|
[צילום: AP/Damian Dovarganes]
|
|
|
|
|
בריגדיר-ג'נרל במיל' בובי ג'ו דוּרֶנבּוֹס, עוזרת מיוחדת למפקד המשמר האוויר הלאומי האמריקני, מונתה לעמוד בראש צוות, שיחקור את התקלות בהספקת חמצן לתאי טייסים במטוסי-קרב - הודיע ביום שני חיל-האוויר האמריקני.
דורנבוס, טייסת קרב, שפיקדה על-כנף 188 של המשמר הלאומי האווירי של ארקנסו, צברה יותר מ-1,200 שעות טיסה במטוסים אף-16. לדבריה, מטרת הצוות למנוע הישנות של תופעות, הנובעות מתקלות בהספקת חמצן (היפוקסיה) לתאי הטייסים בשעת טיסה. המידע, שיאסוף צוותה, והשיטות שיפותחו ישמשו את חיל-האוויר האמריקני ואת בעלות-בריתה של ארצות-הברית.
הצוות מונה לחקור את התופעות, שהדיווחים עליהן התגברו בעת האחרונה, כדי לוודא שהמערכות בטוחות.
בסוף נובמבר דיווחו שני טייסים של מטוס התקיפה א-10 תאנדרבולט מכנף 355 בבסיס דיוויס-מונתאן באריזונה על תופעות כאלו בשעת טיסה, למרות שבשני המטוסים הותקנו מערכות שונות להספקת חמצן. בתגובה לדיווחיהם, קורקעו 28 מטוסים א-10, שנשאו מערכות להספקת חמצן לתא-הטייסים, מתוך 85 המטוסים א-10 שמוצבים בבסיס לשבוע, שבו נבדקו מערכותיהם.
למרות הבדיקות המעמיקות במערכות להספקת חמצן, טרם הצליח חיל-האוויר לעמוד על מקור התקלות. בחודש יוני קורקעו כל המטוסים אף-35 בכנף 56, המוצבת בבסיס האוויר לוק באריזונה, לכמה שבועות, אחרי שטייסים התלוננו על בעיות בהספקת החמצן. כשחזרה הכנף לפעול, הותקנו במטוסיה מערכות גיבוי להספקת חמצן, והטייסים קיבלו חיישנים לניטור רמות החמצן. בנוסף, הוגבלו הטיסות של כנף 56 לרום מסוים, כדי להקטין את הסתברות התקלות.
גם במטוס-הקרב החמקן אף-22 ראפטור התגלו תקלות בהספקת חמצן בשנים 2012-2008. טייס אחד נהרג כתוצאה מכך, טייס אחר היה בסכנת מוות, וכמה עשרות דיווחו על בלבול עקב מחסור בחמצן. בדיקה העלתה, שיש בעיה בשסתום בחליפת הלחץ של הטייסים. בגובה רב הפריע השסתום לנשימת הטייסים.