|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קומי. פוטר [צילום: אנדרו הרניק, AP] סשנס. נלחץ [צילום: ז'קלין מרטין, AP] כהן. הוכפש [צילום: אלכס ברנדון, AP]

הממצאים בפרק שיבוש ההליכים בדוח מולר:

טראמפ רצה להדיח את מולר ולחץ על חשודים

מולר מונה עשר פעולות מרכזיות של טראמפ בשנים 2018-2017 אשר מלמדות לכאורה על שיבוש הליכים קובע: הקונגרס מוסמך להחליט האם טראמפ השתמש בסמכותו בצורה מושחתת
18/04/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשת טראמפ-רוסיה   |   תגובות

עשר פעולות של הנשיא דונלד טראמפ לאורך השנים 2018-2017 היוו לכאורה שיבוש של החקירה בפרשה הרוסית. בשל פעולות אלו, נמנע התובע המיוחד, רוברט מולר, מלקבוע שטראמפ לא עבר על החוק; בשל מגבלות על העמדתו לדין של נשיא מכהן, הוא גם אינו קובע שטראמפ ביצע עבירה. כך מגלה הדוח שפורסם הערב (יום ה', 18.4.19).

מולר פותח ומציין, כי קמפיין טראמפ היה מודאג במהלך מסע הבחירות מן הפרסומים הגוברים על קשריו עם רוסיה, אותם הכחיש טראמפ. לאחר הבחירות הביע טראמפ דאגה באוזניו מקורביו, שמא התערבותה של רוסיה בבחירות תפגע בלגיטימיות של נשיאותו. מכאן הוא עובר לתאר את עשרת המקרים והפעולות שעוררו את החשד לשיבוש.

ההתנהגות בנוגע למייקל פלין. בינואר 2017 שיקר היועץ דאז לביטחון לאומי, מייקל פלין, בנוגע לקשריו עם שגריר רוסיה דאז, סרגיי קיסליאק. טראמפ זימן את ראש ה-FBI דאז, ג'ים קומי, לפגישה בארבע עיניים וביקש ממנו "לשחרר את פלין". לאחר מכן ביקש טראמפ מסגניתו של פלין, ק"ת מקפרלנד, לנסח מזכר בו ייאמר שהוא לא הנחה את פלין להיפגש עם קיסליאק; היא סירבה, בנימוק שאינה יודעת האם זו האמת.

התגובה להמשך החקירה. בפברואר 2017 חש שר המשפטים דאז, ג'ף סשנס, שעליו לפסול את עצמו מטיפול בפרשה, משום שגם הוא נפגש עם גורמים רוסים. במארס ביקש טראמפ מהיועץ המשפטי דאז של הבית הלבן, דונלד מק'גאן, ללחוץ על סשנס להימנע מכך. וכאשר סשנס פסל את עצמו, אמר טראמפ לעוזריו שהוא צריך שר משפטים שיגן עליו.

באותו חודש אמר קומי לקונגרס, כי ה-FBI חוקר את ההתערבות הרוסית בבחירות. טראמפ פנה למנהל המודיעין הלאומי, דן קואטס, ולראשי ה-CIA (מייק פומפאו, כיום שר החוץ) והסוכנות לביטחון לאומי (מייקל רוג'רס), וביקש מהם להכחיש בפומבי שהוא-עצמו עמד בקשר עם גורמים רוסים. הוא גם התקשר פעמיים אל קומי וביקש ממנו "להסיר את הענן" מעליו, תוך התעלמות מעצתו של מק'גאן שלא לעשות זאת.

פיטוריו של קומי. במאי 2017 העיד קומי בקונגרס בנוגע לפרשה הרוסית וסירב לומר האם גם טראמפ הוא יעד לחקירה, וימים אחדים לאחר מכן החליט טראמפ לפטר אותו. הוא דרש שבמכתב הפיטורין ייטען, כי קומי אמר לו שהוא אינו בחקירה. הבית הלבן טען שהפיטורים נעשו על דעתם של סשנס והמשנה לשר, רוד רוזנשטיין, בשל טיפולו של קומי בפרשת המיילים של הילרי קלינטון - אך ההחלטה על הפיטורים התקבלה עוד קודם לכן. יום לאחר הפיטורים אמר טראמפ לאורחים רוסים (שר החוץ, סרגיי לברוב, והשגריר סרגיי קיסליאק), כי הפיטורים הקלו את הלחץ בו היה נתון בשל החקירה. למחרת אמר בראיון טלוויזיוני, כי הוא חשב על החקירה בעת שפיטר את קומי.

