נבנתה לפני 35 שנים  ▪  העדר שיתוף פעולה בין אגפי הרשות מביא לאובדן הכנסות ממיסוי מקרקעין
(מידע חלקי על העסקות [צילום: רועי עלימה, פלאש 90])
+ריבוי התיקונים בדיני המס יוצר פרצות
15:58 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: יש לבחון את הצורך בעידכון וברענון מעמיקים של מערכת המס  ▪  מצביע על חוסר יעילות, העדר תיעוד וחוסר אחידות בפרה-רולינג של רשות המיסים
(פטור ממס למכון ויצמן [צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90])
+עלויות של מיליארדים בזיהום בייצור חשמל
15:57 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות מפגר בהרבה אחרי התוכניות  ▪  חברת החשמל איחרה במספר שנים בהתקנת הסולקנים בתחנות הכוח הקיימות
(עלות עודפת [צילום: יעקב נעמי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רש"ת מרוויחה על חשבון הנוסעים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עודד ב
25/10/17 17:29
2
אליהו זכור לטוב
25/10/17 22:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"בדוח ביקורת זה הועלו ליקויים, חלקם חמורים, הנוגעים להליכי איתור ומינוי של פקידים בכירים ללא קיום ועדות איתור; לפגיעה בעקרונות השוויון וההוגנות בתחום זה; לתנאי העסקתם של הפקידים הבכירים; ולפיקוח ולבקרה של הדירקטוריון בתחומים אלו. פעילותה של הנהלת רפאל בתחומים שנבדקו בדוח זה אינה עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין, האמורים להיות נר לרגליה".
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
כשל ניהולי ממושך - מכנה מבקר המדינה, יוסף שפירא, את המצב בו מרבית נכסיה של חברת הדואר אינם רשומים על שמה, ונכסים אחרים שלה עדיין רשומים על שם רשות הדואר. מדובר ב-328 נכסים ברחבי הארץ.
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
מאז הצגת לו"ז מיזם החשמול של רכבת ישראל ב-2013 חלו עיכובים משמעותיים בקידומו. למשל, פרסום מכרז הקמת התשתיות התעכב בשנה, ובעניין המועד לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים קיימים פערים בין תחזיות חברת הרכבת (מרס 2018) לבין עמדת גורמי מקצוע אחרים, שצופים כי היא לא תפעל לפני 2019.
25/10/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, איננו מחווה דעה לגבי המשך או הפסקת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים. המפקחת על הביטוח להפסיקם בעוד חודשיים, ושר האוצר אומר שייתכן שיחליט להמשיך בהם. בדוח שפרסם (25.10.17) מותח שפירא ביקורת חמורה על התנהלות כל המעורבים ב-19 השנים האחרונות, ובהם חמישה מפקחי על הביטוח וחברות הביטוח, אך אינו ממליץ על פתרון. הסיבה, כנראה: הדוח מיושן ומבוסס על ביקורת שנערכה במרץ-יוני 2016, כאשר המצב והנתונים היו שונים.
25/10/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
גורמי הממשלה ידעו במשך זמן רב על אי-קיום פיקוח ובקרה נאותים על פעילות חברות התשתית והיו מודעים לסיכונים הגדולים האפשריים, בהם פגיעה בטוהר המידות ושימוש לא ראוי בתקציבים המועברים מהמדינה לחברות, אולם לא פעלו די הצורך כדי לשפר את מנגנוני הפיקוח והבקרה עליהן. כך מגלה (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא קובע: "פרשת נתיבי ישראל משקפת ביתר שאת את הכשלים במודל הקיים של הבקרה על חברות התשתית, הן הפנימית והן החיצונית, ובעיקר בנוגע למקומם ולתפקודם של שומרי הסף בחברות".
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
בעלי אינטרסים מונעים תקינה בינלאומית  /  איתמר לוין
חוקרי מס הכנסה מצלמים בפלאפונים  /  איתמר לוין
חשש להשקעת הון שחור רב בנדל"ן  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il