|
שיפור הניידות [צילום: בוליט מרקז/AP]
|
|
|
|
|
הרכב הטקטי הקל (JLTV), שפותח עבור הצבא וחיל הנחתים האמריקניים, סובל מבעיות אמינות, מבעיות בטיחות, מפגיעה בכושר לחימתו ובעיות תחזוקה, ויש לתקן את הפגמים הללו לפני שיוכנס לשדה הקרב, ויחליף את צי הרכב האמר המתיישן. כך קובע דוח של משרד ההגנה, שהוגש לקונגרס.
הצבא האמריקני מתכנן לקנות יותר מ-49,000 כלים כאלה, והנחתים - יותר מ-9,000. כמאה יירכשו על-ידי חיל-האוויר האמריקני.
הרכב הטקטי הקל נועד לשפר את ניידות הלוחמים ולהגן עליהם. בדוח של מנהל הבחינה המבצעית וההערכה בפנטגון נקבע, כי לצוות הלוחמים אין יכולת לצפות לכל הכיוונים, יש לרכב בעיות תחזוקה ועוד בעיות, שמונעות את הכנסתו לשירות קרבי. כמו-כן, נמצא, כי יש תקלות בספרות התפעול של הרכב, בחיווטו, בצמיגיו ובבלמיו. לדברי הדוח, הרכב פחות אמין מאשר נדרש.
יחידות קרביות, שקיבלו את הרכב החדש, ביצעו 17 מ-24 מטלות קרביות, שהוטלו עליהן. רוב שבע מטלות לא בוצעו בעיקר בגלל אבדות, מציין הדוח, ורק מטלה אחת לא בוצעה בגלל אמינות הרכב.
הרכב החדש נועד למשימות החפה (נחיתה) ולהנחתה ממסוקים ומכלי-טיס. אפשר להוסיף לו שריון, כדי לאבטח את פעולתו בשדה הקרב, אלא שאז יגדל משקל הרכב, ויקשה על האפשרות להטיסו על-ידי מתלה חיצוני במסוקים הכבדים צ'ינוק.
בחינה של הדגם, שנועד לשאת משגרי טילים נ"ט (CCWC), מלמדת, כי הוא נחות מבצעית לעומת האמר, ואינו מתאים עדיין לשירות מבצעי. טעינת הטילים אטית וקשה, קובע הדוח, ויש לו פחות נפח אחסון מאשר להאמר. אנשי מיזם JLTV הודיעו, שהם מתכננים לתקן את הליקויים, שנמצאו בדגם הזה.
בנוסף, מצא הדוח כי לצוות יש ראות מוגבלת, כיוון שיש 'נקודות מתות' מסביב לרכב. כמו-כן נמצאו ליקויים בדלתות, שמונעים כניסה ויציאה מהירות של הלוחמים אליו.
הערה נוספת מפנה הדוח לגבי חתימת הרכב מבחינת רעש וחזות, שמשפרת את יכולת האויב לגלותו.
יתר על כן, כיום הצבא והנחתים אינם יכולים לתחזק את הרכב בלי עזרת היצרן, כיוון שהוא מסובך, כיוון שהצוותים לא הוכשרו דיים, והספרות הטכנית שלהם לקויה. גם את זה הבטיחו אנשי המיזם לבדוק ולשפר.