ראש הממשלה
בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ חנכו (יום ה', 20.9.18) את הקו המהיר לירושלים, שלפי שעה ייצא מנתב"ג ולא מהרצליה כמתוכנן, והנסיעה בו תהיה מותנה בהזמנה מראש באינטרנט ובמספר מוגבל של 400 נוסעים.
פתיחת הקו נעשית לאחר 17 שנות תכנון ותקציב שהוכפל ליותר מ-7 מיליארד שקל, ולמרות הכל - עדיין מדובר באירוע היסטורי.
הנסיעה תהיה בחינם לשלושת החודשים הקרובים. עם זאת, לא יפעל הקו בלילות ונסיעותיו יסתיימו בשעה 20:00. כמו-כן לא יפעל בשישי ובמוצאי שבת, וזאת על-מנת להשלים את עבודות החשמול במקטע שבין תל אביב לנמל התעופה בן-גוריון.
שישה ימים בלבד לפני פתיחת הקו לציבור הרחב, ביומו הראשון של חול-המועד סוכות, עדיין אין לו את אישורי הבטיחות הנדרשים להפעלה המסחרית המצומצמת הזאת, אך גורמים שמעורבים בנושא אומרים שמתן האישורים בישורת האחרונה.
"אני מעדיף רכבת של 80%, שתסיע מאות אלפי ירושלמים", אמר השר כ"ץ. "זה יום חג לירושלים דווקא בתקופה הזאת שיש מי שמנסים לקרוא תיגר ולערער על זיקת העם היהודי ובעלות העם היהודי על ירושלים אנחנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים אנחנו נקרא לקו הזה מסילות דוד המלך - קינג דיויד ריילוויס".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ
איתן כבל, אמר כי הוא רואה את חצי הכוס המלאה אך גם את חצי הכוס הריקה - קו שאמור היה להיפתח לפני שנה ונפתח רק עכשיו ולא באופן מלא כמובטח אלא חלקי.
מארגון "תחבורה בדרך שלנו" נמסר: בקרוב נוכל להגיע לירושלים לתל אביב ב-28 דקות, אך הירידה ממפלס הכניסה לתחנה אל הרציפים עלולה לקחת לא פחות מהזמן הזה, בייחוד לאנשים מוגבלי נגישות. הסיבה: מיקום מעליות מתעתע ובעייתי. כל מעלית יורדת מפלס אחד בלבד, ובין כל מעלית עובר מרחק רב כי הן נמצאות בקצוות אחרים של האולם, ממש 'חפשו את המטמון'! נשאלת השאלה: האם מי שתכנן את התחנה גם מתכוון להשתמש בה? והשאלה החשובה יותר: האם מי שאישר את התחנה, כלומר
משרד התחבורה, עובד לפי תפישת שירות ארגונית מוטמעת? התשובה העצובה כמובן ידועה לכולנו".
מנכ"ל הרכבת שחר אילון ניסה להסביר את העיכוב בביצוע: "אנחנו ישראלים. אמרו לנו ככה עושים באירופה, אנחנו נעשה יותר משוכלל. ברגע הובע איזשהו חשש במשטרה, בכיבוי, במד"א עם כל הלחץ ועם כל זה שאתה רוצה לעשות מסיבת עיתונאים. אמרנו רגע". מנכ"ל משרד התחבורה
קרן טרנר-אייל ניסתה אף היא: "הפעם הראשונה שמחשמלים רשת רכבות במדינת ישראל. זה פרויקט כל כך מורכב של גשר מסילה, גשר מסילה, אין כזה בעולם בכלל. זה כל כך מורכב ונפלנו על חברה ספרדית שעובדת עם סייסטות בצהריים וזה קשה". לדבריה, הבחירה בחברה הספרדית "סמי" לבצע את העבודות המורכבות האלו הייתה טעות משום שלא עמדה בקצב.
ההמתנה להחלפת הקו לכיוון תל אביב תהיה בת 12 דקות. הקו ייפתח בעוד ארבעה חודשים עד לתחנת ההגנה ואילו הפתיחה עד הרצליה נדחתה למועד לא ידוע.
