רשת
רמי לוי ביקשה לכאורה להתהדר בנוצותיה של ברילה כאשר שיווקה מוצרים דומים באריזות העלולות להטעות את הלקוח הסביר - קובע (יום א', 22.4.18) שופט בית המשפט העליון,
נעם סולברג.
ברילה ביקשה באוקטובר שעבר לאסור על רמי לוי לשווק במסגרת מותג הבית שלו מוצרי פסטה ורטבים באריזות דומות מאוד למוצריה שלה, שנמכרים גם הם ברשת שבבעלותו. ברילה הגישה הן תביעה למתן צו מניעה קבוע והן בקשה לצו מניעה זמני עד להכרעה בתביעה העיקרית. בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת לימור ביבי) קיבל את הבקשה הזמנית בנוגע לקופסאות פסטה ודחה אותה בנוגע לצנצנות הרטבים.
הן ברילה והן רמי לוי ערערו לבית המשפט העליון, סולברג קיבל את ערעורה של ברילה (כך שהאיסור יחול גם על הרטבים) ודחה את ערעורה של רשת רמי לוי (כך שהאיסור על הפסטה יישאר בעינו). "בחנתי חזור ובחון את אריזות המוצרים מזה ומזה", הוא אומר. סולברג מפרט:
"התבוננות קצרה באריזות המוצרים שלפנינו אינה מותירה מקום לספק, כי בעת עיצוב אריזותיה שיוותה רמי לוי לנגד עיניה את אריזותיה של ברילה. קופסאות הקרטון הכחולות; צורתן; גווני הכחול המשתנים; חלוניות התצוגה - כל אלו הם אלמנטים המצטרפים לכדי חוזי כללי שנודעת לו זיקה מובהקת לאריזות הפסטה של ברילה. הוא הדין באשר לצנצנות הרטבים; צנצנות דומות בגודלן, בעלות מכסה כחול ומדבקה כחולה שעליה איורים דומים. הימנעותה של רמי לוי מלהעיד את הגורם המקצועי מטעמה העומד מאחורי עיצוב האריזות והצנצנות, ולמצער מלספק ראיות שיש בהן כדי לשפוך אור על אודות תהליך העיצוב, אומרת דרשני, ומחזקת את הסברה כי רמי לוי ביקשה לכאורה להתקשט בנוצות זרות, 'להתעטף' במוניטין שרכשה ברילה".
סולברג מוסיף, כי מדובר במוצרי צריכה בסיסיים שמחירם שווה לכל נפש, כך שסביר להניח שהלקוח מקדיש זמן קצר ותשומת לב מועטה לבחירת המוצר, "לנוכח עומס הגירויים הרב המקיף את הצרכן מכל עבר" - ולכן הוא עלול לטעות ביניהם. "התבוננתי בתמונות המוצרים, עיינתי בטענות הצדדים; עמדתי על קווי הדמיון מזה, ועל נקודות השוני מזה. לבסוף באתי לכלל מסקנה, כי השוואה בין המוצרים - הן מוצרי הפסטה, הן הרטבים - מלמדת על דמיון חזותי המקים לכאורה חשש סביר להטעיית קהל הצרכנים", הוא קובע. הדבר נכון הן בשל האריזות הדומות והן משום שלוי בחר את השם Olla למותג הפרטי - והוא דומה לשם Barilla.
עוד דוחה סולברג את טענת רמי לוי, ולפיה צו מניעה זמני יוציא מהשוק את המותג הפרטי שלו. "הענקת הסעד הזמני אינה מונעת מרמי לוי להמשיך ולשווק את מוצרי הפסטה והרטבים באריזות אחרות, שאינן מקימות לכאורה חשש להטעיה. אדרבה, בבקשתה טוענת רמי לוי כי 'היא מותג חזק הרבה יותר מברילה בישראל'. בידה לנצל אפוא את מעמדה הנטען בשוק, לחשוב 'מחוץ לקופסה', ולהמשיך בשיווק מוצריה באופן המאיין את החשש לכאורה להטעיית הצרכנים". הצו ייכנס לתוקף ב-27.4.18. רשת רמי לוי חויבה בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. את הרשת ייצגו עוה"ד לעד וקסלמן, אוריאל מוזס ואדי לבדנסקי, ואת ברילה - עוה"ד
שלמה כהן, שי ישראל וחוסני זועבי.