|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הסניגוריה הציבורית:

המשטרה מונעת ייצוג משפטי מרבבות עצורים

ממשיכה במעצרים ליליים ללא צורך, למרות הנחיה מפורשת להימנע מכך מספר המעצרים ממשיך לעלות, למרות ביטול תוכנית "מפנה" ענישה קשה כלפי אסירים קטינים בכלא אופק
22/07/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
רוב העצורים לא מיוצגים [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

המשטרה ממשיכה למנוע מרבבות עצורים את זכות הייצוג המשפטי - אומרת (יום א', 22.7.18) הסניגוריה הציבורית בדוח שלה לשנת 2017. בשנה שעברה הודיעה המשטרה לסניגוריה שהיא מתבקשת לייצג עצורים ב-49% מהתיקים (לעומת 44%) בשנה הקודמת - אך בהתחשב בכך שלרוב המכריע של העצורים אין עורך דין פרטי, משמעות הדבר היא שהמשטרה מונעת מהם את זכות הייצוג בכך שאינה מודיעה לסניגוריה על המעצרים.

עוד אומרת הסניגוריה, כי למרות הנחיה מפורשת שקיבלה המשטרה בדצמבר 2015 ממי שהיה אז המשנה ליועץ המשפטי לעניינים פליליים, רז נזרי - היא ממשיכה להחזיק חשודים במעצרים ליליים רק כדי לשחררם בשעות הבוקר, לעיתים בידי קצין משטרה ואפילו בלא להביאם לבית המשפט. יתרה מזאת: המשטרה אף מבקשת כעת להרחיב את תנאי השחרור שיכולים להטיל קציניה. "אם הייתה משטרת ישראל עושה שימוש נכון בסמכויותיה כפי שהן נתונות לה בחוק בנוסחו כיום, ניתן היה לחסוך מאות מעצרי לילה מיותרים בשנה. אין כל הצדקה להעניק למשטרה סמכויות נוספות ופוגעניות בחוק, כאשר עד כה לא נראה שהיא מקפידה על יישום החוק במסגרת סמכויותיה הקיימות, וכאשר יש דרך מידתית יותר למנוע את מעצרי הלילה המיותרים", היא טוענת.

הסניגוריה שבה ומתריעה על ריבוי המעצרים, ואומרת שמספרם הולך ועולה - בניגוד למגמתו של חוק המעצרים - וזאת גם לאחר סיומה של תוכנית "מפנה" שהנהיג יוחנן דנינו, ובה נמדדו תחנות המשטרה לפי מספר המעצרים. "ריבוי המעצרים הוא התופעה המטרידה ביותר כיום במערכת המשפט הפלילי, ויש לה השלכות מדאיגות על משטר זכויות האדם בישראל ועל היחס שבין הפרט לשלטון. אין זה סביר שהמדינה כלל לא נדרשת לתופעה זו הזוכה לביקורת חוזרת ונשנית מזה שנים רבות" היא אומרת. הסניגוריה מציעה תיקוני חקיקה, ובהם הגבלת המעצר עד תום ההליכים לתשעה חודשים (במקום שישה), הרחבת השימוש בחלופות טיפוליות, הרחבת האפשרות למתן פיצוי על מעצרי שווא וחובת דיווח שנתית לכנסת על מספר המעצרים.

אסירים לא מיוצגים בוועדות השחרור

בעיה של חוסר ייצוג קיימת גם מול ועדות שחרור אסירים. בשנה שעברה ייצגה הסניגוריה אסירים ב-2,443 הליכים - אומנם עלייה של 11% לעומת השנה הקודמת, אך ירידה ל-35% מכלל ההליכים (לעומת 39% בשנה הקודמת). המשמעות היא, שחלק גדול מן האסירים עדיין אינם מיוצגים בפני ועדות השחרור. הסניגור הציבורי הארצי, יואב ספיר, אף שב והתלונן השנה על תנאי העבודה הקשה של הסניגורים בפני הוועדות, כאשר השב"ס אוסר עליהם להכניס אפילו שתייה, טלפון ומחשב נייד.

הסניגוריה שבה ומתריעה על התופעה החוזרת ונשנית של השמדת מוצגים (או אובדנם) בתום ההליך המשפטי. "בהיעדרם של המוצגים מהתיק הפלילי, הסניגוריה הציבורית אינה יכולה לבצע בדיקות מדעיות שבכוחן להוכיח את חפותו של הנידון ולבסס קיומה של עילה למשפט חוזר. לא אחת נאלצת המחלקה לדחות בשל כך פניות לייצוג בבקשה למשפט חוזר", נאמר בדוח.