ראובן קוגן, לשעבר סמנכ"ל פיתוח תשתיות ב
רכבת ישראל, אמר בראיון לכאן רשת ב' כי אינו מעורה בפרטים, אך מעריך שהקו יגיע להרצליה בעוד כחצי שנה: "אני לא חושב שזה פארסה. אני חושב שמה שנפתח היום זה אחד הפרויקטים היותר מורכבים וחשובים של רכבת ישראל בעשורים אחרונים. זה נכון גם למדינת ישראל כולה. אני אגיד לכם שלפני 5 שנים הגעתי לתפקיד של סמנכ"ל לפיתוח, התחלתי לעסוק בפרויקט הזה. אז הערכות בענף מה שנקרא, היו שהפרויקט יפתח בסוף 2020 ואנחנו היום מתחילים לראות את הקו הזה פועל באמת. אני ממש לא חושב שזה טרוויאלי.
"הקו הזה הוא באמת קו מאוד-מאוד משובח. עכשיו אנחנו מדברים על קו רכבת המהיר לירושלים צריך לזכור - זה בערך 10 פרויקטים שמקובצים ביחד ובונים את הקו. זה מתחיל עם הקו מנהרות וגשרים שכולנו מכירים אותו ממשמר איילון עד התחנה בירושלים וזה פרויקט החישמול, כי הוא בעצם לב האירוע פה בקו הנוכחי. אבל זה גם שדרוג של תחנות של תל אביב ושדרוג של מתחם לוד שהוא הולך לתחזק את כל המערכים האלה ופרויקט הקטר חשמלי עצמו שזה פרויקט מאוד מאוד מורכב שתחילתו בגרמניה וסופו בארצות כאן בישראל.
"המועד של מרס 2018 שחיינו איתו בערך 4 שנים וחצי הוצע על ידי, בסדר? על-ידי הנהלת רכבת ישראל, המנכ"ל
בעז צפריר. אני הייתי סמנכ"ל לפיתוח ונתנו את המועד הזה לא בגלל שום גחמה פוליטית, אלא צריך להבין איך פרויקטי תשתית בישראל מתנהלים. פחות או יותר עשר שנים לוקח לעשות תוכנית סטוטורית שתהפוך את הפרויקט לחוקי. במוסדות התכנון חובה על התשתיות הלאומיות או ועדות אחרות ואחרי זה יש 5-4 שנים של ביצוע וזה מתחלק לשניהם. 50 אחוז ביצוע עצמו שהקבלנים עובדים ובונים את התשתית וכן 50 אחוז זה כל מיני תיאומים בין רשויות השלטון, או הרשויות המקומיות או חברות התשתית או כל מיני גופים אחרים שחקני וטו. עכשיו השחקנים האלה בגדול מאוד רוצים את הפרויקט - כמו כולנו. כשבאים לדון איתם ולתאם כל אחד רואה את האינטרס המאוד-מאוד צר שלו ודוחה את הבעיה כי לא בא לו עכשיו לבוא לדון על מה קורה עם ההשפעה של מערכת החשמול על צינור כזה או אחר של חברת דלק, בשביל לבוא ולכנס את התהליכים האלה קבענו לוח זמנים שהיה באמת-באמת על גבול הבלתי אפשרי כי הבנו שאם לא נבוא ונביא את המועד הזה למועד מאוד-מאוד צפוף באמת נפתח בסוף ב-2020. אני חושב שנכון שהייתה דחייה מלאכותית קצת של כחצי שנה עד שנוכל לראות את הרכבות נוסעות באמת, אבל לפחות הפרויקט הזה נפתח כשנה וחצי לפני, נקרא לזה ככה של המועד המשוער לפני כ-5 שנים. בסוף יש פתרון לנוסעים מתל אביב לירושלים שנכון לא 28 דקות, הוא כ-43 דקות עם מעבר בתחנת נתב"ג, אבל זה עדיף מכשעה וחצי נסיעות".