ועדת הכספים אישרה (יום ב', 17.9.18) העברות תקציביות בסכום כולל של כ-2.69 מיליארד שקל, 2.243 מיליארד שקל מתוכם במסגרת העברות בין תקציבי המשרדים ושינויים פנימיים וכ-447 מיליון שקל עודפי המשרדים משנת 2017 שעברו לשימושם בשנת התקציב הנוכחית. למעלה ממחצית מהסכום נועד לתקציב משרד התחבורה ובעיקר לבניית נתיבי תחבורה ציבורית ונתיבים מהירים, לצד חניונים שיתלוו להם. בנוסף הוקצו 20 מיליון שקל להרחבת תוכנית מגן רקיע להגנת מטוסים אזרחיים לפי החלטת הקבינט ביוני האחרון, מאות מיליונים הועברו לחיזוק התעשיה ולמעלה מ-90 מיליון שקל הועברו כתוספת לחיזוק הפריפריה החברתית והגאוגרפית. במהלך הדיון צוין כי תקציבי משרד התחבורה אינם נוגעים לרכבת הקלה ויו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין כי הוא מתנגד לעבודות הרכבת הקלה בסמוך לבני ברק בשבת וכי הוא פועל להפסקתן: "לפעמים יש בעיות הנוגעות לשבת שעלולות להתנפח, אני מקווה שיהיה רצון טוב והבעיה הזו תיפתר". גפני פתח את הדיון בהשתתפות בצער משפחתו של ארי פולד שנרצח אתמול בפיגוע בסמוך לצומת גוש-עציון: "לא הכרתי את ארי, אך שמעתי שהיה איש חינוך ואדם בעל משמעות. אנחנו שולחים מכאן תנחומים למשפחה. אחיו איתן הוא דוברו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' והוא לוקח חלק ברבים מהדיונים כאן ואנחנו שולחים גם לו אישית תנחומים". פירוט ההעברות התקציביות והשינויים בתקציבי המשרדים לשנת 2018: - כ-1.447 בהרשאה להתחייב לתקציב משרד התחבורה - מרבית התקציב נועד לבניית נתיבי תחבורה ציבורית (כ-812 מיליון) עירונים ובין-עירוניים ברחבי הארץ, לנתיבים מהירים (כ-240 מיליון) במטרופולין ת"א בין נתניה לראשון לציון, כולל חניוני חנה וסע לכ-11,000 רכבים בראשון ושפיים, ולבניית כבישים (כ-373 מיליון) לצד יחידות דיור המוקמות בצפון ודרום הארץ. בנוסף נועד התקציב לממן את הקמת המערכת הטכנולוגית למבחני הנהיגה המעשייה ולתכנון כלכלי למיזמי תשתיות תחבורה ציבורית והסעת המונים.
- כ-44.5 מיליון שקל ממשרד האוצר למשרד התחבורה - התקציב נועד להתאמת תקני כוח אדם ורכב לרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים, הגדלת פעילות הרשות לבטיחות בדרכים בהתאם להחלטת ממשלה לתקצוב פעילות במגזרים פגיעים במיוחד והקצאת תקציב להכנת תוכניות מרור ברשויות במגזרי המיעוטים.
במהלך הדיון בתקציבי משרד התחבורה ציין יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי אלה אינם נוגעים לעבודות הרכבת הקלה באזור בני ברק המבוצעים בשבת וכי הוא מתנגד לפעילות בשבת ופועל להפסקתה: "דיברתי עם מנכ"לית משרד התחבורה על נושא העבודות בשבת באזור בני ברק, לטענתה רק עובדים שאינם יהודים עובדים שם, אנחנו מנסים למצוא פתרון, מדובר בכלים מאוד כבדים, כעת כבר פועלים לעצירתם לקראת יום כיפור. דיברתי עם ראש עיריית בני ברק שגם הוא יכנס לעניין, עם רצון טוב אפשר לפתור את הבעיה, לפעמים יש בעיות הנוגעות לשבת שעלולות להתנפח, אני מקווה שיהיה רצון טוב והבעיה הזו תיפתר". - שינוי פנימי בגובה של 9.5 מיליון שקל בתקציב משרד המשפטים - כ-8.5 מיליון שקל נועדו לתקצוב ההוצאה המותנית בהכנסה של הרשות להלבנת הון בהתאם להחלטת מועצת החילוט שהתקבלה לאחר העברת תקציב המדינה, זאת לצורך ביצוע מיזמים טכנולוגים שיגבירו את אפקטיביות של הפעילות למניעת ביצוע עבירות הלבנת הון ומימון טרור. מיליון שקל נועדו לחקר תחום המשפט העברי במסגרת הסכם קואליציוני עם מפלגת הבית היהודי שהושג בשנת 2016 במסגרת דיוני תקציב 2018-2017, הסכום הועבר כעת לצורך זה לאחר שאושר מבחינה משפטית.