הפורום למניעת הרשעות שווא, בראשותה של הסניגורית במחוז חיפה, עו"ד ענת מיסד-כנען, מתמקד בשלב זה בתחום של בדיקת ראיות פורנזיות, שהערכת-יתר שלהן גורמת להרשעות שווא. הסניגוריה מציינת, כי בתחום זה ישראל מפגרת אחרי מדינות מובילות, למרות ממצאיו של מבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר "מעוררים חשש באשר למהימנות ממצאי מעבדות הזיהוי הפלילי". לאור זאת, פעל הפורום אשתקד להנגשה ויישום של הידע שנצבר בתחום הפורנזי. הסניגוריה גם מצביעה על תיקים ראשונים בהם בחינה מעמיקה יותר של הראיות הביאה לזיכויים או לביטול כתבי אישום.

להרחיב את השחרור המינהלי

הסניגוריה מצביעה על כך שתלונות רבות נגד שוטרים המוגשות למח"ש אינן מגיעות לכדי חקירה ממצה, בין אם משום שהוחלט שלא לחקור אותן כלל, ובין אם משום שבירורן נפסק בשלב מוקדם ללא המשך חקירה של ממש נערכת רק בכשליש מכלל התלונות שמוגשות מדי שנה, כאשר תוצאות החקירות שמתקיימות מאופיינות בשיעור נמוך של מיצוי הדין עם השוטרים. בשנת 2017 ערכה מח"ש חקירה ב-641 תיקים בלבד, כאשר ב-1,972 תלונות נוספות לא נערכה כלל חקירה או שנערכה בדיקה ראשונית (שטיבה לא הוברר) שלא הבשילה כדי חקירה של ממש. מתוך כלל התלונות שטופלו על-ידי מח"ש, ב-136 תיקים הוחלט על העמדת השוטרים לדין פלילי, וב-113 תיקים הוחלט או הומלץ על העמדתם לדין משמעתי.

בנושא התנאים בבתי הכלא, שבה הסניגוריה ומצביעה על ליקויים קשים, ובראשם תנאי המגורים הקשים וצפיפות חמורה בחלק ניכר ממתקני הכליאה. היא מזכירה את פסק דינו של בג"ץ, שהורה ביוני 2017 להגדיל בתוך שנה וחצי את שטח המחיה של אסיר ל-4.5-3.5 מ"ר - פסק דין שהמדינה אינה עומדת באבני הדרך ליישומו, ואשר גם הוא מותיר את ישראל הרחק מאחורי המקובל במדינות המערב (12-6 מ"ר).

הסניגוריה מציעה ליישם את פסק הדין באמצעות שיפוץ והרחבה של מתקני הכליאה, ובמיוחד באמצעות צמצום מספר הכלואים. דרך אחת, לדעתה, היא שחרור מבוקר של אסירים באמצעות מנגנון השחרור המינהלי, תוך שינוי תקופות השחרור הקבועות כיום בחוק, ובאמצעות שינוי המצב בו מרבית האסירים השופטים לעונשי מאסר קצרים (עד חצי שנה) אינם משוחררים לאחר ריצוי שני שלישים, בשל אי-הפעלה מספקת של מנגנון השחרור המוקדם המצוי בסמכות נציבת בתי הסוהר. "ואולם, שחרור אסירים הוא פתרון קצר טווח וחלקי. פסק הדין החשוב של בית המשפט העליון הוא הזדמנות לשקול מחדש גם את מדיניות המעצרים, את השימוש ההולך וגובר בעונש המאסר ואת השימוש ההולך ופוחת בכלי של שחרור מוקדם שמאפשר שיקום ושילוב הדרגתי בחברה", אומרת הסניגוריה.

פרק נפרד בדוח עוסק במדיניות הענישה בכלא אופק המיועד לקטינים, ולפיו קיימים נתונים המעידים על שימוש מרובה בכבילה כאמצעי ריסון, ובבידוד ומניעת ביקורי משפחות כאמצעי ענישה. ביקורי המשפחות מהווים חלון יחיד לעולם החיצון, וקיומם הכרחי לצורך המשך שימור ושיפור היחסים ושיקומם, אומרת הסניגוריה - אך הם נמנעו מ-60% מאסירי אופק שהיא ייצגה בשנה שעברה, לעיתים למשך חודש. 70% מהאסירים שיוצגו בידי הסניגוריה נענשו בבידוד, למרות שמחקרים בעולם הוכיחו שמדובר באמצעי ענישה פוגעני ובלתי יעיל ביחס לאסירים קטינים. הסניגוריה ביקשה מנציבת השב"ס, רב-גונדר עפרה קלינגר, לצמצם משמעותית את השימוש בעונשים אלה.

