משרד התחבורה פרסם שני מכרזים להפעלת עשרות קווי תחבורה ציבורית באזור בית שמש ופרוזדור ירושלים, שיגדילו באופן משמעותי את התחבורה הציבורית במטרופולין זו.
באשכול בית שמש בלבד יופעלו 40 קווים עירוניים, אזוריים ובין-עירוניים. הקווים יופעלו בעיר בית שמש וממנה, למגוון רחב של יעדים ברחבי הארץ. זאת באמצעות יותר מ-200 אוטובוסים חדישים, בעלי רמת זיהום נמוכה, בתקן יורו 6. במכרז זה יופעלו לראשונה אוטובוסים חשמליים ומפרקיים.
אשכול אינו כולל את השירות המופעל בין בית שמש לישובי הפרוזדור לירושלים. לא יורשו להשתתף במכרז
אגד,
אגד תעבורה ו
חברת קווים.
במסגרת המכרז החדש תגדל תדירות הנסיעה בקווי בית שמש ב-60% בממוצע ויתווספו קווים חדשים רבים. כמו-כן, ישופר הקשר בין מוקדי פעילות מרכזיים ברחבי האשכול, בהם תחנות רכבת, אזורי תעשיה ומרכזי קניות. בשל ריבוי תושבים חרדיים במרחב, בסופי-שבוע, חגים ותקופת "בין הזמנים" יורחב השירות הבין-עירוני מהעיר ליעדים שונים שבאשכול.
באשכול פרוזדור ירושלים, יופעלו 30 קווים עירוניים ואזוריים בין קריית יערים, אבו גוש, הר הדר, ישובי מטה יהודה בהם כסלון, רמת רזיאל, איתנים, גבעת יערים, צובה, בית מאיר, שורש, שואבה, עין רפא, עין נקובא, נווה אילן, יד שמונה, נטף, מעלה החמישה, קריית ענבים ובית זית.
הקווים יופעלו באמצעות יותר מ-160 אוטובוסים חדישים, ותתאפשר עלייה לאוטובוס מכל הדלתות. תדירות הנסיעה בקווים אלה תגדל גם כן ב-60% בממוצע. עיקר תגבור הפעילות מתבטא בשינויי מסלול, גידול תדירות בקווים קיימים, הוספות קווי שירות חדשים, צמצום חלופות ויצירת קווים חדשים תחת חלופות שבוטלו. כמו-כן, יוצבו 25 עמדות לטעינת כרטיסים בתחנות.
בנוסף לכך, ישופר השירות בקווים הקיימים לירושלים, תוך מתן דגש על שיפורי מסלולים בתוך בית שמש, הגדלת תדירות ויצירת קווים ליעדים חדשים בירושלים כמו בתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק ואזור התעשיה תלפיות.
אשכול פרוזדור ירושלים כולל את קווי השירות המופעלים כיום על-ידי חברת
סופרבוס לאורך כביש 1 ממערב למבשרת ציון הן לירושלים
והן אל מבשרת ציון (חלק מאשכול פרוזדור ירושלים הנוכחי) וקווי תחבורה ציבורית בין-עירוניים המקשרים בין בית שמש לירושלים ומופעלים על-ידי אגד באשכול "ירושלים-בית שמש".
משרד התחבורה הודיע לאגד, כי בכוונתו להעביר לזוכה במכרז זה את הפעלת קווי בית שמש-ירושלים. קווים אלו לא נכללו במסגרת הסכם התחרות, שנחתם בין אגד לבין המדינה בשנת 2010, כקווים המתוכננים לעבור מאגד למפעילים אחרים ולנוכח כך נדרשת הסכמת אגד להעברתם, כל עוד הסכם התחרות בתוקף. עד מועד פרסום המכרז, טרם התקבלה הסכמת אגד. לכן ככל שאגד לא יתן את הסכמתו, הפעלתם תיגרע מן המפעילים המתמודדים במכרז.
השירות ליישובי מועצה אזורית מטה יהודה הסמוכים לבית שמש (יישובי עמק האלה) וכן השירות לצור-הדסה וליישובי המזלג הסמוכים אליו ניתן באמצעות חברת סופרבוס ובעתיד יהיה חלק ממכרז
"ביתר עילית ועמק האלה", ולכן אינו חלק ממכרז זה.
בנוסף ישנה אופציה בידי המשרד להעביר לזוכה במכרז את הפעילות של קווי האוטובוס הבין-עירוניים המקשרים את חניון שפירים אל ירושלים המופעלים כיום על-ידי חברת אגד תעבורה (אשכול שפירים). קווים אלה אינם חלק ממפרטי המכרז והעברתם לזוכה במכרז תיבחן רק בגמר תקופת ההפעלה של אשכול שפירים על-ידי אגד תעבורה במהלך 2021. בחינה זו תיעשה, בין היתר, בהתחשב בעמידתו של הזוכה במכרז ביעדי רמת שירות גבוהים, הן ביחס לכתוב במסמכי המכרז והן ביחס לרמת השירות שתסופק על-ידי אגד תעבורה. במסגרת הבחינה ייתכן שיוחלט להאריך את הסכם ההפעלה של אגד תעבורה באשכול שפירים בשנתיים נוספות, כפי שההסכם הנוכחי עימם מתיר.
בשני המכרזים, יידרשו הזכיינים לשלב מסכים דיגיטליים בתוך האוטובוסים שיעבירו לציבור מידע שוטף על הקו, רשת אלחוטית ושקעי USB. לאורך המסלולים יוצבו שלטי מידע דיגיטליים שיעדכנו את הציבור בזמן אמת על זמני ההגעה של האוטובוסים.
הפעלת השירות תיעשה בשתי פעימות - הראשונה תכלול שיפורים נקודתיים בקווים הקיימים בתוך תשעה חודשים מיום הזכייה במכרז, והשנייה תכלול הפעלה מלאה הכוללת את וספות השירות בתוך 15 חודשים מיום הזכייה.