- כ-37 מיליון שקל ממשרד האוצר למשרד רה"מ - התקציב נועד ליישום הרפורמה במנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות המדינה, וכן לתקצוב נציבות שירות המדינה בהתאם להתקדמות יישום הרפורמה אשר נועדה להביא שינוי במנגנוני ניהול ההון האנושי בשירות, לצורך הטבת השירות לציבור והתאמת היכולת של שירותי המדינה לצרכי הציבור. התקצוב בעיקרו נועד לתוספת כוח אדם, להטמעת מערכות מידע חדשות, להכשרת הסגל הבכיר, למערכי מיון ולהעסקת חברות ייעוץ.
- כ-454 מיליון שקל, מתוכם כ-154 מיליון שקל ממשרדי רה"מ, מדע תרבות וספורט, הגנת הסביבה, הכלכלה ומהאוצר למשרד הכלכלה והתעשיה ורשות החדשנות - רובו של הסכום נועד ליישום החלטת הממשלה מתחילת השנה לעניין חיזוק כושר התחרות של התעשיה המסורתית הישראלית ובמסגרת זו לצעדים לקידום: נושאי מחקר ופיתוח בתעשיה, העלאת הפריון בתעשיה, הפעלת מרכז סביבה ברת-קיימא, הפעלת מכון לייצור מתקדם, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות בתעשיה. בנוסף נועד התקציב לסייע לעסקים קטנים ובינוניים, לייצוא של התעשיה בישראל ועוד.
- כ-158 מיליון שקל מהאוצר להוצאות פיתוח שונות - כ-18 מיליון שקל להלוואה לחברת נצר השרון לצורך פעילותה עד למועד הפרטתה. 20 מיליון שקל להרחבת תוכנית מגן רקיע להגנת מטוסים אזרחיים לפי החלטת הקבינט ביוני האחרון. 120 מיליון שקל, 80 מהם בהרשאה להתחייב לצורך הון בעלים לחברת תומר שתקלוט חלק מפעילות חברת תעש מערכות אחרי מכירתה.
- כ-93 מיליון שקל, מרביתם בהרשאה להתחייב ממשרד האוצר למשרד רה"מ - הפנייה נועדה לממן תוכניות מוסדות ציבור ברשויות המקומיות הדרוזיות והצ'רקסיות, פיתוח ושיקום תשתיות בהתיישבות הכפרית בנגב, בגליל ובפריפריה החברתית, פעילויות הפוגה ביישובי עוטף עזה ועמידה בהסכמים קואליציונים: הסכם עם ח"כ מיקי זוהר הכולל כ-12 מיליון שקל עבור פיתוח מוסדות ציבור בפריפריה, מיליון שקל בהסכם עם ח"כ אורן חזן עבור הרשות לפיתוח הגליל לשם קידום הספורט באזור ובפריפריה החברתית, וחצי מיליון שקל בהסכם עם ח"כ נאווה בוקר עבור הרשות לפיתוח הנגב והגליל לשם פיתוח מוסדות ציבור באזורים אלה ובפריפריה החברתית. ההסכמים הושגו בשנת 2016 במסגרת דיוני תקציב 17-18, הסכום הועבר כעת לצורך זה לאחר שאושר מבחינה משפטית.