הסניגוריה קוראת לבחון מחדש את מדיניות ההעמדה לדין על אחזקת קנביס לצריכה עצמית, בטענה שהיא אינה מידתית, אינה יעילה ואינה צודקת. היא טוענת, כי הצעת החוק הממשלתית הנדונה כעת עלולה להחמיר את המצב, שכן תפיסה ראשונה ושנייה (סיטואציה בה כיום, ברוב מחוזות המשטרה, לא מוגש כלל כתב אישום), יוטלו קנסות משמעותיים. "ההסדר המוצע אף מעורר חשש לאכיפת יתר כלפי אוכלוסיות מוחלשות החשופות יותר למפגשי שוטר-אזרח", היא אומרת.
הסניגוריה הציבורית: דוח פעילות לשנת 2017 / דין וחשבון
דוח הסניגוריה הציבורית לשנת 2017: הטיפול בהרשעות שווא, נתונים על ייצוג ותיקים מרכזיים, בעיות רוחב של ריבוי מעצרים והשמדת ראיות

תאריך:  22/07/2018   |   עודכן:  22/07/2018
איתמר לוין
+היועצת המשפטית של המשטרה שיקרה לרוזן
14:17 22/07/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
איילת אבישר טענה שהמשטרה הציגה מידע נכון לבית המשפט כאשר ביקשה הארכת מעצר - בעוד רוזן קבע עובדתית שהמידע היה כוזב ושהארכת המעצר הושגה שלא כדין
(אלישר. נחה דעתה [צילום: המשרד לבטחון פנים])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה מונעת ייצוג משפטי מרבבות עצורים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבר נאמר
22/07/18 09:53
2
אורי פ
22/07/18 10:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
סמפכ"ל המשטרה לשעבר, ניסים מור, ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות בפרשת המין והפרת האמונים בה הודה. בית המשפט העליון קיבל (יום ד', 18.7.18) את ערעור המדינה על קולת עונשו של מור. מור הודה והורשע בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים ובעבירה אחת של הטרדה מינית כלפי שוטרת.
18/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
שוטר מג"ב, עמית לוי, מואשם בגידול קנביס וסחר בו, קבלת שוחד, שיבוש מהלכי משפט, מרמה והפרת אמונים ועוד. במקביל מואשמים שבעה אזרחים בעבירות של ייצור סמים מסוכנים, במעשים שלטענת המדינה ביצעו לצידו של לוי.
15/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
העדר תיעוד של שיחה בין חוקר מח"ש לבין שוטר הביא לזיכויו של השוטר מחמת הספק. פסק הדין מתמקד ב"הפסקת סיגריה" של החוקר גיא גומא והנחקר אהרון סיסו, פרקטיקה שבה נעשה שימוש נרחב בעת חקירתו של ערן מלכה בפרשת רונאל פישר ואשר ספגה ביקורת קשה מצד ההגנה בתיק זה.
10/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
שלומי נחמן, בלש ביחידה לפשיעה לאומנית במחוז יהודה ושומרון, מואשם בתקיפת מתנחל.
10/07/2018  |  יצחק דנון  |   חדשות
מועצת הרבנות הראשית לישראל נענתה לבקשת השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, להוסיף את שוטרי משטרת ישראל לתפילה לשלום כוחות הביטחון הנאמרת בשבת בבתי הכנסת. הרבנים הראשיים לישראל הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף העלו את ההצעה בישיבת מועצת הרבנות הראשית וזו אישרה את התוספת לנוסח התפילה.
08/07/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי  
שוטרים אזקו והשפילו אזרחים. העונש: הערה פיקודית לתחנה  /  איתמר לוין
מש' המשפטים: להסתיר נאשמים  /  איתמר לוין
הושעתה חלוקת דוחות מצלמות המהירות החדשות  /  עידן יוסף
המשטרה מקדמת את הלהט"ב  /  איתמר לוין
השקר של דוברת המשטרה  /  איתמר לוין
אלשיך: יאללה, בוא נפתח תיקים...  /  פנחס (פיני) פישלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
שיר טורם-הספרי
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי 165 ימים, ש-134 יהודים נמצאים במחשכי גיא ההריגה העזתי חשופים לאימת המוות, האמירה ממסכת סנהדרין היא זו שחייבת להנחות את המשלחת שיצאה לקטר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il