הניסיון להדיח את מולר. לאחר ששמע על מינויו של מולר, אמר טראמפ ליועציו: "זהו הסוף של הנשיאות שלי"; הוא דרש מ-סשנס להתפטר, הלה נענה אך טראמפ החליט להשאירו בתפקיד. טראמפ טען באוזני יועציו, כי מולר מצוי בניגוד עניינים [בשל מחלוקת לפני שנים רבות על דמי חברות במועדון גולף של טראמפ - א.ל]. ב-14.6.17 דיווחה התקשורת, כי מולר חוקר האם טראמפ שיבש את החקירה. שלושה ימים לאחר מכן התקשר טראמפ לביתו של מק'גאן והורה לו לומר לרוזנשטיין ש-מולר אינו יכול להמשיך בתפקידו; מק'גאן נמנע מלעשות זאת והחליט להתפטר במקום לשחזר את "טבח מוצאי השבת" מפרשת ווטרגייט.

נסיונות לפגוע בחקירה של מולר. ב-19.6.19 נפגש טראמפ בארבע עיניים עם היו"ר לשעבר של הקמפיין, קורי לבנדובסקי. הוא ביקש ממנו למסור ל-סשנס, שעליו להודיע בפומבי שהחקירה אינה הוגנת כלפי טראמפ ושבכוונתו להנחות את מולר להתמקד במניעת התערבויות זרות בבחירות בעתיד. חודש מאוחר יותר שאל טראמפ את לבנדובסקי האם העביר את המסר, והלה השיב שיעשה זאת בקרוב. כמה שעות מאוחר יותר מתח טראמפ ביקורת פומבית על סשנס והבהיר שהוא עלול לפטרו. המסר המבוקש לא הועבר בסופו של דבר.

נסיונות למנוע חשיפה פומבית של ראיות. בקיץ 2017 נחשפה הפגישה שהתקיימה ביוני 2016 בין בכירי הקמפיין לבין עורכת דין רוסייה שהבטיחה מידע מכפיש על קלינטון. טראמפ הורה למנוע את פרסום תכתובות הדוא"ל סביב הפגישה, ולאחר מכן ניסח הודעה לתקשורת שמסרה גרסה שקרית על הפגישה.

נסיונות להביא את סשנס לפקח על החקירה. בתחילת קיץ 2017 התקשר טראמפ לביתו של סשנס, וביקש ממנו שוב ליטול לידיו את הפיקוח על החקירה; סשנס סירב. טראמפ עשה נסיונות נוספים באוקטובר ובדצמבר של אותה שנה, ואמר שאם יעשה זאת - הוא ייחשב לגיבור. "אני לא אומַר לך מה לעשות, אני רק רוצה יחס הוגן", אמר לו. סשנס סירב שוב.

נסיונות לגרום למק'גאן לשקר. בתחילת 2018 חשפה התקשורת, כי מק'גאן איים להתפטר אם טראמפ יתעקש להדיח את מולר. הוא הורה לפקידים בבית הלבן לדרוש ממק'גאן להכחיש את הדיווחים; מק'גאן הגיב באומרו שהם מדויקים. טראמפ לחץ במישרין על מק'גאן, אך הוא סירב [מק'גאן התפטר בהמשך השנה - א.ל].

ההתנהגות בנוגע לפלין, פול מנפורט ועוד. לאחר ש-פלין חתם על הסדר טיעון, הזכיר עורך דינו של טראמפ לעורכי דינו של פלין, כי לטראמפ יש רגשות חמים כלפיו ושאלו אם יש לו מידע נגד טראמפ. עורכי דינו של פלין השיבו, כי אינם יכולים לחלוק מידע; עורך דינו של טראמפ איים, כי ידווח לנשיא על "עוינותו" של פלין. ואילו במהלך ההליכים נגד מנפורט, לשעבר יו"ר הקמפיין שלו, שיבח אותו טראמפ בפומבי על כך שסירב למסור מידע נגדו.