פירוט ההעברות של עודפי תקציב 2017 לשנת 2018 בתקציבי המשרדים: - כ-19 מיליון שקל עודפי תקציב משרד החוץ - העודף נוצר בגין התחייבויות לספקים בחו"ל בשנת 2017 שטרם שולמו בגין כנסים וביקורים בחו"ל, בגין פעילויות דיפלומטיות בחו"ל כחיזוק קשרים וקידום שיתופי פעולה עם מדינות שונות, ורוב העודף נוצר בגין הוצאות שוטפות סביב נציגויות ישראל בעולם שבוצעו בשנת 2017 ומשולמות השנה - חוזי שכירות, תשתיות תקשוב ואינטרנט, הוצאות אבטחה, תחזוקה והחלפת כלי רחב ותשלומים על דואר דיפלומטי.
- כ-94 מיליון שקל עודפי הרשויות המקומיות - העודף נוצר עקב מענקי איזון המתוקצבים באופן יחסי, מיזמי פיתוח רבים המבוצעים בקצב נמוך מהמתוכנן ברשויות, ורשויות הנמצאות תחת תוכניות הבראה שהמעמידה ביעדיהם מתעכב. כחצי מיליון שקל הינו עודף הנוצר במענקי ביטחון שמועברים לרשויות ביהודה ושומרון בשל מיזמי פיתוח שקצב ביצועם נמוך מהמתוכנן.
- כ-54 מיליון שקל עודפי משרד המדע, התרבות והספורט - העודפים נוצרו עקב התחייבויות שטרם שולמו ופער בין התחייבויות וקצב ביצוע בתחומי המדע, המחקר, פעילויות בינ"ל, מרכז ההסברה, שיפוץ מוסדות תרבות, סבסוד מופעי תרבות בפריפריה, פרויקט מחשוב ועוד.
- כ-65 מיליון שקל עודפי משרד הבריאות - העודפים נוצרו עקב התחייבויות חוצות שנות תקציב שעיקרם בתוכנית הלאומית למדדי איכות בבתי חולים, חיזוק קשרים הממשלה בתחום הבריאות עם סין ואפריקה, הערכות מערכת הבריאות לשעת חרום, תפעול שוטף של מערכות המחשוב ואבטחת המידע, תשלום למחירוני תרופות ותשלום לתחזוקה שוטפת של בתי החולים. לצד אלה נוצרו העודפים גם בגין התחייבויות בתחומי בריאות הנפש, רפואה מונעת, רפואת חרום כמרכזי הגנה לילדים נפגעי אלימות ומרכזים דחופים לטיפול בנפגעות פגיעה מינית ועוד.
- כ-4.5 מיליון שקל עודפי משרד האנרגיה - העודף נוצר בעקבות בעכבות עיקוב בהקמת המבנה החדש של המכון הגאולוגי בגבעת רם, כך גם התשלום נדחה לשנה זו.
נדחתה הצבעה לגבי העברת כ-194 מיליון שקל עודפי הדיור הממשלתי - העודף נוצר במסגרת מיזמים שמרביתם ארוכי טווח וחוצי שנת תקציב - הקמה, בינוי, שיפוץ והנגשת קריות ומשרדי ממשלה, בינוי בתי משפט, תשלומי שכירות ארוכי טווח עבור משרדי הממשלה ופעולות תחזוקה הנוגעים אליהם, עבור מיזמי שכירות לטווח ארוך עבור משרדי ממשלה שמרכזת חברת "דירה להשכיר" שקצב הביצוע בהם לא עומד בהתחייבויות וכדומה. הוועדה החליטה שלא לקיים הצבעה בגין העדר תשובות לעניין העדר תוכניות קונקרטיות לבינוי בתי דין, בהמשך לדיון קודם בו דרש יו"ר הוועדה תשובות לעניין זה. - 835 אלף שקל עודפי רשות החשמל - העודפים נוצרו בגין התקשרויות חוצות שנת תקציב לעניין חוזים בהתקשרויות לייעוץ פיננסי והנדסי וכן בגין מכרזי הובלה, מעבר ושיפוצים שנובעים ממעבר הרשות לבניין חדש כאשר התשלומים נועדו להתאמות והשלמות.
- כ-14 מיליון שקל עודפי רשות האוכלוסין - העודפים נוצרו בגין התחייבויות חוצות שנות תקציב בגין שיפוץ לשכות, הקמת והרחבת לשכות נוספות, שיפור והטמעת אמצעים טכנולוגים בלשכות, רכש מלאי והסכמים להבאת עובדים זרים בתחום הסיעוד ארצה.
|