"יש לעשות הכל כדי לשמור על מערכת משפטית עצמאית וחופשית מהשפעות פופוליסטיות" – אומרת (23.11.17) נשיאת בית המשפט העליון,
אסתר חיות, בכינוס שנת המשפט באוניברסיטת חיפה.
חיות הרחיבה את הדיבור על חינוך לדמוקרטיה, אשר החל בעולם לאחר מלחמת העולם השנייה וצבר תאוצה בשנים האחרונות. "על-מנת לקיים ולבסס משטר דמוקרטי, יש להטמיע את הערכים הדמוקרטיים כדי שיהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. בתי המשפט תרמו תרומה נכבדה להטמעת ערכים אלו, אך אין די בכך.
"נדרשת פעילות חינוכית, ציבורית, תרבותית וחברתית ליישום ערכים אלו. החינוך לדמוקרטיה צריך להתחיל מוקדם ככל שניתן, הן במסגרת המשפחתית והן במסגרת החינוכית", הוסיפה חיות והעלתה הצעות כיצד לעשות זאת. לדברי חיות, חינוך הילדים לדמוקרטיה מקיף את המעגל של הוריהם, מוריהם וגם תקשורת ההמונים המודרנית, ומכאן חשיבותו.
חיות הוסיפה, כי מסקנותיה של ועדת קרמינצר מלפני שני עשורים תקפים גם כיום. בין היתר מדובר בקביעות לפיהן התפיסה הרווחת קובעת שהדמוקרטיה היא שלטון הרוב, הדגשת המייחד במקום המאחד, חולשה בתחום שמירת החוק ותפיסה לפיה פסול רק מה שנאסר בחוק ללא התייחסות לשאלות ערכיות. "ילדים רבים אינם זוכים לחינוך לערכים דמוקרטיים", אמרה חיות והתייחסה לבתי הספר במגזר החרדי, באומרה שמדובר בתמונה מטרידה. לדעתה, לימודי האזרחות בבתי ספר אלו היא חיונית, למרות שיש מי שיהיה להם קשה יותר ללמד וללמוד תוכנית כזו.
"מערכת דמוקרטית יכולה לפעול רק כאשר כל האזרחים מעוניינים להשתתף בכל הפעולות וכאשר מושם דגש על זכויות הפרט", הוסיפה. "יש לגרות את התלמידים לחשוב באופן עצמאי וביקורתי. אל לנו לחשוש מנושאים שנויים במחלוקת". חיות ציינה, כי חינוך לחשיבה אחידה היה במשטרים טוטליטריים, בעוד היהדות מכבדת את המחלוקת ורואה אותה כתנאי לקיום החברה. "ניתן לחלוק, אבל בכבוד הדדי", הסיקה מדברי חז"ל על בית הלל ובית שמאי.
עוד אמרה כי אין מקום להתערבות של ממשלות בתכנים של מוסדות תרבות, אלא אם תכנים אלו מסכנים את זכויות הפרט. חיות התייחסה גם לאמצעי התקשורת המודרניים, שהפכו גם לכר פורה לאלימות מילולית והסתה פרועה. היא הזהירה, כי קו הגבול בין ביקורת לגיטימית לבין הסתה הולך ומיטשטש, ועלול להוביל למצב של "יד איש באחיו". מכאן, סיימה חיות, החשיבות לחינוך לדמוקרטיה – שלמשפט יש תפקיד חשוב בו.