חברת
רכבת ישראל מזהה מוטיבציה רבה לפגוע בתשתית הרכבתית, במידה רבה יותר בהשוואה לחברות מקבילות בעולם. להערכת גורמי המקצוע ברכבת, "נחסמים מדי חודש כ-10 מיליון ניסיונות חדירה לרשת הרכבתית. בין היתר במטרה לבצע איסוף מידע חיוני, והחדרת וירוסים ותוכנות זדוניות.
נתון זה נמסר במסגרת אירועי סייברטק (CYBERTECH) בסדנת סבר (סייבר) בבניין מטה רכבת ישראל בלוד. לנוכחים הוצגו האיומים עימם מתמודדים ארגוני תחבורה ברחבי העולם, בדגש על חברות רכבות עולמיות, ודרכי המניעה והטיפול באירועים אלה.
רכבת ישראל מוגדרת על-ידי הרשות להגנת הסבר כ'תשתית קריטית', ומפתחת בימים אלה מערך סבר מתקדם בהשקעה רבה. מערך הסבר מתוכנן לתת מענה הן לאיומים מצד תוקפים משמעותיים (מדינות וארגונים) וכן לאיומי סבר מצד גורמי טרור.
זאת ועוד, מערכת התקשורת הרכבתית, באמצעותה מבוצעים הפיקוד והשליטה על רשת הרכבות הארצית, מופעלת כיום באמצעות מערכת איתות אלקטרונית הפועלת באמצעות סימנאורים לצידי המסילה. בשנים הקרובות, יעבור מערך האיתות למערך המבוסס תדרים סלולריים (GSM-R), זאת במסגרת מיזם ענק בהיקפו. במסגרת מהלך זה, מושם דגש רב על איומי סבר.
"אבטחת מערכות רכבתיות היא משימה מורכבת, זאת בגלל שרוב המערכות הרלוונטיות, עד היום, לא תוכננו כמערכות בטוחות לאיומי סבר", אמר ישראל ברון, ראש יחידת הסבר של רכבת ישראל, "לכן עלינו ראשית למפות באופן מדויק את האיומים ולאתר פרצות במערכת, ולאחר מכן לתת להן מענה. חלק מהפתרונות כוללים הקשחת האבטחה הקיימת, אך יש צורך גם בפיתוח טכנולוגיה חדשה לחלוטין, כגון רשת תקשורת בטוחה ומוצפנת לקטרים".
באירוע השתתפו מנכ"ל רכבת ישראל,
שחר איילון; תא"ל (מיל') אהוד שניאורסון, לשעבר מפקד יחידת 8200; נציגים מארגון הגג הבינלאומי של חברות הרכבות (UIC) וכן נציגים חברת הרכבות הלאומית של צרפת.
איילון אמר בכינוס: "מערכות התחבורה הציבורית, ובפרט מערכות הרכבת הפכו ממערכות אנלוגיות לדיגיטליות, מודרניות וממוחשבות. זוהי הזדמנות טכנולוגית מתקדמת לצד האתגר ההגנתי הנדרש. עלינו להמשיך וללמוד להגן על כלל המערכות ונקודות התורפה שלנו, ולהוריד את פוטנציאל מתקפות הסבר נגד כלל המערכות הדיגיטליות שלנו. רכבת ישראל נחשבת לארגון מתקדם ומתוחכם בתחום הגנת הסבר, תוך שיתוף פעולה מלא עם ארגונים פרטיים ועסקיים, חברות רכבות אירופיות ובמיוחד עם מערך הסבר הלאומי".
עמיר לוינטל, מנכ"ל חברת סיילוס (CYLUS), המתמחה בהגנת סבר למערכות תשתית רכבתית, הציג את הסכנות הנוגעות למערכות הרכבת העולמיות ואמר: "מאז ומתמיד בטיחות הייתה בדנ"א של מערכות הרכבת בעולם, וכעת הגיע הזמן שגם ביטחון הסבר בדנ"א הזה. ללא הגנה כוללת - בטיחות הנוסעים בסכנה".