ההתנהגות בנוגע למייקל כהן. טראמפ עבר מתשבחות לכהן, עורך דינו לשעבר, כאשר הלה הקטין את חלקו של טראמפ בשיחות על הקמת טראמפ טאואר במוסקבה, לגינוי חריף כאשר החל לשתף פעולה עם התובעים. כהן ניהל שיחות אינטנסיביות עם עורכי דינו של טראמפ לפני עדותו בקונגרס ב-2017, בה טען שהשיחות במוסקבה הסתיימו בתחילת 2016. באפריל 2018 התקשר טראמפ במישרין לכהן וביקש ממנו "להישאר חזק" - דהיינו, לא להעיד נגדו. כהן האמין, בעקבות שיחות עם אנשיו של טראמפ, כי יקבל חנינה אם ישמור על שתיקה. אך כאשר החל לשתף פעולה עם התביעה, טראמפ גינה אותו בפומבי במילים חריפות.

הניתוח המשפטי והמסקנה

מולר אומר, כי מעשיו של טראמפ שונים מהמקרים הרגילים של שיבוש הליכים. חלק ממעשיו של טראמפ, כגון פיטוריו של קומי, היו חוקיים; מצד שני, ברור שיש לו עוצמה רבה ביותר. טראמפ לא ביצע עבירות בפרשה הרוסית, ולכן לכאורה לא היה לו מניע לשבש את החקירה. חלק ניכר ממעשיו של טראמפ נעשו בנוכחות עדים ואף בפומבי, בניגוד לשיבוש רגיל הנעשה במסתרים.

לדעת מולר, יש להבחין בשני שלבים בהתנהגותו של טראמפ כלפי החקירה. בשלב הראשון, עד פיטוריו של קומי, נאמר לו שהוא אישית אינו מהווה יעד לחקירה; אך לאחר מינויו של מולר, החקירה התרחבה גם אליו והוא החל במאמצים סמויים לפגוע בחקירה. "הקביעה לגבי מניעיו של הנשיא בכל שלב יכולה להתבסס על מכלול הראיות", הוא אומר - רמז לכך שמאז מינויו של מולר, היה לטראמפ מניע לשבש את ההליכים.

מולר מציין, כי אין פסיקה הקובעת האם מעשים של הנשיא במסגרת סמכויותיו, עשויים להוות שיבוש הליכים. הוא מגיע למסקנה, כי ניתן להעמיד לדין נשיא מכהן אם הוא משבש הליכים באמצעות תשלום שוחד לעד. לגבי פעולות אחרות, "לקונגרס יש סמכות לקבוע שהנשיא השתמש בסמכויותיו בצורה מושחתת כדי לפגוע ביושרה של עשיית הצדק".

המסקנה בסיומו של פרק השיבוש: "משום שהחלטנו שלא לקבל הכרעה תביעתית מסורתית, לא קבענו מסקנות החלטיות לגבי התנהגותו של הנשיא. הראיות שהשגנו על מעשיו וכוונתו של הנשיא מציגות סוגיות קשות, שהיה עלינו לפתור אם היינו מקבלים הכרעה תביעתית מסורתית. בד-בבד, אם היה לנו ביטחון לאחר חקירה מעמיקה של העובדות, שהנשיא לא ביצע שיבוש הליכים - היינו אומרים זאת. בהתבסס על העובדות וקני המידה המשפטיים המקובלים, איננו יכולים להגיע למסקנה כזאת. בהתאם לכך, בעוד איננו קובעים שהנשיא ביצע פשע, אנחנו גם לא מזכים אותו".

