חברת
סופרבוס מקבלת את הציון הגרוע ביותר מבין 16 חברות התחבורה הציבורית הפועלות כיום בשוק. כך עולה מדוח הבקרה החצי-שנתי, שהכין אגף פיקוח, בקרה ורמת שירות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית בראשות
דוד יוסף. עוד עולה (יום ד', 12.12.18) מן הדוח כי ברבים מקווי קואופרטיב אגד קיימת בעיה חריפה ביחסם של נהגים לנוסעים ובאי-עצירה התחנות (הרחבה בהמשך).
מן הדוח עולה כי מדד החריגה של סופרבוס הוא הגבוה ביותר, ואחריה
חברת דן, ג'י בי טורס, אפיקים, גלים וקווים. מנגד את הציון הנמוך ביותר, המעיד על שירות טוב קיבלה חברת ש.א.מ (הנצרתית), ואחריה בדירוג: רמה (מועצה אזורית גולן), דן באר שבע - שבעבר סגרה את הרשימה, נסיעות ותיירות ודן בדרום.
אי שם באמצע נמצאים המפעילים
נתיב אקספרס,
אגד תעבורה, מטרופולין ואגד, המקבלים ציון ממוצע.
ככלל, חלה הידרדרות בחציון הראשון של שנת 2018, נשוא דוח זה, יחסית לחציון הראשון של 2017. הסיבה העיקרית לכך היא שינוי באופן הבקרה כך שישנם הרבה פחות בקרים בבקרה גלויה, והמעבר החלקי לבקרה אלקטרונית בכל הקשור לעמידה בלוחות זמנים. נכון להיום נערכת בקרה מדגמית ב-3% מהנסיעות, כאשר 1% הוא בקרה אלקטרונית - החל בינואר 2018 מבוצעות 8 בקרות בתחנות מוצא באמצעים אלקטרוניים. בקרה אלקטרונית מתבצעת בהתבסס על נתונים שונים שמשדרים אוטובוסים בזמן אמת. משמעות הדברים היא שבתחנות העומדות בתנאי הבקרה (החלה על כ-5% מן הנסיעות) מבוצעות בקרות אלקטרוניות שמונה פעמים בחציון לאורך שבוע שלם בכל שעות הפעילות.
ככלל, חלה הידרדרות בחציון השני של שנת 2018, נשוא דוח זה, יחסית לחציון הראשון של 2017. הסיבה העיקרית לכך היא שמפעילים אינם מנתבים תשומות בשל העובדה שאינם יכולים לראות את הבקרים. המפעילים הודו בכך בבית המשפט במסגרת עתירה המתנהלת בנושא הבקרה. מעבר לבקרה אלקטרונית מלאה צפוי לגלות כי מספר ההפרות גבוה הרבה יותר מזה שהיה ידוע עד כה.
בשל כך השוואת חציונים מקבילים מתאפשרת רק בפרמטרים מסוימים הקשורים לבקרה האלקטרונית. בהשוואת חציונים מקבילים, הידרדרות חלה בשירותי אגד, אגד תעבורה, גלים, דן, מטרופולין, נסיעות ותיירות, קווים, ש.א.מ.
בחברת ג'י בי טורס חל שיפור באי-ביצוע נסיעות אך התגברה רמת האיחורים וההקדמות של נסיעות. בחברת נתיב אקספרס המצב הפוך. אפיקים שומרת על יציבות.
במדד שביעות הרצון של הנוסעים מן המפעיל, מובילות ג'י בי טורס, גלים, קווים, דן באר שבע, דן בצפון ונסיעות ותיירות. במדד זה ניכר כי קיימת שביעות רצון גבוהה יחסית מכל המפעילים, כאשר בתחתית הרשימה נמצאת גם כאן חברת סופרבוס.
להלן כמה חריגות ניכרות שנמצאו אצל המפעילים:
- אגד - בעיה חמורה של אדיבות נהגים בקווי קריית שמונה-חיפה, בקו 402 ירושלים-בני ברק (שנוסעיו סובלים קשות מאי-ביצוע נסיעות ומאי-עצירה בתחנות), באשכול ירושלים צפון-ציר מזרחי (הסובל גם מאי-עצירת נהגים בתחנות), באשכול ירושלים-שפלה (כנ"ל), באשכול ירושלים-באר שבע (כנ"ל), באשכול חיפה-ירושלים-אילת (כנ"ל), בקווי חרדים (כנ"ל), בקווי ירושלים-בית שמש (הסובלים באופן קשה מסטייה במסלול ומאי עצירה בתחנות)
גם בשירות העירוני בקריית שמונה ובקווי ירושלים-ת"א קיימת בעיה, פחותה יותר, באדיבות הנהגים; באשכול אשקלון-ת"א אי-עצירה לנוסעים ובעיות באדיבות הנהגים; בקווי חרדים אי-עצירה לנוסעים, מספרי הקווים אינם מוצגים כראוי ויש לא מעט איחורים; באשכולות הפרבריים והעירוניים בראשון לציון וברחובות בעיות של אי-עצירה בתחנה; תופעות חמורות של אי-עצירה בתחנה וסטייה ממסלול קיימות גם באשכולות אילת, אשכול אשדוד-אשקלון-ירושלים, באשכול הדרומי ובאשכול הפרברי בחדרה.
- אגד תעבורה - בעיית נגישות אוטובוסים בשירות העירוני בנתניה.
- דן - נגישות בעייתית, באשכולות בת ים שיעור גבוה של אי-ביצוע נסיעות ובאשכול פתח תקוה-תל אביב סטייה ממסלול ואי-עצירה.
- דן באר שבע - בעיות נגישות. יש גם טענות כלפי אדיבות נהגים, אך כידוע - בחברה זו אין מגע ישיר בין הנהג לנוסע, וחלק מהנוסעים שאינם מורגלים בכך - זועמים.
- דן בצפון (המטרונית) - בעיות נגישות חמורות, לצד שיפור ניכר ברמת הניקיון.
- אפיקים - באשכול השומרון סטייה ממסלול ואי עצירה לצד בעיות באדיבות הנהגים, ובאשכול אשדוד-יבנה-ת"א בעיות אי-עצירה בתחנות וסטייה ממסלול.
- סופרבוס - בעיות נגישות אוטובוסים, ובאשכול פרוזדור ירושלים גם בעיות בנושאי סטייה ממסלול ואדיבות נהגים.
- מטרופולין - בעיות נגישות ובאשכול הנגב גם סטייה ממסלול.
- קווים - בעיות נגישות באשכול חשמונאים, נהגים לא אדיבים באשכול ביתר עילית ועמק האלה, סטייה ממסלול ועצירה/אי-עצירה בתחנה באשכול אונו-אלעד.
- ג'י בי טורס - סטייה ממסלול הנסיעה ואי-עצירה בתחנות.
- גלים (רהט) - בעיות נגישות באוטובוסים, וחריגה ממסלול כמו גם אי-עצירה בתחנות.
- רמה (רמת הגולן) - סטייה ממסלול.