דוח מולר באתר הרשמי של התובע המיוחד: [קישור]
תאריך:  18/04/2019   |   עודכן:  18/04/2019
איתמר לוין
+רוב תשובות טראמפ למולר: "לא זוכר"
08:02 19/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מולר שלח לטראמפ 54 שאלות וקיבל 21 תשובות - ש-14 מתוכן סויגו ב"אני לא זוכר"  ▪  אישים בקמפיין טראמפ מחקו התקשרויות שהיו נחוצות לחקירת הפרשה הרוסית
(טראמפ. תשובות קצרות [צילום: סוזן וולש, AP])
+14 חקירות נוספות מתנהלות בעקבות ממצאי מולר
08:01 19/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תריסר מן החקירות, שמנהלים תובעים מחוזיים ברחבי ארה"ב, טרם הפכו לגלויות  ▪  דונלד טראמפ הבן עמד בקשר עם ויקיליקס בזמן הקמפיין של אביו
(טראמפ הבן. צייץ קישור [צילום: קאתי ווילנס, AP])
+מנהיג הרוב הדמוקרטי: לא ניזום העמדה לדין של טראמפ
22:12 18/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
סטני הוייר: העם האמריקני יוכל לומר את דברו בבחירות לנשיאות בשנה הבאה  ▪  ועדת המשפטים של בית הנבחרים תזמן לעדות את מולר
(נדלר הערב. "מפת דרכים לקונגרס" [צילום: מרי אלטפר, AP])
+היו קשרים רבים, לא הייתה קשירת קשר
21:06 18/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
גורמים רוסים רבים יצרו קשר עם אישים בקמפיין טראמפ, אך אין די ראיות להאשמות פליליות נגד אזרח אמריקני כלשהו  ▪  רוב הפרטים בפרק כבר פורסמו בכתבי האישום שהגיש
מנפורט. נפגש [צילום: אנדרו הרניק, AP]
קיסיליאק. מסר [צילום: קליף אואן, AP]
+מולר: הקונגרס רשאי לקבוע שטראמפ
ניצל לרעה את כוחו ופגע בחקירה
18:29 18/04/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קובע שיש ראיות לשיבוש בידי טראמפ, אך אינו קובע אם יש די ראיות - משום שלא ניתן להעמיד נשיא מכהן לדין בהליך רגיל  ▪  "מאמציו של טראמפ לשבש את החקירה נכשלו משום שהסובבים אותו סירבו למלא את הוראותיו"  ▪  מסביר: טראמפ ואנשיו שיקרו בנוגע לרוסיה, משום שטראמפ חשש שחקירת הקמפיין שלו תעלה עבירות אחרות  ▪  לדונלד טראמפ הבן היה קשר עם ויקיליקס בנוגע להדלפות ממטה קלינטון  ▪  מולר חקר האם אחד מעובדי הקמפיין של טראמפ שירת את ישראל ולא נרשם כחוק - אך לא מצא ראיות לכך
מולר. "אין לנו ביטחון" [צילום: קליף אואן, AP]
טראמפ. מדוע לא זומן לעדות [צילום: אוון ווצ'י, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טראמפ רצה להדיח את מולר ולחץ על חשודים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יאיר ל
19/04/19 02:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשת טראמפ-רוסיה
התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, סבור שהקונגרס רשאי לקבוע שהנשיא דונלד טראמפ שיבש את החקירה בפרשה. למרות זאת, שר המשפטים, ויליאם באר, הוא שהחליט שאין די ראיות להעמיד לדין את טראמפ בנושא זה. כך עולה מהנוסח הכמעט-מלא של הדוח שפורסם הערב (יום ה', 18.4.19). עוד מגלה הדוח, כי מולר העביר 14 חקירות לפרקליטים מחוזיים ברחבי ארה"ב.
18/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ביצע עשרה מעשים שנחשדו כשיבוש הליכים – אך שר המשפטים, ויליאם באר, והמשנה לשר, רוד רוזנשטיין, קבעו שאין די ראיות לכך שהם היוו עבירה, משום שיש לראות אותם על-רקע התמונה הכללית של האירועים באותם חודשים.
18/04/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
פקידים במשרד המשפטים ניהלו בימים הרבים שיחות רבות עם עורכי הדין של הבית הלבן בנוגע לממצאיו של התובע המיוחד, רוברט מולר, לקראת פרסום הדוח שלו הערב (יום ה', 18.4.19) – חושף ניו-יורק טיימס. הגילוי סותר את דבריהם של הנשיא דונלד טראמפ והשר ויליאם באר, לפיהם הבית הלבן לא ייחשף לממצאים לפני פרסומם.
18/04/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הנוסח המצונזר של דוח התובע המיוחד בפרשה הרוסית, רוברט מולר, יפורסם ביום חמישי (18.4.19) בשעות הבוקר שעון וושינגטון - שעות אחר-הצהריים בישראל. כך הודיע הערב (יום ב', 15.4.19) דובר משרד המשפטים, קרי קופץ'.
15/04/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הדוח של רוברט מולר – בגרסתו המצונזרת – עשוי לומר על ויליאם באר יותר מאשר על דונלד טראמפ, ואין ספק שיעצב את המורשת של שניהם. כך סבור רנאטו מריוטי, הפרשן המשפטי של האתר פוליטיקו. הוא גם מעריך, שהדוח עשוי לגלות פחות מכפי שמצפים, גם בשל המחיקות הנרחבות הצפויות וגם משום שאם יהיו כמה פרטים עסיסיים – חשיבותם תהיה ציבורית ולא משפטית.
14/04/2019  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il